Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • ОГЛЯДАЧ / АНАЛІТИКА

    “Мрія”, Китай і Україна. Таємниця під покровом конспірології

    2016-09-08

    Угода ДП “Антонов” з китайською компанією AICC по добудові другого екземпляра літака Ан-225 “Мрія” викликала гостру реакцію суспільства. Літак, створений в СРСР, залишався гордістю громадян незалежної України, яку вони виявилися не готові розділити з кимось ще.

    У ситуації з літаком “Мрія” було потрібно декілька спеціальних заяв, щоб пояснити громадськості резони такого рішення. Але замість прояснення ситуації вони напустили туману.

    “Антонов” щодо “Мрії”

    Після новини китайського телеканалу CCTV про передачу від ДП “Антонова” права власності на найбільший в світі вантажний літак Ан-225, що має на увазі передачу конструкторської документації на літак, українське підприємство виступило з роз’ясненнями подробиці угоди.

    Як відзначили в прес-службі компанії, ДП “Антонов” уклало угоду про виробництво літаків Ан-225 “Мрія” з компанією Aerospace Industry Corporation of China (AICC). Передбачається, що на першому етапі співпраці українське підприємство побудує і поставить в Китай другий модернізований Ан-225.

    Надалі сторони мають намір налагодити спільне серійне виробництво в Китаї за ліцензією “Антонов”. Обидва етапи будуть реалізовані за умовами окремих контрактів. Ця заява була поширена 1 вересня. Через тиждень керівництво компанії повторило власні заяви.

    На прес-конференції в Києві 7 вересня президент “Антонова” Олександр Коцюба повідомив, що підприємство планує до кінця року підписати договір з китайською компанією AICC (Aerospace Industry Corporation of China) про розробку проектної документації для добудови другого екземпляра найбільшого в світі важкого транспортного літака Ан -225 “Мрія”.

    У цьому році плануємо підписати договір на розробку проектної документації. Багато що залежить від китайської сторони. З нашого боку проблем немає”, – сказав Коцюба, як повідомляють українські ЗМІ.

    Він також уточнив, що на поточний момент з китайською стороною немає чітких домовленостей про терміни будівництва літака, термін його передачі замовнику, а також про фінансування робіт.

    За оцінкою ДП “Антонов”, теоретично добудова літака Ан-225 можлива протягом 4-5 років, оскільки на поточний момент другий екземпляр літака “готовий приблизно на 60-65%”. Однак, оскільки мова йде про модернізацію літака, процес будівництва може зайняти і більше часу.

    У той же час, в компанії уточнили, що права інтелектуальної власності на Ан-225 “Мрія”, якими володіє ДП “Антонов” не будуть передаватися китайській стороні. Як заявив директор програми по співпраці з КНР Геннадій Гарбук, документація, яка необхідна для виготовлення літака, буде передаватися виключно на підставі ліцензійних договорів, як це прийнято в усьому світі.

    “При цьому Антонов залишається власником інтелектуальної власності”, – підкреслив Гарбук.

    Чому “Мрія”?

    ДП “Антонов” наполягає, що права інтелектуальної власності на Ан-225 “Мрія”, якими володіє ДП “Антонов” не будуть передаватися китайській стороні. Проте, в Китаї планується організація ліцензійного виробництва нового літака, хоча добудова другого примірника Ан-225, буде, очевидно, вестися в Києві.

    Думки щодо угоди розділилися. Частина експертів вважає, що Україна не може як собака на сіні, сидіти на власних технологіях, якщо є покупець, який бажає придбати унікальний товар.

    Андрій Гурков, економічний оглядач DW, вважає, що в рішенні по “Мрії” потрібно керуватися західним прагматизмом.

    “Так що справжній шанс” Антонова “складається зараз зовсім не в тому, щоб отримати замовлення на добудову застояного літака, вигідно продати ліцензію (ліцензію, а не права!) На виробництво Ан-225 в Китаї і стати постачальником комплектуючих при розгортанні там його виробництва . Куди привабливіше – заробити на цьому хороші гроші і пустити їх на розвиток власного виробництва, на випуск нових, більш масових і перспективних моделей. Іншими словами – на стійке відродження авіаційної промисловості України “, – зазначає Гурков.

    У той же час, авіаексперти Юлій Кисельов зазначив на своїй сторінці в Facebook, що це нормальне управлінське рішення.

    “Ну і що, що Китаю переходить право власності на гігантський літак-транспортер АН-225. Нам то він навіщо? Нам гроші потрібні. Та й Мотор Січ без роботи і без грошей не залишиться. Можна тільки вітати “, – написав Кисельов.

    Про користь очікування

    Примітно, що вся інформація про угоду йде виключно від української сторони, хоча інтерес до літака проявила китайська компанія. Але жодного коментаря від китайського учасника угоди – компанії AICC.

    Екс-міністр економіки України, фінансовий експерт Віктор Суслов пропонує дочекатися офіційної угоди між компаніями, щоб коментувати деталі, а не догадки.

    “Зараз багато інформації, що стосується” Мрії “, не є в повній мірі достовірною. Потрібна офіційна інформація, в тому числі і від китайської сторони.

    Я можу повірити представникам “Антонова”, коли вони заявляють про плани, які стосуються роботи заводу. Наприклад, плани розірвати співпрацю з російською авіакомпанією “Волга-Дніпро”, з якою ДП “Антонов” спільно експлуатував “Руслани”. Очевидно, це оголошено в рамках кампанії по посиленню санкцій щодо російських компаній.

    Це можна зрозуміти, і це буде реалізовано навіть якщо завдасть шкоди самому “Антонову”, – зазначив Суслов.

    “Що стосується заяв про налагодження виробництва в Китаї і т. д … Якщо представник “Антонова “говорить, що це не контракт, а рамковий протокол про наміри, то напевно передчасно говорити про те, що буде якийсь контракт. Судячи з усього, з нами діляться певними побажаннями та ідеями, причому, що йдуть від української сторони і не узгодженими з китайськими партнерами “, – підкреслив експерт.

    На його думку, поки немає підписаного контракту, безглуздо і не потрібно обговорювати, чи буде там налагоджено виробництво “Мрії”, навіщо це китайцям.

    Коли вони отримають певні технічні знання, можливо, вони самостійно будуть створювати літаки на своїх підприємствах, можливо, меншого розміру. Потрібно почекати підписання контракту з Китаєм, якщо він взагалі буде підписаний.

    Треба відзначити, що переважна більшість договорів про наміри в складних технічних сферах не часто перетворюється в реальні контракти “, – заявив Суслов.

    Трохи конспірології

    Тиждень, що пройшов після першого повідомлення про плани китайської компанії купити чи то права на Ан-225, чи то добудований екземпляр , дозволила виплеснути емоції. Деякі факти можна оцінити вже тверезо.

    Наприклад, в оцінках добре-погано якось загубився факт, що першим джерелом повідомлення про угоду виступив китайський телеканал CCTV. Саме він повідомив, що відповідно до підписаних документів Китай отримає право власності, яке має на увазі також використання креслень і специфікацій машини.

    У таких випадках прийнято говорити про суму угоди, але її не назвав ні автор сенсанціі, ні українські фахівці.

    Зрозуміло, що протокол про наміри не може відображати точну суму контракту, але вона існує в оцінках ринку і експертів. У випадку з “Мрією” для Китаю це питання підкреслено не обговорюється.

    Також особливо не обговорюються подробиці скандального виконання (вірніше – невиконання) контракту на поставку в Китай зерна Державною продовольчо-зерновою корпорацією України (ДПЗКУ).

    В українські ЗМІ потрапив лист віце-президента китайської корпорації ССЕС пані Ян Цзінь від 21 червня 2016 року, адресований міністру аграрної політики України Тарасу Кутовому та посольству України в КНР, в якому озвучена досить жорстка позиція по роботі з ДПЗКУ. Китайська сторона незадоволена виконанням контракту, українська сторона іскриться нестримним оптимізмом, хоча, на думку ССЕС, українська сторона неодноразово порушувала базові принципи підписаних контрактів, зокрема – в обсягах щорічних поставок зерна.

    Китайська сторона попередила офіційно, що буде шукати “інші шляхи вирішення проблем”. Чому б не взяти різницю в зерні документами на “Мрію”?

    РІА Новини України

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *