Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • ОГЛЯДАЧ / АНАЛІТИКА

    США необхідно говорити про Китай

    2019-08-06

    США терміново необхідно почати заслуговуючі на довіру публічні дебати про конфронтаційну політику президента США Дональда Трампа щодо Китаю.

    З усіх змін у зовнішній політиці США, проведених адміністрацією президента Дональда Трампа, найбільш значущим є прийняття конфронтаційної поведінки щодо Китаю. Замінивши багаторічну політику взаємодії, підхід Трампа не тільки привів до економічної холодної війні між двома найбільшими економіками світу; це також викликало загрозу збройного конфлікту в Південно-Китайському морі і Тайванській протоці.

    Протягом першого року свого президентства Трамп назвав Китай стратегічним «конкурентом» і «суперницькою силою». Але це не тільки Трамп: для установи національної безпеки США і провідних республіканських членів Конгресу, а також деяких демократів Китай представляє найсерйознішу довгострокову загрозу глобальній перевазі Америки і життєвим інтересам.

    Геополітика була головною причиною швидкого погіршення відносин між США і Китаєм за останні два роки, і торгова війна Трампа повинна розглядатися в цьому контексті. Тарифи в США можуть бути спрямовані на підрив довгострокового економічного потенціалу Китаю, але основна причина полягає в тому, щоб послабити Китай як стратегічного конкурента.

    Це повинно бути зрозуміло з того факту, що, незважаючи на економічні обгрунтування Трампа – захист інтелектуальної власності американських підприємств і виправлення величезного дисбалансу у двосторонній торгівлі – його тарифи, ймовірно, завдадуть серйозної шкоди економіці США, оскільки вони руйнують економічні відносини, побудовані на протязі більш чотирьох десятиліть. По суті, якщо не за назвою, політика Америки щодо Китаю стала абсолютно суперницькою.

    Цей зсув стривожив деяких найбільш досвідчених китайських вчених і колишніх політиків. У відкритому листі майже 100 з них – включаючи як республіканців, так і демократів, а також багатьох активних критиків китайської політики і поведінки – нещодавно закликали Трампа не розглядати Китай як ворога.

    Американська публіка, схоже, багато в чому з цим згодна. Безумовно, в Сполучених Штатах широко поширена антипатія до Китаю: згідно з останнім опитуванням Pew Research Center з цього питання (проведеним в серпні 2018 роки), лише 38% американців вважають Китай сприятливим, а 47% – несприятливим. Але тільки 29% респондентів назвали військову міць Китаю приводом для занепокоєння. Набагато більшу частку – 58% – турбує її економічний розвиток. Це говорить про те, що, на думку більшості американців, основна мета відносин з Китаєм має полягати в захисті їх засобів до існування, а не в ініціюванні геополітичної конфронтації.

    Проте, геополітичне протистояння, схоже, є саме тим, що розробляє адміністрація Трампа – можливо, за рахунок засобів до існування багатьох американців. Ця невідповідність відображає ступінь зміни політики Америки щодо Китаю в очах громадськості і без відкритих дебатів.

    Така дискусія терміново необхідна. Хоча торгова війна домінувала в заголовках газет з самого її початку, велика частина американської громадськості не знає про масштаби трансформації політики США щодо Китаю, яка піддає їх країну відкритому конфлікту з тим, що незабаром стане найбільшою економікою світу.

    В умовах демократії уряд не може вести тривалу боротьбу з потужним геополітичним противником без постійної політичної підтримки з боку інформованої громадськості. Особливу увагу слід приділити молодим людям (які, за словами Pew, мають набагато більш сприятливий погляд на Китай, ніж старші люди), тому що вони будуть нести основну відповідальність за видатки китайсько-американської холодної війни, яка розгортається.

    Щоб такі дебати були такими, що заслуговують довіри, адміністрація Трампа повинна буде відповісти на найважливіші питання про свою політику щодо Китаю. Перш за все, яка кінцева мета політики? Можливі відповіді включають зміну певних китайських моделей поведінки або політики, стримування китайської економічної або військової потужності або пряму зміну режиму.

    Адміністрація Трампа повинна буде пояснити, як вона має намір досягти поставленої мети. Чи є «економічна розв’язка», схвалена китайськими яструбами на орбіті Трампа, ефективною або здійсненною стратегією? Автори недавнього відкритого листа стверджують, що зусилля США по відділенню Китаю від світової економіки «завдадуть шкоди міжнародній ролі і репутації [Америки] і підірвуть економічні інтереси всіх країн». І чи можуть інші країни – навіть традиційні союзники США – підтримати ці зусилля? Чи будуть США готові (чи здатні) піти на це в поодинці?

    Яку б політику вона не обрала, адміністрація Трампа повинна бути в змозі її виправдати. У жовтні минулого року віце-президент Майк Пенс фактично оголосив «холодну війну» Китаю у вигляді гучної промови, в якій містилося безліч звинувачень, в тому числі втручання в політику США і утиск власного народу. Те, що Пенс – і решта адміністрації Трампа – не пропонували, було обґрунтованим виправданням для Америки, що розглядає Китай як екзистенціальну загрозу.

    Останнє питання, яке необхідно задати, стосується багатостороннього співробітництва. Щоб протистояти спільним викликам – деякі з яких, такі як зміна клімату і розповсюдження ядерної зброї, насправді являють собою екзистенційні загрози, – світу потрібна така співпраця як ніколи. Чи можуть США прийняти політику конфронтації з Китаєм, не виключаючи співпраці з питань, де це необхідно?

    Ті, хто підписав відкритого листа, а також безліч відомих економістів, політиків і мислителів представили інформовану і вдумливу заяву про свої колективні погляди на Китай. Адміністрація Трампа повинна висвітлити своє бачення і цілі перед людьми, яких вона повинна представляти.

    Эксперт украинский деловой портал

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *