З 10 по 11 липня 2024 року в Цюйфу, у східній провінції Шаньдун Китайської Народної Республіки, на батьківщині давньокитайського мислителя Конфуція, пройшов черговий 10-й Нішанський форум світових цивілізацій на тему «Традиційні культури та сучасні цивілізації», передає Центр з вивчення Китаю.
Цей Форум став чудовим майданчиком для відомих вчених та експертів у галузі культури для кращого розуміння та розвитку діалогу між різними культурами, де спадщина великого китайського філософа виходить далеко за межі його часу.
Сьогодні в умовах геополітичної невизначеності та посилення нетерпимості та насильства у різних регіонах світу, духовна спадщина Конфуція у діалозі Сходу та Заходу в контексті спільної світової цивілізаційної взаємодії має важливе значення. Цей діалог будується за двома напрямками, коли Схід представлений, з одного боку, насамперед з конфуціансько-даосистським (Китаю, Південною Кореєю. Японією) та індо-буддійським типом культури (Індія), а з іншого, культурою мусульманських країн, оскільки саме діалог культур одна із головних фундаментів у розвитку людини і суспільства. Велика різноманітність культур показує унікальність кожної окремо взятої культури, де традиції жити в гармонії з іншими і самим собою, важливий імператив розвитку світової цивілізації та культури в цілому.
Тут слід зазначити, що в умовах розвитку сучасного інформаційно-комунікативного простору Китай займає важливе місце. Піднебесна протягом тривалого періоду взаємодії трьох навчань: конфуціанства, даосизму і буддизму («сань цзяо», 三教 / «три вчення»), створила особливий тип цивілізації та культури, де китайська культура включила своєрідну шкалу моральних цінностей, що детермінували становлення і формування особливого національного характеру та особливого типу особистості, з неординарним баченням та розумінням реальності, ставши «культурним геном та життєвою кров’ю китайського народу» (Шао Лонгбао, професор університету Тунцзі, Шанхай).
Як зазначає російський синолог В.В. Малявін, здоровий глузд китайців ґрунтується на їх впевненості в тому, що успіху досягає саме гідний, тобто. найбільш чутливий та морально розвинений. Похитнути цю впевненість – це означає зруйнувати весь китайський соціум. «Китайська мудрість <…> таїться в самій глибині китайської душі, яким чином китайці відповідають на ці фундаментальні питання життя – сенс життя, навіщо людина живе, як вона повинна жити. Не більше, не менше … ». У цьому полягає одна з причин успіхів «модернізації з китайською специфікою» у Піднебесній. Припущення про наявність у китайській традиційній науці якогось універсального «коду всесвіту» залишається перспективною гіпотезою, але самі китайці більше покладаються на методично розвинену інтуїцію. У вік інформаційних технологій китайське світорозуміння вже не може здаватися дивним для людини, яка живе в XXI столітті. Це світорозуміння краще відповідає реаліям «оцифрованого світу», ніж постулати класичної західної філософії.
Тому китайська культура в цілому мають особливу картину світу, систему поглядів на природу і людину, де акцент робився на необхідності досягнення «небесного дао», де дао – невидиме спочатку і основа речей і явищ, і «людського дао», тобто. -Гармонії людини і природи. «Гармонічне єдність неба з людиною» у ціннісних орієнтаціях китайської культури, як «психологія гармонії», з її близькістю до навколишнього світу та залежністю від нього склалася у китайців в умовах макростабільності та аграрного виробництва на закритому континенті, де умови життя підштовхували жителів Піднебесної ставитися до мить життя аксілогічно.
Гармонія «єдності людини і неба» таким чином, була корінною особливістю китайського холістичного мислення, яке розглядає природу і людину не як «суб’єкт і об’єкт, що протистоять один одному, а як «єдину цілісність», важливішу, ніж її складові частини.Цим китайська думка відрізняється від західної, де наголошується на протистоянні природи і людини і де ставиться питання: що прекрасніше – первоздана краса чи природа, перетворена людиною.
У роботі 10-го Нішанського форуму світових цивілізацій взяли участь близько 400 міжнародних гостей, включаючи високопосадовців, представників міжнародних організацій, послів у Китаї та зарубіжних експертів. Проведення діалогу між різними цивілізаціями планети, просування їх обмінів та взаємонавчання, а також для сприяння формуванню спільноти єдиної долі людства сьогодні, як ніколи актуальне, оскільки привнесення в життя «глобального людяника» (О. Зінов’єв) філософського сенсу для вирішення глобальних проблем сучасності вкрай необхідно.
На думку Карлоса Морайса Хосе, директора Macao Today, конфуціанство дає важливі уявлення в контексті сьогоднішнього все більш взаємопов’язаного світу, бо фокус конфуціанства на гармонію між людьми та взаємне навчання культур дає цінні методи та ідеї побудови гармонійного світу. Конфуцій говорив: «Як можна бути людиною, якщо не можна довіряти своїм словам». І не випадково, що конфуціанське поняття «синь» («довіра»), як принцип, має велике значення в сучасному китайському управлінні і часто використовується Головою КНР Сі Цзіньпіном у його виступах.
Нішанський форум світових цивілізацій є найбільшою платформою для обміну та взаємного навчання між китайською та зарубіжними цивілізаціями. Як зазначає Сі Яньчунь, заступник начальника відділу пропаганди Комітету КПК провінції Шаньдун, «Сьогодні Нішань, який відрізняється впевненістю, відкритістю та інклюзивністю, став важливим майданчиком для діалогу між різними цивілізаціями по всьому світу. Це важливе вікно для країн у всьому світі, що дозволяє їм отримати уявлення про китайську культуру».
Форум 2024 року включав основні доповіді, інтерв’ю високого рівня, обговорення підтем і паралельні форуми, зібравши найбільшу кількість учасників за всю історію проведення форуму, понад 50 відсотків яких представляли наукову спільноту з 63 країн світу.
Під час церемонії відкриття Форуму Ясуо Фукуда, голова Міжнародної конфуціанської асоціації та колишній прем’єр-міністр Японії підкреслив, що «Навіть у сучасному високотехнологічному суспільстві Японії конфуціанство все ще існує і продовжує розвиватися. Суть конфуціанства полягає у його зосередженості на громадській та національній стабільності, у керівництві нами щодо того, як жити. Його принципи універсальні, застосовні у всьому світі та в будь-яку епоху. Це показує, що конфуціанство може стати всесвітньо популярною філософією та способом мислення».
Вважається, що Конфуцій жив із 551 по 479 рік до зв. е. Видатний німецький мислитель ХХ століття Карл Ясперс відносив Конфуція до «осьового часу» (800 – 200 рр. до н.е.), коли все створене людством збереглося донині. Протягом усього свого життя він наголошував на важливості моралі, соціальної гармонії та освіти. Його вчення, записані в Лунь Юй, заклали основу конфуціанства і продовжують надихати людей по всьому світу.
На Форумі було обговорено глибокі зв’язки конфуціанства з людською цивілізацією та його актуальність у вирішенні сучасних проблем. Наприклад, було проведено поглиблений діалог між класичними цивілізаціями Китаю та Риму (Римська цивілізація), а також обговорення того, як давня китайська мудрість та ідеї сучасних західних філософів можуть допомогти у вирішенні сучасних проблем.
У зв’язку з цим дуже актуальними є тези Джеффрі Д. Сакса, професора економіки Колумбійського університету та президента Мережі рішень ООН щодо сталого розвитку про те, що: «Конфуціанське поняття гармонії без одноманітності – найкраща інтерпретація сучасної епохи. Жодна країна не є найвищою сама по собі. Ми пов’язані разом і ділимо світові океани, повітря, біорізноманіття, запаси палива та продовольства. Ось чому гармонія така важлива. Стародавні китайські та західні філософи розглядали етичні проблеми у своїх регіонах та шукали найкращі способи управління. У сьогоднішньому взаємопов’язаному світі нам необхідно спільно досліджувати глобальні етичні межі».
Крім дискусій про обміни між цивілізаціями на тлі глобальних викликів, інші теми для обговорення включали також етичну інтеграцію ІІ у суспільство та модернізацію традиційної медицини шляхом об’єднання давніх практик із сучасними науковими дослідженнями, що може призвести до проривів у охороні здоров’я.
У роботу Форуму вперше були включені сесії зі спорту та сімейної культури. Так, наприклад, напередодні відкриття чергових Літніх Олімпійських ігор у Парижі (липень-серпень 2024), сесія зі спорту фокусувалася на зв’язку між традиційною китайською культурою та олімпійським духом, наголошуючи на спільних цінностях, таких як моральна перевага, повага та гармонія. «Олімпіада спрямована на наведення мостів та зміцнення взаєморозуміння між різними культурами. Нішанський форум поділяє цю мету, поглиблюючи порозуміння через поважний діалог та обмін», — заявив президент Міжнародного Олімпійського Комітету (МОК) Томас Бах на церемонії відкриття.
Створений 14 років тому (у 2010 році) у відповідь на ініціативу Організації Об’єднаних Націй, Нишанський форум постійно розширює сферу культурних обмінів, віддаючи пріоритет діалогу з таких важливих питань, як релігія, екологія та суспільні зміни, продовжуючи служити важливою платформою для сприяння міжнародному діалогу. культурне взаєморозуміння. «Цивілізація має адаптуватися до нових обставин, оскільки змінюються часи, спосіб життя та методи виробництва. Вона має постійно розмірковувати та розвиватися» (Дун Пін, професор Школи філософії Чжецзянського університету, Ханчжоу).
Таким чином, 10-й Нішанський форум світових цивілізацій, що пройшов з 10 по 11 липня 2024 року, ще раз показав важливість запропонованої Головою КНР Сі Цзіньпіном навесні 2023 року Ініціативи глобальної цивілізації, орієнтованої на історію (різноманітність і спадщина світових цивілізацій), на майбутнє (спільне сприяння розвитку та прогресу людської цивілізації) і на реальність За допомогою конфуціанства пропонує вирішення сучасних проблем. І як зазначив міністр культури і туризму КНР Сунь Єлі: «Ми прагнемо поглиблювати обміни та взаємне навчання з цивілізаціями з усього світу через Нішанський форум та постійно зміцнювати наше культурне співробітництво».
Форум названий на честь гори Нішань, раніше відомої як пагорб Ніцю, розташованої приблизно за 30 кілометрів на південний схід від Цюйфу – місця народження великого китайського мислителя та просвітителя Конфуція.
Напишіть відгук