Центр високих технологій і логістичний хаб із низькими податками та великими ресурсами — такою Україна може стати вже до 2030 року, пише журнал НВ.
Але тільки якщо топ-чиновники вийдуть за межі звичного їм мікропланування і почнуть ставити перед собою і країною амбітні й довгогральні завдання.
***
На календарі — 31 грудня 2030 року. Україна експортує мільярди кубометрів газу в Європу, економіка країни на 65% складається з цифрових сервісів і розробок, Київський політехнічний інститут продає на світовий ринок рішення у сфері штучного інтелекту, а річка Дніпро скидається на столичний Північний міст у годину пік — вона забита суднами, що везуть товари з Балтії до Туреччини і на Близький Схід.
Європейські пенсіонери бронюють місця у котеджах в Одеській області, де в літні місяці лікують свій ревматизм. А трохи молодші німці й норвежці їдуть у Львів і Житомир: дивляться визначні місця, а ввечері сидять у місцевих пивницях, запиваючи враження відмінним місцевим крафтового пивом.
У країні легалізовані марихуана, сексуальні послуги, рулетка й інший гральний бізнес. 3D-принтери друкують суглоби, органи і тканини для медичної галузі. Всі вугільні теплоелектростанції переорієнтувалися на біомасу й газ, а атомні — експортують електроенергію на Захід.
Усе вищеописане — сценарій, створений Українським інститутом майбутнього (УІМ) і презентований у дослідженні Візія України 2030. Його автори не заперечують, що пророками не є, але впевнені: державі потрібно ставити перед собою завдання-максимум, щоб її виконання навіть на 50% вивело країну на якісно новий рівень.
«Україна — країна з потенціалом, який вічно зростає, — усміхнено каже Анатолій Амелін, директор економічних програм УІМ. — Час би його нарешті реалізувати».
Анатолій Амелін, директор економічних програм УІМ, вважає, що Україні варто зробити ставку на технології та низькі податки
В офіційному державному документообізі сьогодні приблизно 60 документів мають у назві слово «стратегія». Є й один великий план, який є стратегією де-факто, — програма Кабінету міністрів, розрахована до 2024 року, яка передбачає зростання ВВП на 40% і залучення $50 млрд іноземних інвестицій.
Усі ці документи або фрагментарні, або короткострокові. Навіть урядова програма розрахована лише на п’ять років, і вона перша настільки «затяжна» з усіх аналогічних документів.
Ніхто в країні, на думку експертів УІМ, так і не окреслив віддалену на 20−30 років уперед точку Б на глобальній карті світового майбутнього, в яку країна має прийти з нинішньої точки А.
Водночас Україна буквально оточена амбітними нацпроектами різного масштабу: тут і європейський, і російський, і американський, і китайський із турецьким, і навіть польський. «У кожному з них нам відведено якусь роль. Але якщо ми станемо хаотично впроваджувати фрагменти цих проектів замість власного, то будемо виконувати танець дорогою в пекло», — вважає Валерій Пекар, співзасновник платформи Нова Країна і викладач Києво-Могилянської бізнес-школи.
Фото: Інфографіка НВ
Технологічний офшор
Бачення УІМ ґрунтується на тому, що глобальний ринок розвиватиметься в напрямку ускладнення всіх технологій — від логістики до машинного навчання. Інтернет речей повністю змінить побут людства: холодильники самі будуть замовляти в супермаркетах молоко, а до інформаційної мережі підключать навіть електрочайники. Роботи та автоматизація поступово витіснять людські ресурси із промислового виробництва.
Однак за найближчі 10 років світ усе ще повністю не піде від викопних енергоресурсів. І тут Україна має перший козир: запаси урану на рівні 235 тис. т, природного газу (1,1 трлн куб. м) і нафти (200 млн т) дадуть можливість країні стати постачальником як сировини, так і готової електроенергії для ЄС, вигравши частину тих контрактів, які сьогодні отримує Росія.
Другий козир — вигідне географічне розташування. Перебуваючи на перетині трьох великих транзитних коридорів — Скандинавсько-Індійського, Балто-Чорноморського та Шовкового шляху, Україна має всі економічні причини, щоб перетворитися на логістичний хаб.
Але такі перетворення потребують технологічних прийомів, зусиль та інвестицій. Таких локальних, наприклад, як використання цементу і пластику для будівництва автошляхів. Або таких величезних, як будівництво на берегах Дніпра і Чорного моря кількох великих логістичних центрів — із перевалкою і подальшим транспортним сполученням. Україні потрібні й міжнародні аеропорти в радіусі 200−300 км від кожного великого міста — це інтегрує країну в міжнародний логістичний простір і позитивно вплине на розвиток ринку внутрішніх авіаперевезень.
УІМ пропонує перейти на використання цементу і пластика для будівництва автодоріг. Цементні дороги вже з’являються в Україні – така є, наприклад, в Полтавській області (на фото) / Фото: Олександр Медведєв / НВ
«Через глобалізацію економічна активність концентруватиметься ближче до аеропортів, — вважає Гліб Вишлінський, директор Центру економічної стратегії (ЦЕС). — Міста з хорошими аеропортами формуватимуть навколо себе шар освіченого та якісного працездатного населення».
На його думку, Київ через погану якість повітря, доріг і рішень муніципальної влади незабаром втратить роль єдиного центру розвитку в країні. А от Івано-Франківськ, наприклад, цілком може стати непоганою базою для айтішників, варто лише їм забезпечити нормальне сполучення до Львівського аеропорту. «Із нижчою вартістю життя Івано-Франківськ може стати помітною локацією для світової технологічної індустрії», — підкреслює Вишлінський.
Зручна логістика дасть можливість Україні вигідно використовувати свою промислову базу, проте в економіці дедалі більший вплив матимуть технології. УІМ прогнозує: 95% українських компаній змінять свої бізнес-моделі, щоб включити в них штучний інтелект, хмарні сервіси, мобільні застосунки й новітні фінансові технології. Тільки в найближчі п’ять років у цифровій індустрії з’являться 300 тис. нових робочих місць, але робочих рук однаково бракуватиме.
Головний супутник цифровізації економіки — створення R&D-центрів, що займаються дослідженнями і розробками. Щоб залучити інвестиції в цей сектор, УІМ радить здати в оренду дослідні та лабораторні майданчики Академії наук і Міністерства освіти. Крім того, варто було б на 10 років звільнити від податків усі інвестиції, що приносять прибуток у R&D.
І тоді такі центри цілком могли б узятися за розробки у сфері віртуальної реальності, ДНК, потурбуватися про пошук шляхів лікування ВІЛ і гепатиту. Для прикладу: Китай в одному лише 2018 році вклав у свою індустрію R&D $300 млрд.
А ось шансів наздогнати розвинені країни, використовуючи лише фактор дешевої робочої сили, Україна не має — цю нішу займають Китай та Індія, вважає Володимир Дубровський, старший економіст експертного центру Case Ukraine. «Зараз основний прибуток отримує не виробник, а розробник технологій», — каже він. Свідчення цього — фінансова модель виробництва айфонів американської корпорації Apple: у ціні смартфона витрати на матеріальне виробництво становлять лише третину, тоді як 22% — це прибуток компанії, а решта 48% — витрати на розробку й маркетинг.
Заради перетворення України на «технологічний офшор» — Мекку для інвестицій таких техногігантів, як Apple, Amazon, Google, Alibaba і SoftBank, — необхідно досить радикальне полегшення фіскального навантаження. УІМ пропонує залишити лише три податки: на доходи фізосіб, на виведений капітал і з продажів. Усі — зі ставкою 10%, що істотно менше аналогічного рівня у більшості країн Євросоюзу і майже як на офшорному Кіпрі.
Аби Україна могла собі дозволити жити з такою ставкою і не мати дірки в скарбниці, доведеться оптимізувати функції держави, що знизить витрати бюджету. «На виході ми отримаємо європейську країну з однією з найкомфортніших систем оподаткування», — упевнений Амелін.
Утім, не все так просто — на шляху подібних новацій може стати не тільки голова Пенсійного фонду і народні депутати, але й зовнішньополітичний курс Києва. «Юлія Тимошенко, коли була прем’єркою, теж хотіла замінити ПДВ податком із продажів, — нагадує Вишлінський. — Але їй постійно нагадували: в ЄС використовується все-таки ПДВ, а ми хочемо євроінтегруватися».
Друга складова поліпшення інвестклімату в країні — створення великої біржі, де українські стартапи могли б залучати капітал для розвитку. УІМ вірить, що до 2030 року капіталізація місцевих компаній, чиї акції торгуватимуться на біржі в Києві, перевищить ВВП країни, який зараз становить приблизно $130 млрд. Щоправда, є умова: для нормальної роботи біржі НБУ має лібералізувати правила використання цифрових валют.
«Те, що Україна зараз живе без біржі, це дуже погано, — впевнений Дубровський із Case Ukraine. — Наші стартапи і компанії виходять на біржі США, Польщі, Великої Британії, бо в Україні на них немає покупців». Адже розвиток ринку капіталу можливий лише там, де є захист прав власності й ефективні суди, додає експерт. І наводить як приклад Росію: після закручування гайок режимом Володимира Путіна російський фондовий ринок став аморфним.
Аби знизити податки і створити сприятливі фінансові умови для бізнесу, потрібно скоротити участь держави в економіці та в житті суспільства. Ось тому УІМ пропонує перейти на повністю парламентську модель держуправління, аби назавжди піти від примари всевладного президента. А саму Раду розширити до двох палат. І перевести все спілкування держави з громадянами в електронний формат, кардинально заощадивши на утриманні чиновників.
Набуття статусу кандидата в учасника НАТО до 2030 року теж допоможе скоротити видатки країни на оборону: натівські стандарти передбачають скорочення кількості штабних офіцерів і рядових солдатів за рахунок ширшого використання технологій.
Україна у військовому сенсі потребує два мобільні штаби, вважають в УІМ: один для небезпеки зі сходу, другий — із півдня. Нову систему безпеки мають увінчати загони кваліфікованих резервістів.
Рик азіатських тигрів
Ціла низка країн вже має те, що для України спробував зробити УІМ, — глобальні стратегії розвитку. Найвідоміші варіанти Саудівської Аравії й Китаю, а серед близьких країн — Казахстану.
Головне завдання стратегії розвитку Саудівської Аравії — Saudi Vision 2030 — диверсифікувати економіку, яка нині складається переважно з видобутку та продажу нафти держкомпанією Saudi Aramco. Непов’язані з вуглеводнями галузі мають, за планом, дістатися позначки 50% ВВП. До того ж головним споживачем товарів стане не держава, а приватний сектор, чий попит до 2030-го має формувати 65% ВВП.
Для цього саудівський уряд хоче наситити дешевими кредитами малий бізнес, а середньому допомогти залучити на біржі необхідний капітал для розвитку. Крім того, всі громадяни мають стати бенефіціарами від експорту нафти й отримати звільнення від податку на доходи фізичних осіб. Передбачено фіскальні полегшення і для корпоративного сектора.
Аналогічне завдання — диверсифікація економіки — прописана в стратегії розвитку Казахстану до 2050 року. Документ допомагала писати консалтингова компанія McKinsey. Щоб відійти від домінування ресурсної економіки, колишня радянська республіка хоче наростити частку аграрної галузі у своєму ВВП уп’ятеро. А для цього збільшити держпідтримку цього сегменту економіки в 4,5 рази. Крім того, частка малого та середнього бізнесу в економіці мусить збільшитися до 50%.
Казахський уряд також планує оцифрувати всі держпослуги, а за можливості — всю економіку. Є й суто національний виклик — дефіцит води, для боротьби з яким потрібні інвестиції. Їх залученням і планує займатися країна.
Казахстан намагається наростити свої економічні м’язи, оскільки сьогодні йому доводиться балансувати між Росією та Китаєм. До того ж сусідня країна — Узбекистан — у своїй стратегії вже прописала бажання залучати сотні мільярдів доларів інвестицій із Піднебесної.
Сам же Китай має власний глобальний план Made in China 2025. Він орієнтований на технології і ставить завдання обігнати за інноваціями Японію, Південну Корею і Тайвань, що зробить країну безперечним регіональним лідером.
Наприклад, Піднебесна хоче до 2025-го зайняти до 90% глобального ринку електрокарів і нових транспортних засобів. Для цього країні потрібно знизити залежність від іноземних технологій — у напівпровідниках, нових синтетичних матеріалах і запчастинах для машинобудування.
Крім того, офіційний Пекін має намір перегнати Євросоюз на ринку R&D у секторах штучного інтелекту, батарей і зарядних пристроїв для електрокарів і гаджетів.
«У цих трьох країнах [Китай, Саудівська Аравія і Казахстан] дуже централізована влада. Тому їм легше реалізовувати стратегії, — пояснює Андрій Бойцун, консультант зі стратегічного планування і радник міністра економіки. — Але це не означає, що Україні треба відмовлятися від стратегічних документів».
Майбутнє недорого
Одна річ — створити стратегію розвитку країни, і зовсім інша — втілити її в життя. Візія УІМ розрахована на понад 10 років, і в Україні за цей час кілька разів зміниться уряд.
Аби змусити кожен новий Кабмін виконувати «великий план», а не вигадувати власну гібридну модель капіталізму по-українськи, цю саму стратегію треба закріпити законодавчо, вважає Пекар із платформи Нова Країна. «Також потрібна підтримка професійної державної служби, яка має триваліші контракти, ніж каденція політиків», — додає він.
Амелін з УІМ вказує, що не тільки стратегії, але навіть законопроекти не найвищого пріоритету в США пишуть не конгресмени, а консалтингові компанії. Той же досвід він радить перейняти Україні.
Тим паче, що написання моделі стратегічного розвитку країни або окремого міста — не таке вже дороге задоволення: розробки від компаній рівня McKinsey, Boston Consulting Group (BCG) або Bain — великої трійки світу консалтингу — коштуватимуть від $500 тис.
Залежно від глибини дослідження ціна може сягати $3−5 млн для складних економік, таких як російська, або розвинених, таких як норвезька або британська. На написання стратегії, як правило, йде два місяці. Менші компанії, але все одно з відмінною ринковою репутацією, такі як KPMG, запросять удвічі менше і за необхідності привезуть до Києва потрібних фахівців.
BCG уже писала стратегію розвитку Києва в 2010 році на замовлення Фонду ефективного управління — структури, афілійованої з групою SCM мільярдера Ріната Ахметова. Сам фонд розробив аналогічні стратегії для Львівської, Дніпровської та Донецької областей.
Горизонт планування становив 15 років для Києва і 10 — для регіонів. BCG пропонувала зробити зі столиці центр інновацій із відкритою для інвестицій і туризму економікою. Кількість туристів планували збільшити з 1 млн до 2,6 млн, а регіональні центри міжнародних компаній мали переїхати з Москви до Києва. Зростання доходів міськбюджету за цим планом уможливило б модернізацію інженерної та транспортної інфраструктури, а приватні вкладення — прибережні зони Дніпра.
Прем’єр Олексій Гончарук (ліворуч) 29 листопада підписав меморандум з мобільними операторами Kyivstar, Lifecell, Vodafone про покриття всієї території країни мобільним зв’язком та інтернетом / Фото: Прес-служба Кабміну
Львівській області Фонд Ахметова пропонував розвивати туризм і технологічний сектор, Дніпровській — будівництво і сільське господарство, а Донецькій — збільшити додану вартість у секторі важкої промисловості. «Основна суть стратегій полягала у створенні нового бачення і пошуку нових точок зростання», — пояснює Євген Бузикін, прессекретар SCM.
Але у всіх цих програм були дві нерозв’язані проблеми — президент Віктор Янукович і прем’єр Микола Азаров.
Утім, у сучасній історії України практично неможливо знайти топових державних діячів, які б не тільки мислили глобально, а й діяли відповідним чином. І нинішній Кабмін — чи не перший, який спробував щось планувати з п’ятирічною перспективою.
Однак в уряді все одно мислять насущними завданнями. «Ми будемо боротися за вільний ринок землі, за право продавати землю, за вільний рух капіталів», — пояснив у своїй колонці для НВ прем’єр Олексій Гончарук. І уточнив, що Кабмін, наприклад, точно приватизує держмонополію Укрспирт, яка випускає весь спирт у країні, зокрема і для потреб виробників горілки.
Щоправда, голові Кабміну не чужі й деякі перспективні завдання. «Ми неодмінно будемо змінювати модель розвитку, зокрема модель економіки, — пояснив Гончарук. — Люди, які будували статки на монополізації свого доступу до якогось конкретного ресурсу, відійдуть у минуле, бо вага цього ресурсу зменшується».
Вишлінський із ЦЕС уточнює, що для довгострокових стратегій важливі не тільки органи держвлади, а й приватний сектор. «Адже ніхто не прийде і не скаже Ахметову:» А не хочеш закрити Метінвест, який нам не подобається? — розмірковує економіст. — Займись краще, Рінате Леонідовичу, венчурним інвестуванням у технології”.
У будь-якому разі завдання стратегічних документів — не стільки описати проблеми, які заважають розвиватися, скільки намалювати картинку майбутнього, аби спрямувати ресурси економіки в потрібному напрямі. «Свідомий рух неможливий без зазначення місця, куди ми хочемо прибути, — пояснює Пекар. — Стратегія консолідує і скеровує соціальну енергію мільйонів людей».
У межах реалізації договору про співпрацю між Державним закладом «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (м. Одеса) т… читати далі…
5 червня 2025 року посол Ма Шенкунь відвідав Український інститут майбутнього та провів дискусію з директором інституту Амеліном та деякими експертами, обмінявш… читати далі…
29 травня 2025 року дипломати Генерального консульства України в Гуанчжоу здійснили робочий візит до міста Шеньчжень, де відвідали головний офіс «Guangdong Smal… читати далі…
26 травня посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра освіти і науки України Вінницьким. Сторони обмінялися думками щодо співпраці Китаю та України в гал… читати далі…
20 травня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра закордонних справ України Олександром Міщенком на його прохання. Сторони обмінялися думка… читати далі…
14 травня 2025 року Генеральний консул України в Гуанчжоу Сергій Капузо взяв участь в урочистій церемонії відкриття та роботі панельних дискусій у рамках міжнар… читати далі…
28 квітня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся з Тарасом Качкою, заступником Міністра економіки та торговельним представником України. Сторони обмінялися широки… читати далі…
22 квітня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником керівника Адміністрації Президента України Іриною Верещук. Сторони обмінялися думками щодо китайсь… читати далі…
22 квітня 2025 року Генеральний консул України в Гуанчжоу Сергій Капузо на запрошення Народного уряду міста Гуанчжоу взяв участь в урочистому відкритті Тижня ін… читати далі…
26 березня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся з губернатором Київської області Миколою Калашником. Сторони обмінялися думками щодо китайсько-українських відно… читати далі…
18 березня 2025 року Генеральний консул України в Гуанчжоу Сергій Капузо прийняв делегацію Guangdong Small Commodity Association на чолі з виконавчим віце-прези… читати далі…
26 травня посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра освіти і науки України Вінницьким. Сторони обмінялися думками щодо співпраці Китаю та України в гал… читати далі…
20 травня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра закордонних справ України Олександром Міщенком на його прохання. Сторони обмінялися думка… читати далі…
Після святкування Китайського Нового року асоціація успішно здійснила доставку понад 3 тисяч комплектуючих для техніки, які є критично важливими читати далі...
Шановні партнери та друзі! Асоціація “Українсько-Китайського співробітництва” щиро вітає вас з Китайським Новим роком, роком Зеленої Дерев читати далі...
В цілому «харчові продукти» вже є товарами з високою доданою вартістю. «Українські товари та послуги вже відомі на ринку ЄС, однак існує ще безліч н читати далі...
Асоціація «Українсько-Китайського Співробітництва» надає допомогу партнерам в організації покупки та доставки комплектуючих для техніки і облад читати далі...
Шановні партнери! Асоціація «Українсько-китайського співробітництва» з радістю вітає вас з 2025 роком! 2025 рік обіцяє бути роком стабільності та відн читати далі...
Напишіть відгук