ЧЕРГОВА ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 3 ЧЕРВНЯ 2024 Р. В ОФІЦІЙНОГО ПРЕДСТАВНИКА МЗС КНР МАО НІН
CCTV: Минулого тижня Китай публічно заявив, що не має наміру брати участь у мирному саміті щодо української кризи у Швейцарії. Китай підтримує Швейцарію та Україну в організації цього саміту? Дехто вважає, що відмова від участі у Швейцарському мирному саміті — це не підтримка миру, а підтримка Росії проти України. Який коментар Китаю з цього приводу?
Мао Нін: Китай вважає, що необхідно підтримувати всі зусилля, які б сприяли мирному врегулюванню кризи. З самого початку ми надавали великого значення проведенню Швейцарією мирного саміту з української кризи та підтримували тісний зв’язок із усіма зацікавленими сторонами, включаючи Швейцарію та Україну, з цього питання. Китай неодноразово наголошував, що мирний саміт повинен мати три важливі елементи: згоду російської та української сторін, рівну участь усіх сторін та справедливе обговорення всіх мирних пропозицій. Саме тому Китай вважає ймовірним, що нинішній саміт не зможе досягти цих трьох пунктів. Я хотіла б підкреслити, що позиція Китаю щодо скликання мирного саміту є чесною і справедливою і не спрямована проти будь-якої сторони, і вже точно не проти цього саміту. Участь Китаю в саміті залежить виключно від його власної думки щодо нього, і я вважаю, що всі зацікавлені сторони зможуть зрозуміти позицію Китаю.
Про те, чи підтримує хтось світ чи ні, не слід судити з окремих країн чи конкретних зустрічей, і Китай щиро сподівається, що мирний саміт не перетвориться на платформу для створення конфронтації між таборами. Неучасть у саміті не означає не підтримку миру, і навіть якщо окремі країни беруть участь у саміті, вони можуть щиро не бажати припинення вогню та закінчення війни. Головне – дивитися на фактичні дії. Факти показують, що китайська сторона була найбільш рішучою та активною у переконанні миру та просуванні переговорів. Китай ніколи не залишався осторонь, не «підливав олії у вогонь», не наживався на ситуації, але докладав невпинних зусиль для досягнення припинення вогню та зупинки бойових дій, що було високо оцінено всіма сторонами, включаючи Росію та Україну.
Dragon TV: 2 червня США, Японія та Республіка Корея провели тристоронню зустріч міністрів оборони в Сінгапурі та випустили спільну заяву, в якій назвали Китай, рішуче виступивши проти будь-яких спроб в односторонньому порядку змінити статус-кво в Індо-Тихоокеанському регіоні, підтвердивши важливість миру та стабільності в Тайванській протоці, закликавши до мирного вирішення питання між двома сторонами Тайванської протоки, виступивши проти незаконних морських претензій у Південно-Китайському морі та наголосивши на важливості дотримання міжнародного права, включаючи свободу навігації та польотів. Спільна заява, опублікована на тристоронньому діалозі заступників міністрів закордонних справ США, Японії та Південної Кореї, що відбулася у Вашингтоні 31 травня, містила аналогічний негатив щодо Китаю. Заступник держсекретаря США Кемпбелл також висловив сподівання, що Китай вплине на КНДР і закликає її припинити провокаційні дії та вступити в діалог зі США, Японією та Південною Кореєю. Який ваш коментар?
Мао Нін: Ми взяли до уваги цю інформацію. Сполучені Штати, Японія та Південна Корея скористалися тристоронньою зустріччю міністрів оборони та діалогом заступників міністрів закордонних справ для просування так званої «Індо-Тихоокеанської стратегії», робили зауваження і жорстоко втручалися у внутрішні справи Китаю з питання Тайваню, очорнити його ім’я у питаннях, пов’язаних із морем, навмисно провокуючи відносини Китаю з сусідами, що є серйозним порушенням основних норм міжнародних відносин. Китайська сторона висловлює своє рішуче невдоволення та заперечення.
По-перше, Китай рішуче виступає проти маніпулювання блоковою політикою, проти будь-яких слів і дій, що провокують і посилюють конфлікти і підривають стратегічну безпеку та інтереси інших країн, а також проти створення закритих та ексклюзивних «малих груп» в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні. США мають на практиці реалізувати свою заяву про те, що вони не прагнутимуть зміцнення альянсів проти Китаю, і не повинні шукати особистої вигоди за рахунок стратегічних інтересів безпеки інших країн та благополуччя народів Азіатсько-Тихоокеанського регіону.
По-друге, принцип «одного Китаю» — це загальний консенсус міжнародного співтовариства та основна норма міжнародних відносин, а питання Тайваню — це виключно внутрішня справа Китаю, яка не зазнає втручання зовнішніх сил. Найбільшою загрозою миру в Тайванській протоці нині є сепаратистська поведінка за «незалежність Тайваню» та потурання та підтримка зовнішніх сил. Якщо зазначені країни дійсно дбають про мир і стабільність у Тайванській протоці, а також про міжнародну безпеку та процвітання, вони повинні дотримуватися принципу «одного Китаю», недвозначно виступати проти відділення Тайваню та підтримувати національне возз’єднання Китаю.
По-третє, Китай непохитно захищає свій територіальний суверенітет, морські права та інтереси і наполягає на вирішенні двосторонніх морських питань шляхом діалогу та консультацій з країнами, що безпосередньо беруть участь, рішуче виступаючи проти участі країн за межами регіону в ескалації ситуації. В останні роки США неодноразово заохочували та підтримували окремі країни у провокаціях проти Китаю на морі, а також збирали своїх союзників для проведення частих військових маневрів та розвідки у водах навколо Китаю, включаючи Південно-Китайське море, щоб продемонструвати свою військову міць та посилити напруженість у регіоні. , що стало найбільшою загрозою та викликом регіональному миру та стабільності.
По-четверте, основна позиція Китаю щодо Корейського півострова є незмінною. Ми завжди вважали, що підтримання миру та стабільності на півострові та сприяння політичному врегулюванню проблеми півострова відповідає спільним інтересам усіх сторін. Військове стримування, санкції та тиск лише посилять протиріччя та підвищать напруженість. Ми закликаємо зацікавлені сторони бути обережними у своїх словах та діях і не «підливати олії у вогонь» у і без того складну та важку ситуацію на півострові. Китай продовжить вирішувати питання, пов’язані з півостровом, виходячи із суті справи та власної позиції.
Bloomberg: Президент України Зеленський нещодавно заявив у Сінгапурі, що Росія робить все можливе, щоб використати китайських дипломатів та китайський вплив для саботажу майбутнього мирного саміту з української кризи. Ваша думка про ці висловлювання?
Мао Нін: Я щойно виклала позицію Китаю щодо проведення Швейцарією першого мирного саміту щодо української кризи. З самого початку ми надавали великого значення проведенню саміту у Швейцарії та підтримували тісний зв’язок із усіма зацікавленими сторонами, включаючи Швейцарію та Україну, і я зазначила, що 31 травня Міністерство закордонних справ Швейцарії публічно висловило свою вдячність за це. Я хотіла б сказати, що позиція Китаю є відкритою і прозорою, а також справедливою та неупередженою, і ми віримо, що вона може бути зрозуміла та підтримана всіма сторонами.
Після повномасштабної ескалації української кризи Китай та Україна підтримують зв’язок та співпрацю. Китай залишається найбільшим торговим партнером України, а посольство Китаю в Україні працює у нормальному режимі. Китай надає великого значення стратегічному партнерству між Китаєм та Україною.
Anadolu Agency: Президент України Зеленський заявив, що китайські дипломати намагалися переконати інші країни не брати участь у мирному саміті з української кризи, чинячи на них тиск. Чи правильне це твердження?
Мао Нін: Що стосується мирного саміту, то позиція Китаю справедлива і неупереджена і не спрямована проти будь-якої сторони, і точно не проти цього мирного саміту, що проводиться Швейцарією. Гегемонія та силова політика не є стилем китайської дипломатії, і Китай не чинить тиск на інші країни.
AFP: За даними Financial Times, китайська сторона висунула необґрунтовані вимоги щодо ціни та обсягу поставок для російсько-китайського проекту газопроводу «Сила Сибіру-2». Чи було заблоковано російсько-китайські переговори щодо угоди?
Мао Нін: Глави держав Китаю та Росії одностайні у тому, щоб знаходити точки дотику інтересів двох країн, поглиблювати зближення інтересів та добиватися взаємних досягнень. Ми готові працювати з російською стороною над реалізацією важливого консенсусу, досягнутого главами держав двох країн, та постійно поглиблювати всебічну взаємовигідну співпрацю між двома країнами.
AL Jazeera: Згідно з повідомленням МЗС КНР, міністр закордонних справ Туреччини прибув сьогодні до Китаю з триденним візитом. Які питання він обговорюватиме з китайською стороною? Чи обговорюватимуться на переговорах такі гострі міжнародні питання, як війна в секторі Газа та в Україні?
Мао Нін: Передбачається, що сторони обміняються думками з питань, що становлять взаємний інтерес. Ми вчасно опублікуємо докладну інформацію, слідкуйте за оновленнями.
Рейтер: Повідомляється, що президент України В. Зеленський заявив у вихідні на «Діалозі в Шангрі-Ла», що деякі елементи російської зброї постачаються з Китаю. Яка відповідь Китаю на це?
Мао Нін: Китай не є творцем чи учасником української кризи, і ми завжди виступали за мир та діалог. Відмова Китаю постачати зброю сторонам, що воюють, і його суворий контроль над товарами подвійного призначення отримали широке визнання міжнародного співтовариства. Нормальна торгівля між Китаєм та Росією ведеться відкрито та чесно, відповідно до правил СОТ та ринкових принципів, і не спрямована проти третіх сторін.
Я зазначила, що дані показують, що більше 60% російського імпорту частин озброєнь і товарів подвійного призначення надходить із західних країн, таких як США. Президент В. Зеленський сам згадав про це у своїй заяві.
ЧЕРГОВА ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 4 ЧЕРВНЯ 2024 Р. В ОФІЦІЙНОГО ПРЕДСТАВНИКА МЗС КНР МАО НІН
CCTV: Ми зазначили, що Верховний представник ЄС із закордонних справ та політики безпеки Ж. Боррелль заявив в інтерв’ю 2 червня, що дуже важко розірвати зв’язки з Китаєм і що він сподівається на продовження взаємовигідних відносин, але вони мають бути справедливими та збалансованими. Європа не слідуватиме за США у накладенні тарифів на Китай, торгових воєн треба уникати, ЄС вірить у вільну торгівлю, але вільна торгівля має бути справедливою. Який ваш коментар?
Мао Нін: Ми взяли до уваги відповідні заяви. Китай завжди вважав, що суть економічних та торговельних відносин між Китаєм та ЄС полягає у взаємній вигоді та взаємовиручці, що протекціонізм не має майбутнього, а відкритість та співпраця – це правильний шлях. Китай та ЄС є другими за величиною торговими партнерами один одного, в середньому щохвилинний товарообмін становить близько 1,5 млн. доларів США. Обсяг двосторонніх інвестицій між Китаєм та Європою перевищив 250 мільярдів доларів США, і компанії з обох сторін продовжують вкладати дедалі більше коштів у ринки один одного. Сукупна кількість поїздів залізничного експресу Китай-Європа перевищила 90 000 і стала справжнім «золотим каналом» для азіатсько-європейської торгівлі. Можна сказати, що виробничі та логістичні ланцюжки та ланцюжки цінності між Китаєм та Європою сформувалися як переплетені та глибоко укорінені структури.
Китай наполегливо сприятиме відкритості на високому рівні для зовнішнього світу та прагне забезпечити відкрите, інклюзивне та прозоре ділове середовище для підприємств з усіх країн. Китай сподівається, що європейська сторона дотримуватиметься своєї прихильності до вільної торгівлі та протистоятиме протекціонізму, а також співпрацюватиме з Китаєм для збереження спільного становища в торговельно-економічній співпраці між Китаєм та ЄС.
ЧЕРГОВА ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 5 ЧЕРВНЯ 2024 Р. В ОФІЦІЙНОГО ПРЕДСТАВНИКА МЗС КНР МАО НІН
Президент США Джо Байден в інтерв’ю американському щотижневому журналу Time заявив, що не виключає можливості військового втручання США у разі військового конфлікту між двома сторонами Тайванської протоки. Як Міністерство закордонних справ прокоментує це?
Мао Нін: Тайвань — невід’ємна частина території Китаю, і питання про Тайвань — виключно внутрішня справа Китаю, яка не зазнає іноземного втручання. Жодний тиск чи загрози не зможуть похитнути тверду рішучість, тверду волю та велику енергію китайського уряду та народу щодо захисту національного суверенітету та територіальної цілісності. Реальний статус-кво в Тайванській протоці полягає в тому, що обидві сторони Тайванської протоки належать одному Китаю, а Тайвань є невід’ємною частиною території Китаю. Як вирішити тайванське питання – це справа самих китайців. Ми наполегливо закликаємо США визнати природу і злий намір сепаратистських сил, що виступають за «незалежність Тайваню», дотримуватися принципу «одного Китаю» і три спільні комюніке Китаю та США, виконувати своє зобов’язання не підтримувати незалежність Тайваню, припинити озброювати Тайвань і припинити подавати будь-які сепаратистським силам, які виступають за «незалежність Тайваню».
Рейтер: Міністр комерції Ван Веньтао зараз перебуває з візитом у Європі. Очікується, що розслідування Ради Європи щодо китайської індустрії електромобілів призведе до запровадження європейських тарифів на китайську продукцію. Чи може лобіювання Китаєм інтересів країн-членів ЄС змінити ці результати?
Мао Нін: Для отримання детальної інформації про візит міністра Ван Веньтао до Європи рекомендуємо вам звернутися до Міністерства комерції Китаю. Щодо антисубсидіарних розслідувань та тарифів ЄС, то Китай неодноразово чітко викладав свою позицію. Торговельний протекціонізм не відповідає інтересам жодної із сторін, і європейська сторона має дотримуватися своїх зобов’язань щодо підтримки вільної торгівлі, відкритості та співробітництва. Якщо європейська сторона запровадить будь-які заходи, що підривають економічну та торгову співпрацю між Китаєм і ЄС, Китай не буде сидіти склавши руки і вживе всіх необхідних заходів для рішучого відстоювання своїх законних прав та інтересів.
Dragon TV: Сьогодні відзначається 53-й Всесвітній день довкілля. Ми помітили, що вже деякий час окремі країни без розбору застосовують протекціонізм і запроваджують тарифи на китайську «зелену» продукцію, створюючи перешкоди для глобального переходу до низьковуглецевих технологій. Який ваш коментар?
Мао Нін: Сьогодні не лише Всесвітній день навколишнього середовища, а й День навколишнього середовища, встановлений китайським законом про охорону навколишнього середовища, та його тема в Китаї цього року – «Всестороннє сприяння будівництву прекрасного Китаю». Під керівництвом ідеології екологічної цивілізації Сі Цзіньпіна на землі Китаю розгортається чудова картина гармонійного співіснування людини та природи. Китай став найшвидшою країною у світі щодо покращення якості повітря, в якій побільшало блакитного неба. У Китаї вже 40 років поспіль спостерігається дворазове зростання площі лісів та лісового фонду, а земля стає дедалі зеленішою. У 2023 році обсяг викидів вуглекислого газу на одиницю ВВП у Китаї знизиться більш ніж на 35 % порівняно з 2012 роком, а встановлені в країні потужності відновлюваних джерел енергії становили 52,9 % від загального обсягу, що дозволить прискорити процес переходу до «зеленої» економіці.
Китай також активно сприяє глобальному «зеленому» переходу і робить свій внесок у світове управління довкіллям та кліматом. Дані Міжнародного агентства з відновлюваних джерел енергії показують, що за останні 10 років середня вартість кіловат-години електроенергії для вітряних і фотоелектричних електростанцій по всьому світу знизилася в цілому більш ніж на 60 і 80% відповідно, і в цьому велика частка заслуг китайських інновацій, китайського виробництва та китайської інженерії. У людства є лише одна Земля, про яку потрібно дбати про весь світ. Ми маємо захищати «зелений» напрямок, але не займатися «зеленим» протекціонізмом. “Зелений” протекціонізм не створює “зеленого” майбутнього. Ми сподіваємося, що міжнародне співтовариство об’єднає свої зусилля і працюватиме разом, щоб блакитне небо, зелені пагорби та смарагдова вода Землі залишалися вічними.
PTI: Ви щойно привітали Н. Моді з переобранням на посаду прем’єр-міністра Індії. Чи розглядає Китай вибори як можливість Індії та Китаю перебудувати свої відносини, заморожені з травня 2020 року? Чи зробить Китай нові ініціативи, щоб вийти з глухого кута і перебудувати індійсько-китайські відносини?
Мао Нін: Позиція Китаю була послідовною і чіткою щодо китайсько-індійських відносин. Ми завжди вважали, що здорові та стабільні відносини між Китаєм та Індією відповідають спільним інтересам обох сторін. Ми вітаємо партію на чолі з прем’єр-міністром Н. Моді та його «Національний демократичний альянс» з перемогою на виборах і сподіваємося, що обидві сторони зможуть працювати разом, щоб сприяти здоровому та стабільному розвитку китайсько-індійських відносин на користь народів двох країн та на основу взаємно орієнтованого підходу.
ЧЕРГОВА ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 6 ЧЕРВНЯ 2024 Р. ОФІЦІЙНИЙ ПРЕДСТАВНИК МЗС КНР МАО НІН
CCTV: Президент США Джо Байден у недавньому інтерв’ю журналу Time заявив, що китайський уряд виділяє величезні субсидії на електромобілі, які заполонили американський ринок, і що США не сидітимуть склавши руки. Якою є реакція Китаю на це?
Мао Нін: Китайська продукція нових джерел енергії, включаючи електромобілі, користується популярністю на міжнародному ринку завдяки постійним технологічним інноваціям, досконалій системі виробництва та постачання та повноцінній ринковій конкуренції, яка є результатом спільної дії порівняльних переваг та ринкових законів, а також результатом боротьби підприємств, а не державних субсидій. Минулого року Китай експортував до США лише 13 000 електромобілів, звідки версія про повінь американського ринку?
Політика промислового субсидування зародилася у США та Європі та широко використовується у всьому світі. Політика Китаю в галузі промислового субсидування суворо відповідає правилам СОТ і завжди дотримується принципів справедливості, прозорості та недискримінації, і не використовує забороненого СОТ субсидування. США є країною «великих» промислових субсидій, останніми роками послідовно вводяться Закон про чіпи та науку, Закон про зниження інфляції, через сотні мільярдів доларів прямих і непрямих субсидій, прямого втручання у розподіл ринкових ресурсів.
Субсидії що неспроможні компенсувати конкурентоспроможність промисловості, а протекціонізм захищає відсталість і позбавляє майбутнього. Дискримінаційна практика, прийнята Сполученими Штатами щодо китайських електромобілів, порушує правила СОТ, підриває стабільність глобальних виробничих та логістичних ланцюжків і зрештою завдає шкоди інтересам самих США. Китай закликає США належним чином дотримуватись ринкових принципів та правил міжнародної торгівлі та створювати сприятливі умови для чесної конкуренції підприємств усіх країн. Китай вживе рішучих заходів для захисту своїх законних прав та інтересів.
Global Times: Вчора адміністратор НАСА Білл Нельсон привітав «Чан’є-6» з успіхом місячної програми і сказав, що між США та Китаєм налагоджено хорошу співпрацю в таких галузях, як освоєння Марса, і що обидві сторони мають багато можливостей для усунення конфліктів та співпраці. , і що він вітає розширення космічного діалогу та співпраці з Китаєм. Який ваш коментар?
Мао Нін: Космічний апарат «Чан’є-6» вперше у світі здійснив паркан та зліт зі зворотного боку Місяця, зробивши історичний крок до мирного освоєння космічного простору людством. Ми з вдячністю відзначаємо високий інтерес та позитивну оцінку цієї місії з боку багатьох країн світу.
Китай завжди був відкритий для космічних обмінів та співпраці зі США. Сторони створили робочу групу з аерокосмічного співробітництва в галузі наук про Землю та космос та механізм діалогу з цивільного аерокосмічного простору між урядами Китаю та США. На прохання американської сторони компетентні органи двох країн створили механізм обміну орбітальними даними марсоходів Китаю та США, щоб забезпечити безперебійну роботу місій дослідження Марса двох сторін у довгостроковій перспективі. Проте в даний час китайсько-американське космічне співробітництво стикається з низкою проблем і труднощів, основна причина яких полягає в американській «поправці Вольфа» та інших внутрішніх законах, що перешкоджають нормальному обміну та діалогу між космічними агенціями двох країн. Якщо американська сторона щиро бажає розвивати обміни та співробітництво між Китаєм та США в аерокосмічній сфері, вона має здійснити прагматичні ініціативи щодо усунення цих перешкод.
Jiji Press: Нещодавно Міністерство екології та довкілля Китаю випустило Бюлетень екологічного та природоохоронного стану Китаю на 2023 рік. Звіт показує, що немає жодних відхилень у концентрації штучних радіонуклідів у морській воді та морських організмах у прибережних водах Китаю. Чи означає це, що «очищена вода» з Фукусіми не впливає на морське середовище? Чи розглядає Китай можливість поновлення імпорту японських морепродуктів у найближчому майбутньому?
Мао Нін: Щодо змісту звіту Міністерство екології та довкілля рекомендую звернутися до цього міністерства. Принципова позиція Китаю проти скидання в морі забрудненої ядерною речовиною води з АЕС «Фукусіми-1» незмінна та зрозуміла. З метою захисту безпеки та здоров’я людей китайська сторона вважає розумним, законним та необхідним вжити відповідних превентивних та контрвимірних заходів. Китай сподівається, що японська сторона серйозно сприйме занепокоєння міжнародного співтовариства і відповідально поставиться до утилізації води, забрудненої на АЕС «Фукусіма-1».
Рейтер: Перше запитання: перший заступник міністра закордонних справ України Андрій Сибіга раніше висловив сподівання, що Китай візьме участь у мирному саміті щодо України, який відбудеться у Швейцарії. Чи може Китай розповісти нам більше про його консультації з китайською стороною у Пекіні? Друге питання: Президент Палау заявив агентству Рейтер, що підозрює китайців у намірі втрутитися у вибори, які відбудуться у Палау наприкінці року. Якою є реакція Китаю на це?
Мао Нін: Щодо першого питання, то вчора Китай та Україна провели в Пекіні консультації між міністерствами закордонних справ двох країн та обмінялися думками про відносини між двома країнами та кризу в Україні, інформацію було опубліковано китайською стороною і ви можете з нею ознайомитися. Ми неодноразово чітко викладали свою позицію щодо мирного саміту у Швейцарії. Китай продовжить по-своєму сприяти миру та діалогу та працювати з усіма сторонами, щоб створити умови для політичного врегулювання кризи.
Щодо другого питання, то Китай завжди твердо дотримувався принципу невтручання у внутрішні справи, ми не будемо і не зацікавлені у втручанні у внутрішні справи якоїсь країни. Принцип одного Китаю — це універсальний консенсус міжнародного співтовариства і базова норма міжнародних відносин. У світі 183 країни встановили дипломатичні відносини з Китаєм з урахуванням принципу «одного Китаю». Ті небагато країн, які досі підтримують так звані «дипломатичні відносини» з Тайванем, мають стати на правильний бік історії та прийняти вірне рішення, яке справді відповідає їхнім фундаментальним та довгостроковим інтересам.
Bloomberg: Чи візьме міністр закордонних справ Ван І участь у зустрічі міністрів закордонних справ країн БРІКС у Москві 10-11 червня? Які сигнали БРІКС надішле зовнішньому світу щодо умов мирного саміту по Україні, запропонованих Китаєм? Що, на думку Китаю, є найкращою платформою для пошуку рішення щодо припинення війни в Україні?
Мао Нін: Механізм БРІКС є важливою платформою для країн з ринком і країн, що розвиваються, що дозволяє зміцнювати солідарність і співпрацю і відстоювати спільні інтереси. Передбачається, що відбудеться поглиблений обмін думками з міжнародних та регіональних питань, що становлять взаємний інтерес. Щодо участі китайської сторони, то ми повідомимо про це найближчим часом, слідкуйте за новинами.
Щодо кризи в Україні, то я хотіла б сказати, що простих рішень складних проблем не буває. Китай заохочує та підтримує всі зусилля, які сприяють мирному врегулюванню української кризи, і ми продовжимо по-своєму переконувати у необхідності миру та сприяти переговорам, підтримувати зв’язок з усіма сторонами й спільно працювати над створенням умов для політичного врегулювання кризи.
ЧЕРГОВА ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 7 ЧЕРВНЯ 2024 Р. В ОФІЦІЙНОГО ПРЕДСТАВНИКА МЗС КНР МАО НІН
CCTV: Китай опублікував повідомлення про те, що міністр закордонних справ Ван І візьме участь у зустрічі міністрів закордонних справ країн БРІКС. Розкажіть, будь ласка, основну програму зустрічі міністрів закордонних справ країн БРІКС та які очікування Китаю від цієї зустрічі?
Мао Нін: Зустріч міністрів закордонних справ країн БРІКС відбудеться в Нижньому Новгороді, Росія, 10-11 червня цього року, в ході якої також відбудеться діалог між міністрами закордонних справ країн БРІКС і країн, що розвиваються. Член Політбюро ЦК КПК та міністр закордонних справ Ван І у рамках підготовки до шістнадцятої зустрічі лідерів БРІКС обміняється думками з іншими міністрами закордонних справ країн БРІКС та міністрами закордонних справ запрошених гостей діалогу про співпрацю БРІКС, поточну міжнародну та регіональну ситуацію та інші питання, що становлять взаємний .
Будучи важливою платформою для співробітництва між країнами з ринком і країнами, що розвиваються, БРІКС завжди прагнув підтримувати багатосторонній підхід, брати активну участь у глобальному економічному управлінні і сприяти розвитку міжнародного порядку в більш справедливому і раціональному напрямку. Історичне розширення членства у БРІКС минулого року стало важливою віхою у розвитку механізму БРІКС. Оскільки це перша зустріч міністрів закордонних справ після розширення членства БРІКС, Китай готовий працювати з партнерами БРІКС над зміцненням стратегічного партнерства, поглибленням практичної співпраці в різних галузях, сприянням спільному розвитку та спільної самостійності Глобального Півдня, а також просуванням «Великої співпраці БРІКС» для досягнення гарного старту.
Shenzhen TV: Ми зазначили, що президент США Джо Байден заявив днями в інтерв’ю, що ініціатива «Один пояс, один шлях» перетворилася на огидну програму, і закликав звернути увагу на те, що відбувається в Африці. Які коментарі Китаю з цього приводу?
Мао Нін: Народи країн, в яких будується ініціатива «Один пояс, один шлях», мають повне право голосу в оцінці її роботи. За 10 років з моменту висування ініціативи «Один пояс, один шлях» Китай підписав понад 200 документів про співпрацю щодо спільного будівництва «Одного поясу, одного шляху» з більш ніж 150 країнами та 30 міжнародними організаціями. Спільне будівництво «Одного поясу, одного шляху» стало найширшою і найбільшою платформою міжнародного співробітництва у світі, яка приносить відчутну користь народам країн, у яких воно ведеться, і отримала широке схвалення міжнародного співтовариства.
Африка — один із найактивніших регіонів у будівництві «Одного поясу, одного шляху». Завдяки цій ініціативі в багатьох країнах Африки з’явилися перше шосе, перший міст через море, перший індустріальний парк і перший добре обладнаний центр контролю та профілактики захворювань, що охоплює весь континент, і обличчя Африки кардинально змінилося. Легко критикувати інших, складніше робити це краще за інших. Ми очікуємо, що США виділять реальні гроші та зроблять щось відчутне для розвитку та відродження Африки.
CCTV: Ми відзначили, що вчора у Палаці Націй ООН постійне представництво Китаю в Женеві провело семінар Групи друзів Ініціативи з глобального розвитку, який став першим офіційним заходом Групи друзів у Женеві. Чи не могли б ви надати детальну інформацію?
Мао Нін: Учора в Женеві відбувся семінар Групи друзів Ініціативи з глобального розвитку. Зустріч була присвячена зміцненню міжнародного співробітництва з метою розвитку та сприяння глобальному сталому розвитку.
У вересні 2021 року голова КНР Сі Цзіньпін виступив з Ініціативою з глобального розвитку, покликаною сприяти досягненню сильнішого, екологічного та здорового глобального розвитку. У січні 2022 року в Нью-Йорку було створено Групу друзів Ініціативи з глобального розвитку. За останні два роки співпраця в рамках Ініціативи принесла плідні результати: понад 100 країн та багато міжнародних організацій, включаючи ООН, підтримали Ініціативу, та понад 80 країн приєдналися до Групи друзів. Китай створив Глобальний фонд розвитку та співробітництва Південь-Південь для підтримки здійснення співпраці, пов’язаної з Ініціативою глобального розвитку.
Китай готовий співпрацювати з міжнародним співтовариством з метою розвитку прагматичного співробітництва в рамках Ініціативи з глобального розвитку та зробити позитивний внесок у прискорення реалізації Порядку денного ООН у сфері сталого розвитку на період до 2030 року. Ми також вітаємо приєднання інших країн-однодумців до Групи друзів для формування глобального партнерства з метою розвитку.
China News Service: Ми відзначили, що вчора в Пекіні відбулася церемонія підписання тристоронньої міжурядової угоди щодо залізничного проекту Китай – Киргизстан – Узбекистан. Який ваш коментар?
Мао Нін: У 1996 році Узбекистан став першою країною, яка висунула ідею будівництва залізниці Китай – Киргизстан – Узбекистан. Протягом майже 30 років Китай, Киргизстан та Узбекистан провели безліч раундів консультацій та переговорів щодо проекту, повністю та всебічно виклавши свої робочі ідеї. У травні минулого року техніко-економічне обґрунтування проекту залізниці Китай – Киргизстан – Узбекистан було здебільшого завершено, проект із просування робіт перейшов у прискорену стадію. Усього за рік три сторони доклали злагоджених зусиль і активізували переговори, щоб зменшити розбіжності та досягти консенсусу з основних питань, кульмінацією яких стало вчорашнє підписання міжурядової угоди про залізницю Китай – Киргизстан – Узбекистан. Досягнення цієї важливої віхи є результатом зусиль усіх компетентних відомств та експертів трьох сторін, а також особистої турботи та сприяння лідерам трьох країн.
Залізниця Китай – Киргизстан – Узбекистан демонструє загальне прагнення трьох країн до співробітництва та розвитку та надасть потужного імпульсу економічному та соціальному розвитку трьох країн і всього регіону Центральної Азії, ще раз підтверджуючи величезне значення ініціативи «Один пояс, один шлях» та демонструючи побудови спільної долі людства глибоко вкоренилася у серцях людей у Центральній Азії.
Китай розраховує на тісне співробітництво з усіма сторонами та узгоджені зусилля для якнайшвидшого побудови цього шляху розвитку, дружби та щастя у спільних інтересах народів регіону, щоб співпраця Китаю та Центральної Азії розвивалася прискореними темпами.
Al Jazeera: Згідно з заявою американського уряду, Державний департамент США схвалив продаж Тайваню запчастин для винищувачів F16 та супутніх послуг на суму близько 80 мільйонів доларів. Який коментар Міністерства закордонних справ?
Мао Нін: Продаж Сполученими Штатами зброї регіону Тайвань Китаю є серйозним порушенням принципу «одного Китаю» та положень трьох спільних комюніке Китаю та США, зокрема комюніке від 17 серпня. Це серйозно обмежує суверенітет та інтереси безпеки Китаю, підриває відносини між Китаєм та США та мир та стабільність у Тайванській протоці, а також посилає невірний сигнал сепаратистським силам «незалежності Тайваню». Китай категорично невдоволений цим і рішуче виступає проти.
Факти знову і знову доводять, що найбільшу загрозу миру та стабільності та найбільші збитки статус-кво у Тайванській протоці становлять сепаратистські дії сил, що виступають за «незалежність Тайваню», і потурання та підтримка зовнішніх сил на чолі зі США. «Незалежність Тайваню» несумісна зі світом у Тайванській протоці. Спроба влади ДПП «домагатися незалежності силою» та наполегливе прагнення США «допомагати незалежності силою» йдуть проти течії історії, що лише посилить напруженість у Тайванській протоці та приречене на провал.
Тайванське питання знаходиться в центрі основних інтересів Китаю і є першою непереборною «червоною лінією» у відносинах між Китаєм та США. Китай закликає американську сторону дотримуватися принципу «одного Китаю» та положень трьох спільних комюніке Китаю та США, припинити продаж зброї Тайваню та військові контакти між США та Тайванем, припинити створювати напруженість у Тайванській протоці, припинити ставити під загрозу мир та стабільність у Тайванській протоці та утриматись від подальшого руху неправильним і небезпечним шляхом. Китай вживе рішучих та енергійних заходів для захисту свого національного суверенітету та територіальної цілісності.
ЧЕРГОВА ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ 11 ЧЕРВНЯ 2024 р. В ОФІЦІЙНОГО ПРЕДСТАВНИКА МЗС КНР ЛИНЬ ЦЗЯНЯ
CCTV: Генеральна Асамблея ООН нещодавно ухвалила запропоновану Китаєм резолюцію про започаткування Міжнародного дня діалогу між цивілізаціями. Як це прокоментує Китай?
Лінь Цзянь: 7 червня на 78-й сесії Генеральної Асамблеї ООН консенсусом було прийнято запропоновану Китаєм резолюцію про започаткування Міжнародного дня діалогу між цивілізаціями. Резолюція концентрує увагу на основній суті «Чотирьох загальних принципів» Ініціативи глобальної цивілізації, висунутої головою Сі Цзіньпіном, чітко визначає, що всі досягнення цивілізації є спільним багатством людського суспільства, виступає за повагу до різноманітності цивілізацій, підкреслює важливу роль світі, сприяння загальному розвитку, підвищенню добробуту людства та досягненню загального прогресу, а також виступає за рівноправний діалог та взаємну повагу між цивілізаціями, ухвалює проголосити 10 червня Міжнародним днем діалогу між цивілізаціями та пропонує державам-членам ООН, установам системи ООН та іншим сторонам день.
Відмінні шляхи модернізації різних країн та регіонів світу сягають корінням у багату та різноманітну цивілізацію з багатовіковою історією. У наш час, коли майбутнє та доля всіх країн тісно переплетені, терпимість та співіснування різних цивілізацій, а також обміни та взаєморозуміння відіграють незамінну роль у сприянні процесу модернізації людських суспільств та процвітанню садів світових цивілізацій. Китай пропонує заснувати Міжнародний день діалогу між цивілізаціями з метою підвищення глобальної поінформованості щодо різноманітності цивілізацій, важливості обмінів та співробітництва між цивілізаціями, а також заохочення цивілізацій до зміцнення обмінів та взаєморозуміння, посилення солідарності та спільного пошуку рішень глобальних проблем.
Резолюція отримала теплий відгук та широку підтримку міжнародної спільноти. Більшість держав-членів ООН підписали та підтримали її, а такі міжнародні організації, як Альянс цивілізацій ООН та ЮНЕСКО, високо оцінили резолюцію та повністю підтвердили її значення. Одностайна підтримка міжнародним співтовариством заснування Міжнародного дня діалогу між цивілізаціями повною мірою свідчить про те, що Ініціатива глобальної цивілізації відповідає віянням часу та потребам епохи, а китайські концепції та пропозиції знаходять розуміння, підтримку та відгук у дедалі більшої кількості країн.
Китай готовий співпрацювати з міжнародним співтовариством для активного виконання вищезгаданої резолюції Генеральної Асамблеї та докладати невпинних зусиль для сприяння обмінам та взаєморозумінню між цивілізаціями, а також миру та розвитку в усьому світі.
ІА Сіньхуа: Китай щойно опублікував інформацію про візит прем’єра Лі Цяна до Нової Зеландії, Австралії та Малайзії. Чи не могли б ви розповісти нам про передумови візиту, програму заходів та очікування Китаю?
Лінь Цзянь: Цього року виповнюється 10 років успішному державному візиту голови КНР Сі Цзіньпіна до Нової Зеландії та Австралії та 10 років встановлення всеосяжного стратегічного партнерства Китай-Нова Зеландія-Австралія, а також 50 років встановлення дипломатичних відносин між Китаєм та Малайзією малайзійської дружби.
Китай та Нова Зеландія – важливі партнери один для одного. З моменту встановлення дипломатичних відносин дві країни підтримували здоровий та стабільний розвиток відносин, створивши низку «перших подій» і принісши велику користь двом країнам та їхнім народам завдяки співпраці в різних галузях. Під час візиту до Нової Зеландії прем’єр Держради КНР Лі Цян зустрінеться та проведе переговори з генерал-губернатором Нової Зеландії С. Кіро та прем’єр-міністром Нової Зеландії К. Лаксоном, у ході яких відбудеться поглиблений обмін думками з питань китайсько-новозеландських відносин та міжнародних та регіональним проблемам, що становлять взаємний інтерес. Китай сподівається, що цей візит зміцнить зв’язок, підвищить взаємну довіру, поглибить співпрацю, зміцнить дружбу та сприятиме здоровому та стабільному розвитку китайсько-новозеландських відносин в ім’я благополуччя двох народів.
Китай та Австралія – важливі країни Азіатсько-Тихоокеанського регіону із взаємодоповнювальними економіками та широкими перспективами співпраці. Зміцнення та підтримання динаміки розвитку відносин між Китаєм та Австралією є загальними очікуваннями двох народів. Під час візиту до Австралії прем’єр Держради КНР Лі Цян проведе з прем’єр-міністром Е. Альбанезе дев’ятий раунд щорічної зустрічі прем’єр-міністрів Китаю та Австралії та проведе широкі контакти з представниками всіх верств населення Австралії для обміну думками щодо китайсько-австралійських відносин. та регіональних питань, що становлять взаємний інтерес. Прем’єр-міністри двох країн також візьмуть участь у круглому столі керівників промислових та ділових кіл Китаю та Австралії. Китай готовий використати цей візит як можливість для співпраці з Австралією з метою зміцнення обмінів на високому рівні, підвищення взаєморозуміння та довіри, поглиблення практичної співпраці та спільної побудови більш зрілого, стабільного та плідного китайсько-австралійського всеосяжного стратегічного партнерства.
Китай та Малайзія – традиційно дружні сусіди, розділені морем. З моменту встановлення дипломатичних відносин півстоліття тому китайсько-малайзійські відносини зберігають хорошу динаміку розвитку, поглиблюючи стратегічну взаємну довіру, якісне спільне будівництво «Одного поясу, одного шляху», плідні та дедалі тісніші гуманітарні обміни. Китай і Малайзія, країни, що розвиваються, і країни з економікою, що формується в Азії, активно відстоюють азіатські цінності світу, співробітництва, інклюзивності та інтеграції і роблять важливий внесок у регіональний світ, процвітання і стабільність. Під час візиту до Малайзії прем’єр Держради КНР Лі Цян зустрінеться та проведе переговори з верховним главою Малайзії Ібрагімом Іскандаром та прем’єр-міністром І. Анваром, а також візьме участь у святкуванні 50-річчя встановлення дипломатичних відносин між Китаєм та Малайзією разом із прем’єр-міністром . Анваром. Китай розраховує використовувати цей візит як можливість для продовження традиційної дружби з малайзійською стороною, поглиблення та розширення співробітництва в різних галузях, більш глибокого та практичного просування будівництва китайсько-малайзійської спільноти єдиної долі та об’єднання зусиль для створення більш блискучих наступних 50 років китайсько-малайзійських відносин.
ZDF: Як відреагує Китай, якщо ЄС запровадить антисубсидіонні мита на китайські електромобілі?
Лінь Цзянь: Китай неодноразово заявляв про свою позицію щодо початку Європейським союзом антисубсидарного розслідування щодо китайських електромобілів. Суть цього розслідування полягає у торговому протекціонізмі. У розслідуванні європейської сторони є багато необґрунтованих практик, що не відповідають вимогам, а так звана китайська програма «субсидування», про яку заявляє європейська сторона, взагалі не витримує критики. Китай закликає європейську сторону якнайшвидше припинити розслідування, щоб не завдати шкоди торговельно-економічному співробітництву між Китаєм та ЄС та стабільності виробничих та логістичних ланцюжків. Якщо європейська сторона наполягатиме на своєму, Китай ніколи не сидітиме склавши руки і вживе всіх необхідних заходів, щоб рішуче захистити свої законні права та інтереси.
Beijing Daily: Нещодавно міністр закордонних справ Ван І взяв участь у зустрічі міністрів закордонних справ країн БРІКС. Чи можете ви надати додаткову інформацію?
Лінь Цзянь: 10 червня за місцевим часом член Політбюро ЦК КПК, міністр закордонних справ Ван І взяв участь у зустрічі міністрів закордонних справ країн БРІКС у Нижньому Новгороді, Росія.
У своєму виступі міністр закордонних справ Ван І зазначив, що за останній рік співпраця БРІКС була яскравою, швидкою і сильною. З розширенням складу учасників ми відкрили нову еру єдності та розширення прав і можливостей Глобального Півдня, а сила, що надихає, БРІКС продовжує зростати і механізм ставати все більш привабливим. Ми сміливо йдемо попереду всіх, досягаємо взаємних успіхів і об’єднуємося в єдине ціле, прискорюємося, йдучи проти вітру, марка БРІКС стає все яскравішою, а голос — сильнішим.
Міністр закордонних справ Ван І зазначив, що в умовах протистояння сил просування багатополярності світу та збереження однополярної гегемонії, а також зіткнення двох напрямків — економічної глобалізації та антиглобалізації — країни повинні слідувати тенденціям історії, стояти на стороні справедливості та робити правильний вибір. Необхідно повною мірою використовувати стратегічне значення та політичний ефект БРІКС і перетворити БРІКС на новий тип відкритого та інклюзивного механізму багатостороннього співробітництва, заснованого на країнах, що розвиваються, та країнах з ринком, що формується, перед яким стоїть весь світ. Для цього, по-перше, необхідно твердо вірити у багатосторонній підхід та розробити новий план майбутнього глобального розвитку. Зміцнювати координацію та співробітництво для висвітлення позиції Півдня у важливих міжнародних порядку денному, ставлячи розвиток на чільне місце. По-друге, необхідно зміцнити рішучість підтримувати мир та безпеку та надати нового імпульсу політичному врегулюванню проблем «гарячих точок». БРІКС має наполягати на незалежності, об’єктивності та неупередженості, сприяти досягненню мирного консенсусу в міжнародній спільноті та протистояти розпалюванню «нової холодної війни». По-третє, необхідно твердо дотримуватись початкового духу БРІКС — відкритості, інклюзивності та безпрограшної співпраці, щоб прагматичне співробітництво БРІКС вийшло на новий рівень. Китай створив Центр розвитку та співробітництва в галузі штучного інтелекту Китай-БРІКС для сприяння зміцненню промислової стикування, нарощування потенціалу та інших видів співробітництва, та вітає активну участь усіх країн.
Країни-учасниці провели поглиблений обмін думками з питань співробітництва БРІКС, міжнародних та регіональних проблем. Сторони високо оцінили важливу роль механізму БРІКС та результати його розширення та вважають, що все більше країн приєднуються до співпраці БРІКС, прискорюючи процес багатополярності у світі, сприяючи встановленню більш справедливого та раціонального міжнародного порядку та підтримуючи становлення країн-партнерів. Сторони закликали дотримуватися багатостороннього підходу, виступати проти односторонніх дій та протекціонізму, сприяти реформі міжнародної фінансової архітектури, зміцнювати та вдосконалювати глобальне управління, а також підвищувати роль та представництво країн, що розвиваються. Сторони наголосили на необхідності мирного врегулювання суперечок шляхом діалогу та консультацій та підтримують всі зусилля, що сприяють мирному вирішенню кризи.
За підсумками зустрічі було ухвалено Спільну заяву міністрів закордонних справ країн БРІКС.
Під час зустрічі міністр закордонних справ Ван І окремо зустрівся із заступником прем’єр-міністра та міністром закордонних справ Лаоса С. Коммаситом, міністром закордонних справ Росії С. Лавровим, міністром закордонних справ Бразилії Вієйрою, міністром закордонних справ ПАР Н. Пандор, міністром закордонних справ Ефіопії Тайє Ацкеселасіє та виконувачем обов’язків міністра закордонних справ Ірану Алі Багері Кані, а також обмінявся думками з двосторонніх відносин та питань, що становлять взаємний інтерес.
Global Times: Згідно з повідомленнями, 7 червня Пранай Ваді, старший директор відділу з нерозповсюдження ядерної зброї в Раді національної безпеки Білого дому США, виступив на щорічному форумі Асоціації контролю над озброєннями США, звинувативши Китай у швидкому нарощуванні ядерного арсеналу і заявивши, що у відповідь на виклики з боку таких суперників, як Китай та Росія, Сполучені Штати приймуть більш конкурентоспроможну ядерну стратегію і, можливо, найближчими кількома роками їм доведеться розгорнути більше ядерної зброї. Який коментар Китаю з цього приводу?
Лінь Цзянь: Китай виступає проти відповідних зауважень Сполучених Штатів В останні роки США повторюють теорію «ядерної загрози Китаю», але це лише привід для розширення власного ядерного арсеналу та прагнення отримати стратегічну перевагу.
Китай дотримується політики незастосування ядерної зброї першим, завжди підтримує свої ядерні сили на мінімальному рівні, необхідному для забезпечення національної безпеки, ніколи не брав участі в жодній гонці ядерних озброєнь і не загрожує жодній країні.
Ми радимо американській стороні, як країні з найбільшим і найсучаснішим ядерним арсеналом, ефективно виконувати свою особливу та пріоритетну відповідальність за подальше суттєве та значне скорочення свого ядерного арсеналу, замість перекладати свою відповідальність на інші країни чи загрожувати розгортанням більшої кількості ядерної зброї.
Рейтер: Повідомляється, що на саміті в Італії «Велика сімка» планує спільно попередити невеликі китайські фінансові установи про грошові перекази в і з Росії. Як це прокоментує МЗС?
Лінь Цзянь: Ми неодноразово викладали свою позицію щодо цих питань. Китай ніколи не приймав жодних незаконних односторонніх санкцій. Нормальна економічна та торговельна співпраця між Китаєм та Росією не схильна до жодного саботажу чи втручання з боку третіх осіб. Китай вживе всіх необхідних заходів для надійного захисту законних прав та інтересів китайських підприємств.
China Daily: «Консенсус із шести пунктів» між Китаєм та Бразилією щодо сприяння політичному врегулюванню української кризи отримав позитивний відгук з боку багатьох країн міжнародної спільноти. Ми зазначили, що Нікарагуа публічно підтримала це в «Офіційному віснику», заявах у Національній асамблеї тощо. Чи можете ви подати нову інформацію з цього питання?
Лінь Цзянь: 23 травня Китай та Бразилія досягли «Консенсусу з шести пунктів» щодо сприяння політичному врегулюванню кризи в Україні та закликали до пом’якшення ситуації. Станом на 10 червня 101 країна та міжнародна організація з п’яти континентів у різний спосіб позитивно відреагували на «Консенсус із шести пунктів», а 52 з них підтвердили свою відданість «Консенсусу» або серйозно вивчають умови приєднання до нього.
Я хотів би особливо відзначити, що Нікарагуа взяла на себе ініціативу щодо публічної підтримки позиції Китаю щодо української кризи та «Консенсусу з шести пунктів» через урядові комюніке, парламентські заяви та інші кошти, і що міністр закордонних справ Нікарагуа Д. Монкада надіслав спеціальний лист до міністра закордонних справ Ван І з цього приводу. Китай високо цінує це. Ми щиро вітаємо підтримку та приєднання до «Консенсусу із шести пунктів» з боку інших країн.
Anadolu Agency: Ви щойно підкреслили, що 101 країна та міжнародна організація підтримали «Консенсус із шести пунктів». Якою є мета китайської сторони? Чи підведе сторона до проведення нової мирної конференції з політичного врегулювання української кризи? Яким буде кінцевий результат Консенсусу з шести пунктів і підтримки всіх сторін?
Лінь Цзянь: Позиція Китаю з українського питання послідовна та чітка, ми завжди прагнули переконати до миру та сприяти переговорам та політичному врегулюванню кризи. Ми підтримуємо тісний зв’язок з відповідними сторонами у міжнародному співтоваристві та продовжимо відігравати конструктивну роль у цьому напрямку.
Напишіть відгук