Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • Оглядач / Інтерв'ю та коментарі

    П’ять технологій, які стануть нормою після коронавірусу

    2020-06-23

    Пандемія коронавірусу змінила усі сфери діяльності людини. Безконтактні технології та дистанційна робота вже не новина, а на черзі — створення ваших аватарів і тотальне впровадження роботів.

    Вихід з карантину привніс нові тенденції і зміни. Зокрема, в світі починає відкриватися ринок туризму, як бізнес, так і подорожей.

    Цей ринок, процеси перельотів, заселення в готелі, ресторани, відвідування бізнес-зустрічей і конференцій дозволяють відкрити завісу і заглянути — яким же він буде «посткоронавірусний світ».

    І, судячи з усього, цей світ буде безконтактним і роботизованим, здоров’я і пересування будуть відслідковуватися, все навколо стане дезінфікованим і віртуальним.

    Безконтактність

    Оскільки вірус передається через контакт із зараженою поверхнею, новим трендом стане використання безконтактних технологій. Це виявиться настільки комфортним, що навряд чи людство вже повернеться в «контактний світ». Особливий комфорт доставляє те, що до цієї зміни світ був готовий заздалегідь.

    Наприклад, безліч передових платіжних систем і банків вже кілька років пропонують послуги безконтактного платежу, — сервіс став настільки популярним, що люди перестають використовувати фізичні кредитні картки. Тому гроші вже сьогодні перетворюються на архаїзм.

    Популярність безконтактних платежів є фундаментом ще двох великих змін. Перше — все більше магазинів буде впроваджувати автоматичні каси самообслуговування, які спільно з технологіями розпізнавання облич і роботизованими системами стеження повністю замінять нинішніх продавців.

    Успішність і вигідність подібних кас давно була доведена в американських торгових мережах, непогано система зарекомендувала себе і в Україні.

    І якщо зараз клієнту все ще доводиться діставати картку, телефон або використовувати готівку, — незабаром покупки стануть повністю безконтактними, а датчики будуть зчитувати спеціальний застосунок на телефоні, захованому в кишені. Схожа схема працює в США в повністю автономних магазинах Amazon Go.

    Друга зміна, яку несуть безконтактні платежі, більш складна і небезпечна. Непопулярність готівкових коштів і відмова від кредитних карт оголює проблему створення «цифрових грошей».

    Те, що не вдалося біткоіну й іншим криптовалютам, може вдатися «цифровому долару». Конгрес США планує провести засідання на тему актуальності створення і використання подібних інструментів.

    Впровадження «криптодоллара» може значно змінити світову економіку і розділити історію на до і після, але поки невідомо, ця зміна буде позитивною чи негативною?

    Ще однією сферою, в якій буде активно розвиватися безконтактність, стануть транспорт і подорожі. Безконтактними платежами в метро і трамваї вже нікого не здивувати, а ось безконтактні прикордонні контролі, заселення в готелі і віртуальні ключі від готельних номерів прямо в телефоні — це ще дивина.

    Стеження за здоров’ям

    Ще якихось півроку тому думка про те, що хтось буде вимірювати температуру і заносити її в якісь застосунки викликала б шквал невдоволення й обурення.

    Сьогодні ж це реальність. До багатьох громадських місць і закладів у світі зараз неможливо потрапити без добровільного аналізу температури. Особливо це стосується співробітників таких закладів.

    У більшості випадків, все ще, подібні виміри виконуються вручну з використанням безконтактного термометра. Але ця індустрія розвивається семимильними кроками і вже активно впроваджуються термальні камери, які досліджують температуру автоматично і без згоди «випробовуваного».

    Об’єднання цієї технології з системою розпізнавання облич і відстеженням Bluetooth-систем телефонів з одного боку є благом в умовах поширення вірусу. З іншого — повністю знищує приватність, відкриваючи доступ до всіх пересувань і контактів людини третім особам.

    Благо очевидне — датчик помітив підвищену температуру, розпізнав обличчя, відстежив Bluetooth і сповістив медиків і всіх людей, з якими спілкувався потенційний хворий останні два тижні.

    Але виникають проблеми приватності — подібні дані збираються без згоди людини. Це може бути очікувано в Китаї, де такі технології вже використовуються, але їх впровадження в інших розвинених країнах поки що виглядає сумнівним.

    І якщо технологію розпізнавання обличчя у багатьох державах частково блокують на офіційному рівні, — трекінг контактів вже проводиться за допомогою інструментів, розроблених Google і Apple. Згідно зі спільною заявою компаній, подібним софтом зацікавилося 23 країни.

    Незважаючи на те, що від систем розпізнавання облич офіційно відмовляються в багатьох країнах, та ж Apple активно займається удосконаленням FaceID для розпізнавання людей в масках.

    Окрема тема — «паспорти щеплення»: це застосунки, які будуть вказувати стан здоров’я, щеплення, а також всі пересування людини, описані вище.

    Світ може дійти до того, що такі паспорти, у вигляді мобільного застосунка, як наприклад «Дія», будуть необхідні при перетині кордонів або відвідуванні певних місць.

    Ці технології можуть спокійно перетворитися на подобу виїзних віз і, велике питання, хто, як і з якою метою буде використовувати інформацію з таких застосунтків.

    Дезінфекція

    «Пандемія навчила людство мити руки». У цьому жарті є частка правди, такого охайного населення Земля не бачила за всю свою історію. Дезінфектори стали мега популярними, причому в будь-якому вигляді — серветки, спреї, рідини. Багато хто почав виробляти власні суміші на основі спирту і масел.

    Не відстають від цього тренду й технології.

    Популярність набирають так звані «дезінфекторні тунелі». Ці споруди часто є герметично закритим приміщенням, іноді це буквально тунель, в якому вбудовані датчики руху, температури і форсунки з дезинфікувальною рідиною, яка обприскує людину з ніг до голови.

    Щось на зразок «безконтактної автомийки», але для людини.

    Ще на початку травня подібні конструкції з’явилися на кордоні Мексики і США. Водії і пасажири після перетину кордону з Мексикою повинні були виходити з авто і проходити через надуту капсулу, де їх «поливали» спеціальною рідиною.

    Аеропорт Гонконгу також впроваджує схожі дезінфікувальні машини. До слова, ефективність такого методу не доведена, а в деяких країнах технологія і зовсім визнана небезпечною. Згідно із заявою Центру контролю і профілактики захворювань США, подібні тунелі можуть викликати пошкодження шкіри, очей або органів дихання.

    Але, очевидно, що такі «місця стерилізації» будуть з’являтися в місцях скупчення людей, аеропортах і на кордонах.

    Ще однією популярною технологією дезінфекції стало використання ультрафіолетового випромінювання для знищення вірусу. Ефективність технології також поки що не доведена, хоча деякі дослідження підтверджують знищення інших видів коронавірусів УФ-променями.

    Сьогодні на ринку можна знайти УФ-бокси для стерилізації мобільних телефонів, ключів і так далі. Цілком ймовірно, що в разі погіршення ситуації такі прилади стануть необхідними для домашнього використання. А, можливо, цей процес заберуть на себе роботи.

    Роботизація

    Пандемія прискорила те, чого боялася добра половина людства — активне впровадження штучного інтелекту в усі сфери життєдіяльності людини. Роботи вже не сприймаються, як щось чужорідне, наприклад, у сфері доставки.

    У багатьох китайських містах і аеропортах вже можна зустріти робота, який перевіряє температуру людей, що проходять повз. У лікарнях роботи доставляють пацієнтам з COVID-19 їжу.

    Величезний бум на роботів відбувається в сфері туризму і відпочинку. Круїзні компанії впроваджують роботів-стюардів і роботів-барменів, деякі готельні системи тестують роботів-рецепшионістів.

    І якщо до пандемії такі машини робили безликими, — зараз вірус штовхає на створення віртуальних людиноподібних консьєржів, які будуть сприйматися людьми «як люди». Технології створення потрібної міміки і емоцій вже активно тестуються.

    COVID-19 і соціальне дистанціювання сильно вдарили по сфері обслуговування, і саме ця сфера першою пройде через четверту промислову революцію і впровадить її блага на постійній основі.

    Віртуальність

    Глобальний карантин став каталізатором «дистанційної роботи», до якої по-різному ставляться різні співробітники.

    З іншого боку, світовий бан на перельоти ставить хрест на фізичних бізнес-зустрічах і конференціях. Цілком очевидно, що сервіси на кшталт Zoom, Skype, Google Meets будуть тільки рости, але на їх хвилі з’являються часом неочевидні рішення, які ще більше модернізують цей світ.

    Такі рішення затягують людство у віртуальну реальність. Наприклад, студенти університету Берклі провели церемонію випускного 2020 в популярній грі Майнкрафт. Для цього вони побудували цілий віртуальний світ, що нагадує їх рідний університет! Цю ж технологію можна застосувати для лекцій і навіть іспитів.

    Ще одним нетривіальним прикладом служить використання гри про ковбоїв Red Dead Redempton 2, замість Zoom. Як заявила одна зі співробітниць компанії «дуже круто обговорювати питання сидячи навколо багаття і чуючи виття вовків… а коли зустріч закінчена ви можете сісти на коня і вершити правосуддя, а не ось ці дивні посмішки на камеру, коли зазвичай намагаєшся завершити дзвінок».

    Подібні приклади не є широко використовуваними, але вони чітко показують тренд, що банальні зустрічі з десятком іконок з веб-камер стають людям не дуже цікавими.

    Проблему можуть вирішити і застосунки для віртуальних зустрічей з використанням шоломів додаткової реальності. Подібні технології вже є, вони впроваджуються і навіть використовуються.

    Більш того, на арену з різними компаніями і стартапами активно вийшли Facebook зі своєю портфельною компанією Oculus і гігант HTC з технологією Vive, а це значить, що зовсім скоро макіяж віртуального аватара перед зустріччю з клієнтом стане реальністю.

    Поки що складно судити, чи зможе людство жити в матриці з віртуальними аватарами, які будуть ходити в університети, на зустрічі і побачення, або в світі, де доведеться носити маски, дезінфікувати всіх і вся і спілкуватися з роботами. Ясно одне — нудно не буде!

    Автор Марина Шумаєва, співзасновниця сервісу з підбору морських подорожей CruiseBe.

     

    “НВ”

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *