Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • ОГЛЯДАЧ / АНАЛІТИКА

    ПЕКІН: ЧАС ПРОТИГАЗІВ

    2013-01-18

    Джерело: УКРІНФОРМ
    Автор: Ольга Танасійчук

    Наприкінці минулого і на початку цього тижня Пекін і величезна територія півночі і сходу Китаю опинилися буквально накритими густим туманом і смогом. Хоча ніхто не відважився назвати це екологічною катастрофою, по суті, ситуація склалася насправді катастрофічна. Судіть самі: вміст небезпечних для здоров’я дрібних твердих часток PM2,5 у повітрі досяг 700 мікрограмів на деяких станціях моніторингу у Пекіні, а в окремих місцях навіть сягнув 993 мікрограмів брудних часток на 1 кубометр. Це у рази перевищує навіть китайський стандарт забрудненості атмосфери частками, що можуть викликати респіраторні, сердечні та онкологічні захворювання, – 75 мікрограмів. При тому, що цей стандарт й без того втричі перевищує норму Всесвітньої організації охорони здоров’я, визначену у 25 мГр на кубометр.

    Такого піку забрудненість повітря досягла минулої суботи, після чого почала знижуватися, але зовсім незначно. Блакитне небо над столицею з’явилося лише у середу, після того, як сильний морозний вітер видув смог з Пекіну. Проте за ті кілька днів, що Пекін і ще кілька крупних міст країни були занурені у суміш туману, пилу і вихлопних газів, стан здоров’я багатьох людей різко погіршився. Звернення у клініки, особливо у дитячі, зросли у 7-10 разів, навіть у здорових людей з’явився кашель і подразнення у горлі.

    Влада, мабуть вперше, сама звернулася до народу з попередженням. Оголосили жовтий, найвищий код небезпеки через густий туман і, вперше в історії, видали помаранчеве попередження про наявність шкідливих речовин у повітрі. Міністерство охорони довкілля КНР у понеділок опублікувало повідомлення, в якому вимагало від регіональних відомств «сумлінно виконувати роботу по моніторингу забрудненості повітря і попередженню населення, на практиці посилювати профілактику забруднення повітря, докладати зусиль для зменшення впливу забруднень, сприяти охороні здоров’я населення … реалізувати право громадян на знання про екологічну обстановку».

    Пекінський Комітет з освіти запустив план надзвичайних дій, рекомендував шкільним установам у низці районів не проводити заняття фізкультури на вулиці. Лікарі наполегливо не рекомендували людям похилого віку, дітям, алергікам і людям з проблемами дихання покидати будинки. На вулицях цими днями багато хто ходив у марлевих пов’язках, а то й просто у респіраторах. Якщо хто мав зиск від екологічній напасті, то це аптеки – продажі засобів захисту, таких як респіратори і очисники повітря, підскочили до небачених раніше обсягів.

    Для того, щоб, по можливості, поліпшити ситуацію з повітрям, роботу тимчасово припинили 58 підприємств, у тому числі автозавод Hyundai, ще 41 – зменшили виробничі потужності на 30%. Пекінське транспортне управління залишило у парках майже третину службових машин і вимагало від транспортних установ, розташованих у сильно забруднених районах, зробити так само. Влада звернулася і до простих автовласників з проханням тимчасово відмовитися від керма і пересісти у ці важкі дні на громадський транспорт. Такі навіть знайшлися. Але таких «добровольців» виявилося замало у 5-мільйонному автомобільному морі Пекіна.

    Тим часом, саме автомобільні вихлопи разом з промисловими викидами і відходами від спалювання вугілля і занурюють місто у частий смог. Ситуація погіршується тим, що столиця з трьох боків оточена горами і розташована у своєрідній природній чаші, де повітря може застоюватися. За словами Чжан Давея, начальника Пекінського центру спостережень за довкіллям, “частки утворюються внаслідок промислового виробництва, спалювання вугілля, містяться у викидах транспортних засобів, а також у розчинниках. Повітря застояне, змішування не відбувається, і всі забруднюючі речовини залишаються на поверхні”.

    Заради справедливості треба визнати, що з того часу, коли блакитне небо над Пекіном побачити було практично неможливо за будь-якої погоди, ситуація з якістю повітря у мегаполісі значно покращилася. Чималу роль в цьому зіграла Олімпіада-2008, однією з умов проведення якої організатори виставили цей параметр. За час підготовки до Ігор з міста прибрали найбільший металургійний комбінат, ще ряд шкідливих виробництв, підвищили норми якості бензину, заборонили топити у хутунах (пекінських провулках) пресованим вугіллям, видавли жителям електрообігрівачі, ввели обмеження виїзду приватного автотранспорту.

    З 1 січня цього року офіційно почала функціонувати державна мережа моніторингу довкілля і якості повітря, у формування якої були вкладені державні і місцеві інвестиції обсягом більш як 150 млн доларів.

    Проте, незважаючи на всі зусилля, ситуація дедалі погіршується, визнають експерти. «Хоча Китай вже й досяг поліпшення у багатьох сферах щодо екології, через високий тиск на довкілля ситуація в цілому, як і раніше, погіршується. КНР стикається зі ще серйознішими екологічними викликами, ніж інші країни», – говорить представник Азіатського банку розвитку (АБР) у КНР Хамід Шаріф.

    АБР разом з пекінським університетом Цінхуа видали на цьому тижні доповідь «Аналіз довкілля Китаю», з якого слідує, що серед 10-ти найбрудніших міст світу сім – саме китайські, і повітря лише одного відсотка з 500 китайських великих містах можна назвати чистим. Цьому не можуть суперечити і місцеві експерти. У понеділок Китайське метеорологічне управління вперше опублікувало бюлетень про вміст парникових газів у повітрі Китаю у 2011 році, в якому також наголошується, що вміст парникових газів в атмосфері країни підвищився після зниження, відзначеного у попередні кілька років, і виявився вищим за середній глобальний рівень, зафіксований Всесвітньою метеорологічною організацією.

    …Після просвіту у середу наступними днями небо над Пекіном знову затягло. І у 33 з 74 міст, в яких вимірюють той самий індекс РМ2,5 відзначається його рівень вище 300 одиниць…

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *