2021-03-23
Традиційний маршрут з Китаю в Україну — морем. Це дешевше, ніж авіа, відносно безпечно, хоча й довго. Донедавна саме морський вид доставки був найпопулярнішим серед українських імпортерів китайських товарів. Аж поки вартість морського фрахту з Китаю не підскочила у 3 рази за один TEU (сорокафутовий контейнер) — з $3 тис. у травні 2020 року до $9−10 тис. у січні 2021.
Такий стрімкий стрибок цін — результат кількох факторів: пік сезону (новорічні свята в Україні у січні та китайський новий рік у лютому) та брак порожніх контейнерів для експортних відправлень у Китаї через переважання китайського експорту над імпортом.
Варіант запуску доставки вантажів з Піднебесної залізницею обговорювався вже давно. Далі розмов не йшло, і тут було кілька стримуючих факторів, головний серед яких — відсутність достатньої клієнтської бази для цього сервісу. Мало хто хотів ризикувати і відправляти свій вантаж ще не випробуваним маршрутом, до того ж, станом на середину 2020-го, вдвічі дорожчим за доставку морем. Та й самі логісти слабо вірили у таку можливість — надто вже багато скепсису у нас навколо залізниці. Але стрибок цін на морські перевезення та проблеми у морському фрахті внаслідок коронакризи зробили своє – з Китаю з’явились перші експортери, проект прямого залізничного сполучення Китай-Україна підтримала китайська влада. Китайська сторона почала дотувати ці перевезення по своїй території, істотно знизивши їх вартість. З червня в Україну почали прибувати нерегулярні контейнерні поїзди з Піднебесної. Серед українських «першопрохідців» були клієнти, яких підганяв транзитний час та зриви контрактів.
В липні почав курсувати регулярний потяг Китай-Україна китайского оператора East Linе. В успіх цього проекту я не вірив до останнього. Аж поки не побачив обсяги вантажів, які китайські експортери готові були перевозити в Україну саме залізницею. За півроку ми сформували 17 прямих контейнерних потягів з Піднебесної до України, і зараз активно працюємо над зворотним напрямком — український бізнес теж вже готовий відправляти на експорт залізницею.
Серед головних плюсів залізничного перевезення: надійність та швидкість (морем — до 45 днів, залізницею — 18−20).
Мінуси залізниці – вартість. Враховуючи подорожчання морського фрахту, ціни майже зрівнялись, але доставка контейнерним поїздом таки на 30% дорожче. Також поки всі потяги прибувають лише на термінал Київ «Ліски» — що є не завжди зручно для імпортерів, оскільки вони витрачаються за доставку вантажу ще й по Україні. До того ж термінал «Ліски» має обмеження по кількості прийняття потягів.
Контейнерний потяг Китай-Україна перетинає 4 кордони. У кожної митниці свої правила, вимоги, нормативи. Наприклад, є певний перелік товарів, заборонених до перевезення транзитом по території тієї чи іншої країни, або цей перелік може змінюватись в залежності від законодавчих чи нормативних змін. Тому для митниці кожної країни потрібно готувати свій пакет необхідних документів та відправляти їх заздалегідь — щоб узгодити всі моменти, в разі необхідності швидко їх переробити і щоб вантаж пропустили без затримок.
Якщо у вас немає такого обсягу товару, щоб заповнити весь контейнер, ваш вантаж перевозитимуть у контейнері з іншими — формують збірний вантаж. І тут важливо знати, що не всі товари є сумісні для перевезення в одному контейнері – по температурному режиму, швидкопсувності, небезпечності вантажу. Також у деяких китайських провінціях є певні вимоги до вантажу — обмеження по кількості кодів ТН ЗЕД (різних товарів) в одному контейнері, по найменуванню вантажів, по кількості відправників тощо. Наприклад, у провінції Цзянсі (місто Наньчан) — вимога — не більше 5 кодів ТН ЗЕД в одному контейнері і не більше 10 відправників, а от в провінції Чжецзян (місто Цзиньхуа) — ця кількість необмежена.
Якщо ви новий клієнт для китайського відправника, то готуйтесь викласти одразу всю суму за товар, що їде потягом. Під час залізничних перевезень накладна на вантаж їде разом з ним у потязі. Тож відправники переймалися, що вантаж у будь-якому випадку видадуть отримувачу — оплачений він чи ні. Тому починали ставити українським клієнтам інші умови, ніж при доставці морем — не відстрочку платежу вантажу, як при морському фрахті, а повну передоплату. Адже в морському фрахті діє правило — поки відправник не дасть згоду на відправку документів на вантаж (коносаменту), то отримувач їх не побачить, бо документи йдуть не з вантажем, а поштою або пересилаються в електронному вигляді. Тобто, відправник контролює свій товар — якщо отримувач повністю не заплатив, то вантаж не отримає.
Наразі поки Україна суттєво відстає від Європи в обсягах залізничних контейнерних перевезень. Якщо там перевезення товарів потягом займають 45% від всього вантажообігу, то в нас лише 1,5%.
Тому нині і партнери потягу, і Укрзалізниця, і зацікавлений бізнес працюють над тим, щоб знайти оптимальні варіанти для розвитку перевезення залізницею. Ми входимо до експертної групи з розвитку мультимодальних перевезень і працюємо над питанням зниження тарифів контейнерної доставки поїздом.
Збільшити експорт. При завантаженні контейнерів у зворотному напрямку ціна перевезення впаде.
Відкрити додаткові пункти прибуття і відправлення потягу. Наприклад, не лише на Київ-Ліски, звідки бізнес ще змушений розвозити вантаж далі, а й у інші міста.
Запровадити в Україні міжнародну електронну товарно-транспортну накладну та створити цифрові транспортні коридори. Це дозволить спростити документообіг під час перевезень та знизити фінансове навантаження на логістику.
В цілому, залізничні контейнерні перевезення — перспективний напрямок, адже в України є величезний невикористаний логістичний потенціал. А от для його реалізації варто прислухатися до практиків, щоб вирішувати ті законодавчі та інфраструктурні питання, які заважають розвитку бізнесу та гальмують процес.
“НВ”
Напишіть відгук