Євросоюз наважився на масштабну економічну війну з Китаєм після багатьох місяців роздумів, взаємних погроз і переговорів з ключовим торгівельним партнером. ЄС наклав мита на дешеві й сучасні китайські електромобілі, які стрімко завойовують серця споживачів і загрожують розорити відсталий європейський автопром. Аналітикою на цю тему від BBC News Україна, підготовленою Олексієм Калмиковим, ділимось на нашій сторінці.
Проти мит виступав не лише Китай, який планує у відповідь заборонити хамон, коньяк і ще щось європейське, а й автозаводи головної автомобільної держави Європи – Німеччини. Однак Єврокомісія все ж винесла питання на голосування 27 країн-членів ЄС, і в п’ятницю вони схвалили початок торгівельної війни.
Захід загалом намагається стримати навалу китайських електромобілів, хоч і націлений електрифікувати транспорт для скорочення попиту на бензин заради боротьби з викидами парникових газів – головної причини глобального потепління.
США і Європа звинувачують Китай у тому, що він субсидує свій автопром і допомагає йому демпінгувати. Китай заперечує і твердить, що Захід просто програє в чесній конкуренції з працьовитими китайськими робітниками й інженерами.
Ставки у новій торгівельній війні між трьома найбільшими економіками планети як ніколи високі. На Китай і Євросоюз припадає по 17% світової економіки, загальний обсяг якої цього року сягне 110 трлн доларів. На США – понад 25%.
США фактично закрили свій ринок від Китаю ще в травні 2024 року рішенням президента Джо Байдена накласти 100% мита на імпорт усієї продукції китайського автопрому. А нещодавно Білий дім оголосив, що хоче в майбутньому заборонити ще й усе встановлене в автівках програмне забезпечення та комунікаційне обладнання, розроблене в Китаї чи Росії.
Така заборона фактично закриє китайським автівкам шлях на американський ринок, навіть якщо вони зібрані в Європі, Мексиці чи на інших дружніх Америці територіях.
Європа діє обережніше. Про жодну тотальну заборону спочатку не йшлося. ЄС почав розслідування підозр у недобросовісній конкуренції ще 2023 року, а за рік, влітку 2024-го, оголосив про підвищення мита на китайські електромобілі приблизно з 10% до 30%.
Мита в підсумку виявилися трохи меншими – їх знизили після консультацій і перемовин із китайськими автоконцернами, а також із європейцями та американцями, які збирають автівки в Китаї, на кшталт Tesla і BMW.
Німці не хочуть війни
Головний конкурент китайського автопрому – німецькі автовиробники Mercedes, BMW і Volkswagen – були різко проти торгівельної війни з Китаєм. Вони отримують на китайському ринку понад 25% усього свого прибутку і бояться санкцій у відповідь.
Вони стверджують, що їм потрібен не захист від конкурентів, а допомога в боротьбі з ними, оскільки німецькі автівки, як і раніше, найкращі в світі, просто їм потрібно більше часу і грошей на перебудову. А мита позбавлять їх прибутку.
“Мита шкодять німецьким компаніям, що працюють на світовому ринку, і можуть спровокувати торгівельну суперечку, від якої не виграє ніхто, – заявив гендиректор BMW Олівер Ципсе цього тижня. – Тому німецький уряд має зайняти чітку позицію”.
Його підтримав головний супротивник торгівельної війни, керівник Mercedes-Benz Ола Калленіус. Він запропонував канцлеру Олафу Шольцу проголосувати “проти”, а не утримуватися, як у липні, коли питання про мита розглядали попередньо.
Чітке “ні” допомогло б німцям уникнути заборон у відповідь, якщо вдасться переконати китайців, що Німеччина тут ні до чого, а торгівельна війна – виключно ініціатива Єврокомісії.
Німецька економіка – найбільша в Європі – і без того стагнує, що позначається не лише на рівні життя населення і промисловості, а й на політиці – провладна коаліція програє одні місцеві вибори за іншими і вже не сподівається утримати владу на федеральних виборах у вересні 2025 року.
Канцлер Німеччини Шольц пропонує продовжити переговори з китайцями навіть після запровадження мит.
Французи й італійці – за мита
Дві інші найбільші економіки та автомобільні держави ЄС – Франція й Італія – підтримали обмеження на китайські електромобілі.
Президент Франції Еммануель Макрон цього тижня відвідав Шольца в Берліні. Його запитали про машини, і він відповів, що підтримує мита, тому що ЄС “має захищати однакові правила гри в усіх секторах промисловості”.
Італія теж підтримала обмеження, а ось Іспанія спочатку виступила “за”, але потім прем’єр Педро Санчес з’їздив до Китаю, і тепер каже, що ЄС має переглянути позицію.
Санчес сподівається, що китайський автогігант Chery налагодить випуск електромобілів на закритому заводі Nissan у Барселоні й поверне робочі місця.
Китайці ж не поспішають інвестувати, оскільки не впевнені, що новий торгівельний режим ЄС зробить виняток для вузлової збірки, на яку вони націлилися.
Деякі країни готові йти на збитки у протистоянні з Китаєм.
“Я не хочу торгівельної війни, але Європа не може не реагувати, коли інші порушують правила гри, – сказала прем’єрка Данії Метте Фредеріксен в інтерв’ю Bloomberg наприкінці вересня. – А хто перший почав? Мені здається, не Європа, а Китай. І ми просто зобов’язані відреагувати”.
Поки що левова частка китайського імпорту електромобілів до Європи припадає на авто західних виробників, зібрані в Китаї, насамперед Tesla і BMW. Однак, за прогнозами Єврокомісії, частка суто китайських моделей, на кшталт Atto 3 виробництва BYD чи Volvo виробництва Geely, вже наступного року подвоїться до 15%.
Як відповість Китай
Китай рішуче відкидає звинувачення ЄС у недобросовісній конкуренції, але поки що не сформулював позицію у відповідь. З одного боку, він розпочав розслідування проти європейських товарів, що потенційно ведуть до обмежень у торгівлі, і згадував коньяк, свинину та потужні автомобілі класу “люкс”.
З іншого боку, Пекін обіцяє європейським країнам інвестиції у виробництво автомобілів і батарей, чим уже привернув на свій бік Угорщину і, як ми вже згадували, Іспанію.
Втім, китайським виробникам мита не створюють перешкод.
Вони стрімко втрачають гроші на батьківщині, де ринок перенасичений, а потужностей достатньо. Перемогу в конкуренції їм гарантує тільки успіх у світі, де найбагатший і найбільший ринок – Європа. Тому вони готові терпіти збитки у боротьбі за частку цього ринку.
А мова про збитки і не йде. Навіть збільшення мит на 17-20% не зведе прибутки в мінус, оскільки ціни китайських авто у Європі в середньому приблизно на 20% нижчі, ніж у європейських конкурентів. Додаткові 5-10% до роздрібної ціни не підірвуть їхню привабливість для споживача і прибутковість для виробників.
Так, найбільший китайський автовиробник BYD продає кросовер Atto 3 на домашньому ринку за 20 тис. доларів, а в Німеччині – вже за 40 тис.
У березні компанія представила седан Seagull EV (Honor Edition), за який удома просить лише 10 тис. доларів. Скоро він з’явиться і на європейському ринку, де коштуватиме менше 20 тис. євро.
У межах реалізації договору про співпрацю між Державним закладом «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» (м. Одеса) т… читати далі…
5 червня 2025 року посол Ма Шенкунь відвідав Український інститут майбутнього та провів дискусію з директором інституту Амеліном та деякими експертами, обмінявш… читати далі…
29 травня 2025 року дипломати Генерального консульства України в Гуанчжоу здійснили робочий візит до міста Шеньчжень, де відвідали головний офіс «Guangdong Smal… читати далі…
26 травня посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра освіти і науки України Вінницьким. Сторони обмінялися думками щодо співпраці Китаю та України в гал… читати далі…
20 травня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра закордонних справ України Олександром Міщенком на його прохання. Сторони обмінялися думка… читати далі…
14 травня 2025 року Генеральний консул України в Гуанчжоу Сергій Капузо взяв участь в урочистій церемонії відкриття та роботі панельних дискусій у рамках міжнар… читати далі…
28 квітня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся з Тарасом Качкою, заступником Міністра економіки та торговельним представником України. Сторони обмінялися широки… читати далі…
22 квітня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником керівника Адміністрації Президента України Іриною Верещук. Сторони обмінялися думками щодо китайсь… читати далі…
22 квітня 2025 року Генеральний консул України в Гуанчжоу Сергій Капузо на запрошення Народного уряду міста Гуанчжоу взяв участь в урочистому відкритті Тижня ін… читати далі…
26 березня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся з губернатором Київської області Миколою Калашником. Сторони обмінялися думками щодо китайсько-українських відно… читати далі…
18 березня 2025 року Генеральний консул України в Гуанчжоу Сергій Капузо прийняв делегацію Guangdong Small Commodity Association на чолі з виконавчим віце-прези… читати далі…
26 травня посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра освіти і науки України Вінницьким. Сторони обмінялися думками щодо співпраці Китаю та України в гал… читати далі…
20 травня 2025 року посол Ма Шенкунь зустрівся із заступником міністра закордонних справ України Олександром Міщенком на його прохання. Сторони обмінялися думка… читати далі…
Після святкування Китайського Нового року асоціація успішно здійснила доставку понад 3 тисяч комплектуючих для техніки, які є критично важливими читати далі...
Шановні партнери та друзі! Асоціація “Українсько-Китайського співробітництва” щиро вітає вас з Китайським Новим роком, роком Зеленої Дерев читати далі...
В цілому «харчові продукти» вже є товарами з високою доданою вартістю. «Українські товари та послуги вже відомі на ринку ЄС, однак існує ще безліч н читати далі...
Асоціація «Українсько-Китайського Співробітництва» надає допомогу партнерам в організації покупки та доставки комплектуючих для техніки і облад читати далі...
Шановні партнери! Асоціація «Українсько-китайського співробітництва» з радістю вітає вас з 2025 роком! 2025 рік обіцяє бути роком стабільності та відн читати далі...
Напишіть відгук