Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • Оглядач / Інтерв'ю та коментарі

    Політолог Вадим Карасьов щодо «Повернення “Мотор Січі” народу»

    2021-03-16

    Влада намагається за “розпливчастими” формулюваннями або популістськими гаслами приховати експропріацію “Мотор Січі” у китайських бізнесменів, заявив політолог, глава Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов. Про це пише Гордон.

    Але це, на думку Карасьова, не допоможе Україні захиститися від стягнення $3,6 млрд у міжнародному арбітражі, куди звернулися китайські власники контрольного пакета акцій запорізького двигунобудівельного заводу.

    Так політолог прокоментував виступ секретаря Ради національної безпеки і оборони Олексія Данілова, який в ефірі токшоу “Свобода слова Савіка Шустера” на каналі “Україна” стверджував, що не йдеться про націоналізацію підприємства.

    «‎Слова “націоналізація” жодним чином не застосовували ні на засіданні РНБО, ні в рішенні, яке приймала РНБО, ні на брифінгу, де я виступав. Ми сьогодні знаходимося в інформаційній війні з Російською Федерацією, яка має безпосереднє відношення спільно з Китаєм до спроб захоплення підприємства “Мотор Січ”, тому ми маємо сьогодні таку негативну інформацію стосовно “націоналізації”. Ішлося про те, що підприємство “Мотор Січ” найближчим часом буде повернуто у власність українського народу в законний спосіб відповідно до чинного законодавства» – заявив Олексій Данілов.

    Карасьов вважає, що секретар РНБО “намагається знайти обтічне формулювання”.

    «‎А що таке в такому випадку “повернення народу”? Це і є націоналізація! Звичайна класична експропріація. Але Данілов намагається винайти більш обтічне формулювання», – сказав політолог.

    Він додав, що якими б словами не намагалися називати націоналізацію “Мотор Січі”, це “досить сумнівний захід” із погляду закону, а міжнародний арбітраж, на його думку, буде на боці китайських власників контрольного пакета акцій.

    За словами Карасьова, по-перше, в Україні немає “хоча б мінімальної правової бази” для націоналізації.

    «‎Друге: на момент покупки акцій “Мотор Січі” ніяких обмежень на такі угоди з такого типу компаніями не було, акції “Мотор Січі” вільно торгувалися на біржі і їхнім власником міг стати хто завгодно, а підприємство із 2015 року виключено з переліку стратегічних.
    Третє: Україні буде важко пояснити в правовому ключі свою миттєву примху щодо націоналізації компанії, яка була приватизована два десятки років тому, а до недавнього часу про неї всі забули – ні законодавці, ні інші представники влади не створили обмежень для покупки “Мотор Січі”, а зараз усі різко сполошилися. Тобто про неї згадали як би ні з того ні з сього – для міжнародного арбітражу, куди звернулися китайські інвестори, правові аргументи китайських інвесторів будуть куди переконливішими, ніж словесна казуїстика Данілова» , – сказав політолог.

    На запитання, який стосунок до ситуації може мати РФ, Карасьов відповів: «Це вже багаторічна звичка: в будь-якій незрозумілій ситуації приплітати то “руку Кремля”, то “агентів Кремля”, це політичний мем».

    «‎Росії ні “Мотор Січ”, ні український авіапром не потрібні – вони розв’язали питання заміни нашої продукції. А ось Україна – навпаки: “Мотор Січ” не може обійтися без багатьох російських комплектуючих, її багато разів підловили на незаконних закупівлях в обхід санкцій. Навіть запорізькі лопаті для вертольотів поки не придатні для польотів, а тільки для розмов і картинки для ТБ – лопаті повинні пройти випробування і сертифікацію, а це процес не швидкий. Виробники українських літаків не розв’язали питання із заміщенням російських комплектуючих. Інтерес РФ до українського авіапрому – це параноїдальні ідеї представників української влади, а скоріше просто банальне пересмикування і спотворення фактів, щоб уникнути відповідальності за свої дії й хоч якось виправдати експропріацію заводу», – сказав він.

    Карасьов вважає, що ситуація з “Мотор Січчю” демонструє «нездатність України врегулювати складні ситуації».

    «‎В Україні є багато компаній, які було створено на основі законно приватизованих активів. До теперішнього часу багато з них знайшли інших, часто іноземних, власників. Прецедент “Мотор Січі” показує, що Україна може за миттєвою примхою буквально “віджати” будь-який бізнес. Це ставить хрест на інвестиційному кліматі, це ставить хрест на оголошеній приватизації в оборонно-промисловому комплексі. Зараз кожен інвестор приміряє на себе “шкуру” китайських інвесторів “Мотор Січі”, і ця “шкура”, повірте мені, нікому не сподобається. Коли миттєва примха влади вища від закону – це межа, на якій закінчуються демократія, верховенство права і ліберальна економіка», – заявив він.

    Свою думку з приводу цього питання також висловив експерт з питань українсько-китайських відносин, член правління українсько-китайського інвестиційного клубу Андрій Пилипенко.

    «‎Це занадто дорого для країни, економіка якої ледь утримується від краху завдяки експорту товарів у Китай, і живе від кредиту до кредиту від МВФ. Швидше за все, в результаті Вашингтону доведеться шукать гроші, щоб компенсувати Києву втрати на $3,6 млрд, які загрожують Україні у міжнародному арбітражі», — прогнозує Андрій Пилипенко.

    Водночас він додав, що експропріацією “Мотор Січі” в інвесторів з КНР Київ намагається “купити лояльність” нової адміністрації США, хоча Вашингтон не вимагає таких радикальних дій – його Мінторг лише ввів режим моніторингу американських компаній з Китайської Skyrizon, яка є акціонером українського двигунобудівного заводу.

    Експерт також переконаний, що ситуація навколо “Мотор Січ” — лише спроба відвернути увагу нової адміністрації США, не виконуючи її головних вимог у сфері боротьби з корупцією.

    Тож далі, більше.

    Джерело: https://m.gordonua.com/ukr/news/money/politolog-karasov-povernennja-motor-sich-narodu-sproba-danilova-pridumati-obtichne-formuljuvannja-dlja-zvichajnoji-ekspropriatsiji-1543952.html

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *