Нещодавні адміністративні регулювання, прийняті Державною радою, Кабінетом міністрів Китаю, щодо управління вуглецевим ринком Китаю, що є найбільшим у світі, допоможуть вирішити проблеми, що виникають на шляху по досягненню кліматичних цілей, і забезпечать значну роль ринку у цьому, кажуть експерти. Про це повідомляє China Daily.
Порівняно з попередніми законами, які були видані відділами при Державній раді, нові включають набагато суворіші покарання за порушення з метою запобігання недоброчесному заниженню кількості викидів у своїх звітах компаніями, сказали вони.
До попередніх правил було додане положення, сформульоване на основі попереднього досвіду з пілотних програм та іноземних стандартів, згідно з яким має поступове впроваджуватися механізм стягнення плати, щоб компанії, які потребують квоти на викиди парникових газів, зобов’язані б були їх купувати, що сприятиме подальшому підвищенню свідомості підприємств щодо низьковуглецевого розвитку, додали вони.
Прем’єр-міністр Лі Цян минулого місяця підписав указ Держради про прийняття нових регулювань, які набудуть чинності 1 травня.
Торгівля викидами парникових газів – це процес купівлі та продажу квот на викиди парникових газів між певними підприємствами.
У жовтні 2011 року Китай ініціював пілотні програми із торгівлі викидами парникових газів в семи частинах країни, включаючи провінцію Хубей, Пекін і Шанхай. В рамках цих програм торгівля в цих регіонах почала здійснюватися з 2013 року.
В липні 2021 року була розпочала торгівля квотами на рівні держави, ринок якої наразі включає лише сектор вугільної електроенергетики та охоплює 2257 енергогенеруючих підприємств.
Загалом, за даними міністерства, компанії викидають приблизно 5,1 мільярда метричних тонн вуглекислого газу, що становить приблизно 40 відсотків від усіх викидів Китаю.
Національна програма встановлює обмеження щодо викидів СО2 на кожну одиницю електроенергії, виробленої електростанцією. Після кожного циклу продажів оператори можуть продати будь-які квоти на викиди парникових газів, які в них залишилися після досягнення еталонного параметру викидів. У випадку, якщо вони перевищать свої ліміти, то їм доведеться купувати квоти.
Зараз компанії отримують квоти безкоштовно. Проте в рамках механізму компанії, які скорочують інтенсивність викидів, можуть отримувати дозвіл на продаж своїх квот, отримуючи вигоду з цього, і навпаки – компанії, які цього не роблять, мали б купувати ці квоти.
Чжу Сяо, професор юридичного факультету Китайського народного університету, зазначив, що раніше діяльність країни з торгівлі викидами парникових газів регулювалася правилами, виданими Національною комісією розвитку та реформ і Міністерством екології та навколишнього середовища.
У 2014 році комісія оприлюднила тимчасове положення про торгівлю вуглецевими викидами. Після того, як під час інституційного переформування Державної ради у 2018 році відповідальність за боротьбу зі зміною клімату та скороченням викидів була покладена на Міністерство екології та навколишнього середовища, воно оприлюднило постанову, яка мала б впроваджуватись на пробний період у 2020 році.
У порівнянні з попередніми правилами, впровадженими двома департаментами Державної ради, адміністративні правила набагато більш дієві, сказав професор.
Національний вуглецевий ринок продемонстрував свою роль як ринковий інструмент із сприяння низьковуглецевому розвитку, вважають у міністерстві.
До кінця минулого року національний оборот вуглецевого ринку склав майже 24,9 мільярда юанів (3,5 мільярда доларів), що становило більше 440 мільйонів тонн викидів парникових газів.
Компанії, які перевищують еталонний параметр викидів, мають протягом року усунути порушення та знизити свої викиди.
За заявою міністерства, протягом першого такого періоду з 2019 по 2020 роки обсяг торгівлі квотами підскочив на 19 відсотків, а під час другого періоду з 2021 по 2022 роки сума, виручена від продажу квот на викиди, зросла на 89 відсотків. Окрім того, ціна квот на викиди також зросла, піднявшись до 80 юанів за тонну, порівняно з 48 юанями на момент запуску ринку.
Незважаючи на прогрес, пробне впровадження проєкту не змогло належним чином вирішити ситуації, яка виникла в управлінні ринком, йдеться в повідомленні міністерства, опублікованим для ЗМІ після прийняття адміністративного регламенту.
Наприклад, попередні положення пілотного проєкту не змогли забезпечити достатньо якісний механізм оцінки викидів вуглецю та не припиняли порушення в цій сфері.
Крім того, Чжан Яобо, чиновник Міністерства юстиції, заявив на пресконференції 26 лютого, що деякі компанії надають фальшиві дані про свої викиди.
Адмінрегламент передбачив значно суворіші санкції за порушення, включно із такими, як фальсифікація даних.
Згідно з новими правилами, незаконні доходи постачальників технічних послуг з обліку даних про викиди вуглецю будуть конфісковані, і їм самим загрожуватиме штраф у п’ятикратному або десятикратному розмірі від їхнього прибутку. Штрафи мають бути не менше 200 000 юанів, але не перевищувати 1 мільйона юанів.
Також будуть покарані відповідальні керівники та безпосередньо причетні до порушень особи. Окрім стягнення штрафу у розмірі 20 000 до 200 000 юанів, їм буде заборонено здійснювати свою діяльність у сфері надання послуг із ведення щорічного обліку викидів вуглецю та проводити аудит даних про викиди протягом п’яти років
Під час пілотної програми такі покарання передбачались лише для компаній, не включаючи до них фізичних осіб, і розмір штрафу становив від 10 000 до 30 000 юанів.
Сюй Хуацін, директор Національного центру стратегії зміни клімату та міжнародного співробітництва, сказав, що нові регулювання допоможуть покращити ведення даних про викиди, що є ключовим моментом для функціонування ринку.
«Якість даних про викиди парникових газів має вирішальне значення для забезпечення здорового та впорядкованого розвитку національного ринку торгівлі викидами парникових газів», – підкреслив він.
Однак наразі ведення даних про викиди в деяких ключових галузевих підприємствах залишається на незадовільному рівні, сказав він. Їм не тільки бракує відповідних інституцій для управління даними про викиди вуглецю та вуглецевими активами, але також відсутні відповідні створені робочі посади.
Окрім покарань за фальсифікацію даних, адміністративні правила також викладають чіткі директиви щодо ряду інших ключових робочих процедур щодо управління якістю даних, включаючи перевірку даних, розкриття інформації та нагляд, сказав Сюй Хуацін.
Він сказав, що ці положення можуть спонукати ключові галузеві підприємства та відповідних постачальників технічних послуг здійснювати більш стандартизоване управління якістю даних про викиди.
Сюй Хуацін закликав уряд створити механізм розкриття інформації для подальшого посилення контролю за даними про викиди.
«Відповідні департаменти та основні галузеві підприємства повинні оприлюднити дані про викиди парникових газів, результати їх перевірки і відповідні адміністративні покарання, якщо це необхідно для захисту права громадськості бути проінформованим щодо цього питання, бути залученим до нього та контролю над ним, а також мати можливість висловити свої погляди», — сказав він.
Відповідно до адміністративного регламенту, компанії, які не купують квоти задля для того, щоб притримуватись рамок еталонного параметру викидів протягом визначеного часу, відведеного в рамках кожного періоду для виправлення правопорушення, повинні будуть сплачувати значно більші штрафи.
Згідно з новою адміністративною постановою, такі компанії штрафуватимуть у розмірі від п’ятикратної до десятикратної місячної вартості квот на викиди парникових газів станом на попередній місяць. Правила, які існували до цього, передбачали штраф, максимальний обсяг якого між досягати лише 30 000 юанів.
Наприклад, компанія в Нінся-Хуейському автономному районі, назва якої не розголошується, купила лише 4 114 678 тонн викидів за квотами із 4 285 582, які, згідно з даними департаменту екології та навколишнього середовища Нінся-Хуейського автономного району, їй необхідно було придбати до 7 грудня 2021 року.
Однак компанія отримала лише штраф у розмірі 29 000 юанів відповідно до постанови міністерства в рамках пілотноїх програми.
Лай Сяомін, голова Шанхайської біржі навколишнього середовища та енергетики, високо оцінив положення адміністративного регламенту про поступове введення платних квот до національної програми торгівлі викидами парникових газів.
Він сказав, що запровадження платних надбавок допоможе компанії ще більше усвідомити, що «викиди вуглекислого газу коштують дорого, а скорочення викидів приносить прибуток», що допоможе сприяти низьковуглецевому розвитку.
Адміністративний регламент, за його словами, «забезпечить правову гарантію для країни щодо прискорення будівництва ще більш ефективного та активного ринку вуглецю із присутністю іноземних компаній».
Напишіть відгук