Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • ОГЛЯДАЧ / АНАЛІТИКА

    Е- комерція – шлях експорту до Піднебесної

    2018-06-19

    За підсумками 2017 р. зростання онлайн-продажів в глобальному масштабі становить 17 – 18 відсотків. При цьому в Україні ця цифра ще вище. До кінця 2018 р. загальний обсяг продажів інтернет-магазинів у всьому світі, за прогнозами, сягне позначки в 2 трильйони доларів США. Зростання, порівняно з 2017 р., складе 6%. До 2020 р. загальний обсяг продажів інтернет-торгівлі в світі має подвоїтися.

    За прогнозами, Азіатсько-Тихоокеанський регіон залишатиметься найбільшим регіональним ринком e-комерції, досягнувшим до 2020 року, за різними оцінками, обороту від 2,5 до 2,7 трильйона доларів. Майже половина всіх продажів у сфері e-комерції, за підсумками 2017 р., припадає на Китай (47%). У грошовому вираженні це приблизно 900 мільярдів доларів. Таким чином, Піднебесна посідає перше місце в світі за рівнем продажів в інтернет-комерції.

    Цифрування призводить до суттєвої трансформації ринків. Особливо яскраво це помітно в секторі торгівлі. У зв’язку з невпинним розвитком інформаційних мереж з’явились й нові суспільні інститути, такі як «електронна комерція». Стрімкий розвиток сучасних інформаційних технологій та Всесвітньої мережі Інтернет відіграють важливу роль у різноманітних сферах життєдіяльності, суттєво сприяють активізації цивільного й господарського розвитку, спрямовують підприємництво у напрямі глобалізації.

    Електронна комерція являє собою продаж або купівлю товарів чи послуг через комп’ютерні мережі з використанням методів, спеціально розроблених для отримання або розміщення замовлень. Важливо, що електронна комерція спрощує пошук контрагентів, особливо для малих і середніх підприємств, які є, як відомо, драйверами економічного зростання.

    Сьогодні електронна комерція не тільки впевнено увійшла до життя звичайних громадян, але й стала конкурентною перевагою в міжнародній торгівлі для тих держав, які стимулюють її розвиток. Електронна комерція дає бізнесу нові можливості заробити на хвилі попиту, що зростає з боку споживачів, які цікавляться покупками в Інтернеті.

    Потреби покупців і ринку

    За даними Eurostat, у Європейському Союзі на сегмент онлайн-торгівлі припадає понад 15% всіх роздрібних продажів у сегменті B2C (комерційні взаємини між компанією та кінцевим споживачем). Центром інтернет-торгівлі в Європі є Великобританія. Обсяг онлайн-продажів у сегменті B2C тут втричі вищий, ніж на другому за величиною ринку Європи – Німеччини. Провідний майданчик – Amazon, на який припадає 54% всіх продажів.

    У Новій Зеландії понад 45% компаній беруть участь в онлайн-продажах, в той час як цей показник становить лише 10% або нижче в Греції, Італії, Мексиці і Туреччині. Існує також значний розрив між великими і малими компаніями. Участь в електронній комерції для підприємств з 250 або більше працівниками становить близько 40%, для невеликих компаній цей показник не перевищує 20%.  Шопінг–онлайн – це активність, яка найшвидше зростає серед сучасних інтернет-користувачів. Середній вік онлайн-покупця в світі – 25 років.

    Якщо говорити про кількість користувачів, які купують в інтернет-магазинах, відносно загальної кількості людей, що мають доступ до Інтернету, то для Європи ця статистика виглядає так: 81,5% всіх онлайн-продажів у Європі припадає лише на три країни: Великобританію, Німеччину і Францію. Причому рік за роком вони демонструють стабільне зростання.

    Багато провідних інтернет-магазинів використовують традиційні платіжні інструменти, проте попит на інноваційні методи оплати зростає. Одна з тенденцій ринку – розширення варіантів оплати. Крок назустріч такому попиту сприяє подальшій експансії онлайн-ритейлу, зокрема завдяки Apple Pay та іншим системам безконтактного проведення платежів. До основних проблем, які на думку аналітиків здатні обмежити зростання ринку в майбутньому, відносяться проблеми безпеки і конфіденційності.

    Серед великих ніш найбільший середній чек – у ніші комп’ютерів, телевізорів і мультимедійних пристроїв, який становить $212. Найменша середня сума покупки – в ніші квітів та подарунків. Експерти звертають увагу на те, що 64% користувачів мобільних пристроїв воліють купувати через мобільні додатки. Скоро до них приєднаються ще й VR-пристрої. Віртуальній реальності під силу змінити електронну комерцію. Однак приблизно 52% споживачів вважають, що браузери в цьому плані зручніші.

    Логістика й обслуговування покупців із регіонів залишаються слабким місцем навіть для інтернет-магазинів США, а для країн, що розвиваються, це загалом складне завдання. Великі гравці це розуміють, і, наприклад, китайський інтернет-холдинг Alibaba планує інвестувати сотні мільйонів доларів у сферу логістики та доставки послуг у сегменті обслуговування регіональних покупців.

    Приблизно 73% жителів США із сільської місцевості, які проїжджають понад 15 км для здійснення щоденних покупок, тепер вважають за краще робити замовлення онлайн. Більшість покупців очікують отримати своє замовлення упродовж 2-3 днів, тільки один із чотирьох готовий чекати до 6 робочих днів. Також усі респонденти, які брали участь в опитуваннях Eurostat щодо електронної комерції у всьому світі, вважають легкість повернення придбаного одним із найважливіших критеріїв якості роботи будь-якого інтернет-магазину.

    Чимало країн визначають завдання розвитку онлайн-торгівлі в якості одного з пріоритетів своєї політики (наприклад, в експортній стратегії Великобританії), приділяючи особливу увагу ролі онлайн-платформ як посередників в електронній комерції. В ЄС онлайн-платформи визначаються як ключові складовоі цифрової економіки. Європейська комісія виступила з пропозицією щодо гармонізації роботи платформ для недопущення порушення умов конкуренції на єдиному цифровому ринку і зміцнення довіри до електронної комерції.

    Не перший рік положення про розвиток електронної комерції включаються до регіональних торговельних угод. Наприклад, положення про електронну комерцію знайшли своє відображення в регіональних торговельних угодах  Китаю з Австралією і Південною Кореєю, Сінгапуру з Новою Зеландією. Це дозволяє країнам створити умови для зростання експорту і імпорту каналами електронної торгівлі.

    Немає жодних сумнівів, що ринок електронної комерції зростатиме, адже навіть у країнах Заходу він показує позитивну динаміку, не кажучи вже про Східну Європу і країни Азії, що розвиваються.

    Не лише Alibaba

    Обсяг електронної комерції в Китаї, згідно з прийнятою в країні галузевою програмою розвитку на 2016-2020 роки, зросте до 40 трлн. юанів ($5,8 трлн.), при цьому роздрібних онлайн-продажів – до 10 трлн. юанів.  В цій галузі будуть зайняті 50 млн. китайців. Якщо в програмі на попередню п’ятирічку електронна комерція була визначена як «новий драйвер», то в наступній програмі вона стала «ключовим драйвером». Китайський ринок електронної комерції є найбільшим у світі. Протягом 20 років, отримуючи стрімкий розвиток, він зіграв суттєву роль у зростанні національної економіки, розвитку підприємницької та інноваційної діяльності, боротьбі з бідністю.

    Електронна комерція особливо актуальна в країнах, де частина товарів не представлена на ринку або стоїть нерозумно дорого. Безсумнівно, в Китаї, з його постійно зростаючим рівнем життя, потенціал транскордонної електронної торгівлі має величезні перспективи. Китай готується стати хабом для найбільших інтернет-компаній. Зараз в Китаї розміщуються дев’ять з 20 найбільших інтернет-компаній світу, а в США – 11. П’ять років тому в Китаї було тільки дві компанії.

    Основні завдання у галузі електронної торгівлі, які належить вирішити Китаю в 2016-2020 роках, полягають в покращенні якісних характеристик, поглибленні її інтеграції в традиційні галузи, розвитку ринків факторів виробництва для електронної комерції, зокрема й ринки праці, технологій, капіталу і землі, вдосконаленні системи, яка дала б усім верствам населення можливість отримувати користь з швидкого розвитку електронної комерції.

    На тлі розвитку ініціативи «Одного поясу, одного шляху» посилюється тенденція до розвитку транскордонної онлайн-торгівлі. На прикладі Сіньцзян-Уйгурського автономного району на заході Китаю можна відзначити, що завдяки наявності залізничного сполучення з країнами Європи підприємства міста Урумчі успішно освоюють експортний ринок. За статистикою митниці міста, минулого року митні органи обробили 562 400 товарів, замовлених через операторів електронної комерції, торговий обсяг досягнув понад $3,87 мільйона.

    Згідно з даними китайської митниці, у 2017 році загальний роздрібний товарообіг через платформу митного управління транскордонною онлайн-торгівлею сягнув 90,24 мільярда юанів (приблизно $14,32 мільярда), що на 80,6 % більше у порівнянні з 2016 роком. В останні три роки митний товарообіг міжнародної електронної комерції щорічно зростає на більш, ніж 50 %.

    На першій Міжнародній митній конференції з транскордонної електронної комерції, яка відбулася минулого року в Пекіні, митниця КНР розробила і затвердила «Стандартні рамки транскордонної онлайн-торгівлі СОТ». Документ став керівним з контролю та обслуговування в сфері міжнародної електронної комерції. Він надав китайський досвід і знання для сталого розвитку транскордонної електронної комерції.

    На сайті японського видання Nikkei Asian Review була опублікована стаття, за якою нові представники транскордонної інтернет-торгівлі Китаю, а саме платформи «Сяохуншу» і Kaola.com, активно розвиваються. Вибухове зростання електронної комерції Китаю за останні роки стало результатом розширення ринкових майданчиків Taobao і Tmall, що належать компанії Alibaba, і JD.com, яку підтримує Tencent. Alibaba Group – найбільша інтернет-компанія Китаю, що працює в сфері електронної комерції.

    Ще у квітні 2010 р. сталася одна з найважливіших подій в історії Alibaba Group – з’явився майданчик Aliexpress, завдяки якому цю компанію знають й в Україні. Головний секрет успіху Alibaba – мобільність, яку та подарувала як споживачам, так і продавцям. Головна ідея платформ Alibaba вкрай проста: це майданчики, де тисячі торговців створюють онлайн-вітрини, а мільйони споживачів шукають те, що їм потрібно. Для торгів достатньо телефону. Зараз на майданчиках, які належать Alibaba Group, відбувається до 80% електронної торгівлі Китаю. До 2036 р. Alibaba Group має намір стати 5-ю в світі з 2 млрд. клієнтів та трильйонними оборотами.

    Число китайців, які роблять покупки онлайн, більше, ніж в будь-якій іншій країні світу. На частку КНР припадає 40% цифрових продажів, а обсяг мобільних платежів в 11 разів перевищує ринок США. Транскордонна електронна комерція є наслідком зростаючої близькості китайців до роздрібної онлайн-торгівлі. Оскільки мобільні платежі стали буденністю в Китаї, смартфони і планшети поступово перетворилися в основні пристрої для навігації Інтернетом. Відповідно, швидкими темпами зростає і частка покупок, зроблених за допомогою таких пристроїв. Мобільні платіжні системи, такі як Alipay і Tenpay, гаманець WeChat, дозволяють покупцям легко купувати товари за допомогою технології QR-коду з будь-якого мобільного пристрою.

    Найбільш ходовими товарами в інтернет-магазинах Китаю є одяг, товари для дому, електронні прилади, мобільні телефони, цифрова продукція, їжа, напої та товари для дітей. Зростання Китаю в галузі електронної комерції тільки почалося, заявив старший партнер McKinsey Джонатан Вотцел на Міжнародній конференції Brainstorm Tech в Гуанчжоу. Це гарантує 300 млн споживачів середнього класу зі зростаючим доходом і дуже жорсткі умови конкуренції, в яких виживає найсильніший.

    Міжнародні експерти виокремлюють шість основних чинників зростаючого успіху китайської електронної комерції:

    1. Цілеспрямована державна політика сприяння розвитку е-комерції.

    2. Низькі витрати як для покупців, так і для продавців.

    3. Зручні функції веб-сайтів і мобільних додатків.

    4. Потужні рекламні акції.

    5. Наявність власних логістичних мереж.

    6. Корпоративне співробітництво з банками.

    З огляду на те, що зараз дві третини користувачів здійснюють середню покупку у 300-1000 юанів ($46-153), аналітики прогнозують величезний потенціал отримання прибутку для іноземних торгових марок. Згідно з доповіддю iiMedia, бренди з Південної Кореї і Японії, Німеччини, Франції і США користуються особливо високим попитом у китайських споживачів. Інші іноземні бренди, які продають косметику, товари по догляду за дітьми, ліки або модні товари, також мають можливість зайняти свою нішу на китайському онлайн-ринку.

    Український е-шлях потребує подальшого розвитку

    Українською владою визнається важливість застосування новітніх інструментів та належного функціонування ринку електронної комерції про що, зокрема, свідчить План заходів щодо дерегуляції господарської діяльності, затверджений Розпорядженням Кабінету Міністрів України. Але з огляду на бурхливий розвиток е-комерції на світовому ринку, експерти пропонують зосередитись не на досягненнях України у цій царині, а швидко і влучно працювати над недоліками. У вітчизняній нормативно-правовій базі велика кількість питань у цій сфері залишається неврегульованою, що нерідко призводить до порушення прав та інтересів фізичних та юридичних осіб і гальмує розвиток української транскордонної е-комерції.

    Правове регулювання електронної комерції здійснюється Цивільним кодексом, Законом України «Про електронну комерцію» та іншими законодавчими актами. Водночас, такі сфери як електронні платіжні системи, митне оформлення та оподаткування, конфіденційність, безпека, захист інтелектуальної власності потребують удосконалення правового регулювання.

    Адже все більше українців здійснюють покупки в інтернеті. У 2017 р. за оцінками групи експертів компанії EVO, товарообіг зріс на 30% і склав 50 мільярдів гривень. Це на 11 мільярдів більше, ніж у 2016 р. Прогнозують, що темпи зростання електронної комерції в Україні збережуться, і в 2018 році слід очікувати до 65 мільярдів гривень. У 2017 р. найбільш затребуваними товарами були: одяг, електроніка, девайси і гаджети, товари для будинку, саду та городу, предмети рукоділля, косметика. Експерти відзначають, що попит поступово змінюється в бік повсякденних товарів і прогнозують, що в 2018 р. в тренді будуть:

    1. Продукти харчування і їх доставка;

    2. Товари повсякденного використання;

    3. Товари для домашніх тварин;

    4. Обладнання для праці;

    5. B2b-товари (сировина для виробництва, паливо).

    Збільшується попит на сервісні послуги в сфері доставки, навчання і web-маркетингу. З ростом кількості комерційних ресурсів з’являється конкуренція і потреба в просуванні сайтів.

    З урахуванням важливості для української економіки експортної складової, аналітики пропонують розглядати електронні торгові платформи як провідників розвитку транскордонної торгівлі, важливого каналу виходу на ринок українських підприємств, а також ключового джерела отримання інформації про розвиток електронної комерції в країні. Необхідна реалізація заходів інформаційної та фінансової підтримки національної е-комерції, розвиток співпраці з державними органами, інститутами розвитку і підтримки експорту.

    Фахівці звертають увагу на шість основних сфер регулювання, які прямо або побічно стосуються питання розвитку електронної комерції в світі і Україні зокрема. Йдеться про такі сфери регулювання, як митне і податкове право, логістика, валютний контроль, питання використання електронних грошових коштів, заходів щодо захисту прав споживачів. Наприклад, при здійсненні діяльності в рамках електронної комерції продавець стикається з необхідністю дотримання вимог митного регулювання. Держави прагнуть спростити процедури здійснення роздрібного експорту в електронній комерції і використовують для цього єдині документи Всесвітнього поштового союзу.

    Поштові оператори використовуються підприємцями для експортних поставок товарів до споживачів у всьому світі. 50% доходів поштової служби Великобританії (Royal Mail Group) формується від доставки посилок. Для розвитку експорту каналами електронної комерції в Україні необхідно забезпечити практичну можливість експорту всіх товарів з використанням документів Всесвітнього поштового союзу і повернення ПДВ всім експортерам. Експерти радять спростити заповнення документів, декларацій за допомогою прийняття Укрпоштою сучасних міжнародних стандартів.

    Логістика поставки товарів за допомогою електронної комерції має вирішальне значення в розвитку експортної конкурентоспроможності українських майданчиків електронної торгівлі. Більше половини доставок в рамках електронної комерції здійснюється Укрпоштою. З метою зниження вартості логістики Укрпоштою й іншими поштовими компаніями можуть бути підготовлені угоди, спрямовані на скорочення логістичних витрат в торгівлі з країнами, які становлять найбільший інтерес для експорту в рамках електронної комерції. Наприклад, США вже уклали угоди з 31 країною.

    Ще одна складність, з якою може зіткнутися експортер, – це питання віднесення товару, що продається через інтернет, до товару подвійного призначення. У Великобританії створено спеціальний портал, на якому можна легко визначити, чи потрапляє товар під експортний контроль. Такий же підхід могла б використовувати і Україна. Крім того, бажано роз’яснити порядок віднесення окремих товарів до товарів подвійного призначення, які є популярними експортними товарами, що придбані за допомогою електронної комерції (наприклад, електроніка, обладнання).

    Для спрощення експорту продукції ручної роботи каналами електронної торгівлі в Україні необхідно встановити чіткий поріг щодо культурних цінностей, від якого ставиться вимога до отримання дозвільних документів. Так зроблено в Нідерландах, де потрібно отримувати ліцензію, якщо культурна цінність коштує понад 15 тис. євро і створена більше 50 років тому. Спростити українським компаніям експорт також дозволить усунення вимоги про проходження процедури випробування і таврування для товарів з використанням дорогоцінних металів і каменів, які направляються на експорт каналами електронної торгівлі. Наприклад, в Індії процедура таврування є добровільною.

    Українські підприємці час від часу стикаються з системними проблемами валютного контролю. Західні роботодавці наразі у більш вигідному становищі в порівнянні з українськими компаніями, які здійснюють торгівлю за допомогою електронної комерції. Для спрощення експорту і розширення участі в міжнародній торгівлі, зокрема й каналами електронної торгівлі, фахівці пропонують валютні правила, ставлення до електронних і віртуальних грошей максимально адаптувати до європейського законодавства. Електронні гроші допомагають збільшити швидкість транскордонних транзакцій і широко застосовуються в США і ЄС.

    Варто відзначити, що в електронній комерції все активніше використовуються віртуальні валюти. Наприклад, біткойн сьогодні приймають безліч онлайн-платформ по всьому світу (великий американський мас-маркет Overstok, агентства з бронювання квитків CheapAir, Expedia та ін.). Однак в Україні все ще немає чіткого правового статусу віртуальних грошей. Україна може скористатися досвідом зарубіжних юрисдикцій (США, Канади, Японії та ін.), якими визначено поняття віртуальних валют для боротьби з відмиванням злочинних доходів і тим самим забезпечені основи для їх легального використання.

    Європейські країни, Китай і США прагнуть зміцнити довіру споживачів до електронної комерції. Ще в 1999 р. у Канаді були розроблені Принципи захисту споживачів в електронній комерції. Принципи містять вимоги до опублікування інформації, забезпечення безпеки даних споживача в електронній комерції та ін. В цьому сенсі, законодавство України потребує значного доопрацювання. Для зміцнення довіри до національної електронної комерції необхідно ввести норми, спрямовані на стимулювання впровадження передових стандартів захисту прав споживачів. Зокрема:

    –  інформування споживачів про їх права та способи їх захисту;

    –  визначення завдань безпеки персональних даних споживачів;

    –  надання можливостей альтернативних способів вирішення суперечок;

    –  ідентифікація і верифікація продавців, використання рейтингів і відгуків покупців;

    –  вжиття заходів, спрямованих на протидію продажу контрафактної продукції.

    Сьогодні в Україні процес розширення торгових е-майданчиків випереджає створення механізмів, що належно регулюють їх діяльність, тим самим створюються умови для розвитку кримінальних схем. Але ця проблема існує не лише в нашій державі. Головний виклик для більшості гравців e-комерції в усьому світі – це зростання вимог до технологічної складової е-торгівлі, необхідність мультиканального просування, забезпечення безпеки покупки, особистих і платіжних даних покупців.

    Найпотужніші гравці цього ринку, насамперед Китай, поступово набувають досвід і напрацьовують механізми врегулювання складних завдань. Адже, як доводить практика, ринок успішно знаходить рішення всіх тих проблем, які виникають у процесі його розвитку, і найбільш ефективні рішення досить швидко стають фактичними стандартами в галузі. Е-комерція є найпрямішим шляхом потрапляння українських брендів на китайський ринок, нашій державі потрібно лише не відставати від лідерів.

    “Тянься Лінк”

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *