Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • ОГЛЯДАЧ / АНАЛІТИКА

    Державна верхівка Китаю заохочує економічне «відкриття», проте у межах політичного курсу

    2023-07-25

    Китайські лідери повільно усвідомлюють, що відновлення після COVID, на яке вони розраховували цього року, важко реалізувати. Реакція політиків включає обмежене стимулювання пропозицій на ринку, позитивні сигнали для приватних фірм, а також заохочення зовнішньої торгівлі та інвестицій. Проте нещодавнє засідання найпотужнішого політичного органу країни засвідчило, що цей спад не зупинив зусилля з побудови безпечної, самозабезпеченої економіки, які координуються Комуністичною партією Китаю. Про це пише Asia Society Policy Institute.

    11 липня генеральний секретар Сі Цзіньпін очолив засідання Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ, яке вдруге було скликано після 20-го партійного з’їзду в жовтні минулого року. У центрі уваги було обговорення «Думки щодо побудови нової відкритої економічної системи вищого рівня для сприяння побудові нової парадигми розвитку». Хоча деталі не були оприлюднені, Сі Цзіньпін сказав, що хоче «активно піднімати «відкритість» Китаю на новий рівень» і «поглиблювати інституційні реформи» у зовнішньому співробітництві у сфері торгівлі, інвестицій, фінансів та інновацій.

    Ця структурована промова узгоджується з нещодавніми кроками, спрямованими на підвищення ринкових настроїв. Минулого місяця топ-лідери тепло прийняли титанів бізнесу США, у тому числі Ілона Маска з Tesla та Тіма Кука з Apple. Потім Пекін несподівано призначив Паня Ґуншена партійним секретарем Народного банку Китаю, як повідомляється, через його досвід у міжнародній економіці. Раніше цього місяця незабаром після того, як офіційні особи в Шанхаї здійснили дружній візит до американської консалтингової фірми Bain & Company, працівників якої допитали співробітники служби безпеки в квітні, візит нанесла також і міністр фінансів Джанет Єллен. Фінансові регулятори запрошують іноземних фінансових менеджерів до Пекіна цього тижня, щоб вислухати їхні занепокоєння. Дані з Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ свідчать про те, що Китай буде ще більше звертатися до закордонних компаній шляхом розширення доступу до ринку, скорочення бюрократії та «оптимізації бізнес-середовища».

    Проте зусилля зі стимулювання економічних обмінів відбуваються не за рахунок керівництва партії чи національної безпеки. У тексті зазначено, що економічна відкритість має «обертатися навколо сприяння побудові нової парадигми розвитку». Ця мова стосується стратегії «подвійного обігу» Пекіна, спрямованої на розвиток внутрішнього ринку Китаю, одночасно роблячи світ більш залежним від китайських ланцюгів постачання. Зусилля, ймовірно, будуть спрямовані на високотехнологічні фірми та суб’єкти фінансового ринку, які, на думку партії, можуть допомогти вітчизняній промисловості стати світовою рушійною силою, але без фундаментальної зміни державницьких, корисливих і політичних орієнтацій економічної програми Сі Цзіньпіна.

    Дійсно, на засіданні партійної економічної комісії в травні було встановлено, що «посилення партійного керівництва над економікою є правильним вчинком», і Пекін повинен «поставити підтримання промислової безпеки головним пріоритетом [та] зміцнити управління стратегічними галузями на найвищому рівні». У звіті Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ було сказано, що партія повинна «продовжувати зосереджуватись на основній цілі та залучати будь-які засоби», покращити свою здатність «керувати «відкриттям» Китаю», маючи на увазі, що самозабезпечення та заходи безпеки навряд чи залишаться в минулому, навіть якщо вони дещо пом’якшаться в найближчі місяці.

    Стратегічний характер заклику Сі Цзіньпіна до більшої «відкритості» був підкріплений висновками Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ, у яких говорилось, що партія повинна «тісним чином пов’язати» побудову відкритої економічної системи з ініціативою «Один пояс, один шлях», візитною політичною ініціативною Сі Цзіньпіна, спрямованою на посилення глобального впливу Китаю через інфраструктурну зв’язність. Ця заява також демонструє постійне зміщення акцентів ініціативи «Одного поясу, одного шляху»: від швидкого розширення, яке не враховує ризиків, за допомогою масштабного кредитування за кордоном до «високоякісного розвитку». Тепер Пекін прагне використовувати «Один пояс, один шлях» як засіб для продовження економічного співробітництва зі країнами, що розвиваються, щоб зміцнити відносну перевагу Китаю в таких галузях, як «зелена» енергетика та цифровий зв’язок.

    Наступним заходом для формування економічної політики, на який треба звернути увагу, є липневе засідання Політбюро, яке зазвичай зосереджується на економіці та зазвичай проводиться наприкінці місяця. Засідання Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ натякає, що Сі Цзіньпін зробить оптимістичні заяви про торгівлю та іноземні інвестиції та сповістить про скромні експансивні кроки, які можуть включати зниження процентних ставок, збільшення державних витрат та підтримку сектора нерухомості. Однак суттєве стимулювання залишається малоймовірним, оскільки спроба виправити модель росту Китаю, що живиться боргами, була ключовим пріоритетом Сі Цзіньпіна протягом багатьох років, а також приводом для централізації влади. Плани, оприлюднені цього тижня щодо збільшення споживчих витрат і заохочення приватних компаній, привносять мало нового.

    Шанси на більш сміливу політику, таку як стимулювання споживачів або більш значущий перерозподіл доходів, зростають, але все ще здаються сумнівними. У 2021 році Сі Цзіньпін розкритикував «соціальний захист» у Латинській Америці, назвавши його популістською політикою високих державних витрат на соціальну допомогу, яка виховує «ледарів», які не роблять внеску в економіку – що, за його словами, створило нестерпний фінансовий тягар і призвело до того, що багато країн потрапили в пастку середнього доходу. Він пообіцяв «не підвищувати апетити» до соціального забезпечення, зосереджуючись на кращих державних послугах і основних засобах для існування для людей, які цього потребують. Незалежно від достоїнств аргументів Сі Цзіньпін, легко зрозуміти, як такі погляди живлять скептицизм щодо нових грошових видатків простим громадянам.

    Засідання Політбюро також передвіщає Третій пленум ЦК КПК 20-го скликання, який, як очікується, відбудеться в жовтні, на якому має бути визначений економічний порядок денний на третій термін Сі Цзіньпіна. Велике питання полягає в тому, чи погіршуються перспективи Китаю настільки, щоб викликати політику, яка б ефективніше сприяла економічному зростанню? Але Сі Цзіньпін не є економістом і, здається, менше, ніж ринок, стурбований поточним падінням економічних показників Китаю – принаймні на цей момент. Він все ще наполягає на довгостроковій перспективі розвитку Китаю, яка зосереджена на політичній вигоді від зменшення зовнішньої залежності, вирішення внутрішніх проблем і зміцнення здатності партії керувати економічною діяльністю.

    Засідання Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ також охопило кілька інших тем. Основні моменти включали пілотний план реформування системи оплати праці професорів університетів і наукових дослідників для заохочення інновацій, імовірно, шляхом винагороди тих, хто працює над національними пріоритетами, такими як напівпровідники та біотехнології. Інші плани реформ, які були схвалені, включали побудову систем для зменшення кількості та інтенсивності викидів вуглецю, а також побудову нової електроенергетичної системи, яка була б адаптована до нових джерел енергії, але й забезпечувала б плавний перехід від традиційних джерел. Комісія також ухвалила політику землекористування в сільській місцевості та суворішого нагляду за ринками нафти та газу для забезпечення стабільних поставок.

    Суперечливі імперативи Центральної комісії із усестороннього поглиблення реформ – сприяти «відкриттю» та зміцненню контролю над цим процесом – втілюють баланс між зростанням і безпекою, який може визначати політику під час третього терміну Сі Цзіньпіна. Ймовірним результатом у наступні роки є посилення політичної невизначеності та нестабільності, оскільки Пекін дедалі більше розривається між імперативами зростання та ідеологічними проектами.

    Державна верхівка Китаю заохочує економічне «відкриття», проте у межах політичного курсу

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *