Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • ОГЛЯДАЧ / АНАЛІТИКА

    Закинути мережі

    2011-08-30

    Джерело: ChinaPRO

    Кількість інтернет-користувачів в Китаї вдвічі перевищує все населення Росії і в півтора рази – населення США. Колосальні масштаби, неймовірні темпи зростання і великий потенціал притягують на китайський онлайн-ринок найбільших гравців з усього світу.

    Влітку 2009 р дослідницька компанія Forrester Research поділилася перспективами розвитку Інтернету на найближчі п’ять років. Згідно з її даними, до 2013 р кількість користувачів мережі по всьому світу повинно було досягти 2200000000, з них 17% – тобто 374 млн людина – перебували б у Китаї. Але чисельність армії китайських інтернет-користувачів випередила п’ятирічний прогноз Forrester Research через всього півроку після публікації результатів дослідження. Вже до кінця 2009-го, за даними Китайського інформаційного Інтернет-центру, в Китаї налічувалося 384 млн інтернет-користувачів. Ще через рік – 457 млн. У найближчі 20 років Піднебесна залишиться найбільшим інтернет-ринком у світі. Ні Росія з її 50 млн користувачів, ні США зі своїми 160 млн вже не наздоженуть Китай. При цьому в Індії, яка стрімко наздоганяє Китай за чисельністю населення (1200000000 проти 1300000000), кількість інтернет-користувачів істотно менше – всього 62 млн.

    Не дивно, що з такими показниками інтернет-ринок Піднебесної звертає на себе увагу провідних компаній світу. Поборотися за місце на ласому китайському віртуальному полі планують і російські компанії.

    Підкорити інтелектом
    У 2004 р своє представництво в Китаї відкрила “Лабораторія Касперського” – найбільший виробник систем антивірусного захисту комп’ютерів. Вона стала першою з російських компаній, що звернула свої погляди у бік китайського інтернет-ринку. Незважаючи на вже сформовану репутацію сильного гравця, у тому числі і на іноземних ринках (наприклад, в Японії), вихід в Китай “Лабораторія Касперського” знайшла не відразу. Однак ставка була зроблена вірно. “Підприємство виявилося настільки успішним, що зараз у компанії 50 млн користувачів у Китаї і перше місце на ринку антивірусної роздробу. Нам вдалося відтіснити всіх місцевих гравців на другорядні позиції. І багато китайців щиро вважають, що “Ка-ба” – так називається по-китайськи Kaspersky – це місцевий продукт “, – розповіла голова ради директорів компанії Наталія Касперська.

    Сьогодні “Лабораторія Касперського” розширює свій вплив на китайському ринку. Нехай і побічно – в особі Наталі Касперської, яка наприкінці весни планує відкрити в КНР центр розробок і локалізації своєї компанії “Наносемантіка”. Нове підприємство буде займатися впровадженням на китайський онлайн-ринок власної унікальної розробки – віртуальних співрозмовників, інфов. Це програма, яка встановлюється на сайт і здатна вести діалог з користувачем згідно заданим алгоритмам. Інфи можуть виступати в якості консультантів з технічних питань або, приміром, давати загальну інформацію про компанію, на сайті якої виявився користувач. У відкриття центру “Наносемантіке” буде потрібно інвестувати $ 10 млн, з яких $ 2 млн виділить особисто Н. Касперська. Решту $ 8 млн будуть залучені з боку китайського партнера – великого виробника програмного забезпечення, назва якого зараз не розголошується.
    “Ми надаємо китайській стороні наші технології і розробки, створюємо спільне підприємство – компанію, управляти якою будуть місцеві менеджери, знайомі з ринком і його потребами. Лінгвістичний аналіз, а також інтерфейси сайтів будуть вироблятися на місці “, – розповіла Наталія Касперська. Тобто йдеться про спільне підприємство з російськими технологіями, але китайської оболонкою. За словами Касперської, компанія не має наміру акцентувати увагу на своє походження, а тому для місцевих користувачів вона буде чисто китайською компанією за аналогією з “Лабораторією Касперського”.

    Для “Наносемантікі” поява локального партнера, згідного інвестувати в спільний бізнес, стало основним поштовхом до виходу на китайський онлайн-ринок. Інший вирішальний фактор полягає в тому, що Китай, за словами Наталії Касперський, це величезний ринок з великою кількістю людей і великою кількістю компаній, які потенційно можуть бути зацікавлені у використанні віртуальних співрозмовників для просування своїх сервісів, а також розвитку технічної підтримки.
    “Використання інфов для технічної підтримки в Китаї виправдано, оскільки кількість клієнтів у корпорацій, що працюють в ритейлі, обчислюється мільйонами. А зарплати людей, їх обслуговуючих, тільки зростають. У цьому сенсі використання віртуальних автоматичних відповідачів може стати великим економічним підмогою “, – говорить Касперська.

    Великі ігри

    Ще одним фактором, яким керувалися представники “Наносемантікі”, приймаючи рішення про вихід на китайський ринок, стало те, що в портфелі компанії є і чисто ігрові проекти (російськомовний iii.ru і англомовний inf.net). Онлайн-ігри, за словами Наталії Касперський, дуже популярні у користувачів Китаю.

    Дійсно, вже не перший рік КНР утримує звання найбільш динамічного і разом з тим самого великого ринку онлайн-розваг. За статистикою китайського маркетингового агентства iResearch, в 2009 р обсяг ринку онлайн-ігор виріс більш ніж на 30%, досягнувши позначки $ 3970000000 і нараховуючи 68 млн активних гравців. Подібне зростання спостерігався на тлі світової економічної кризи, коснувшегося, мабуть, усіх видавців ігрового ринку, крім китайських. На кінець 2010 р дослідницька компанія Zero2IPO з Китаю прогнозувала зростання виробництва ігрових продуктів до $ 5 млрд. Ще один аналітик, агентство Niko Partners, опублікувало дані, згідно з якими в 2014 р китайський ринок онлайн-розваг дійде до позначки $ 9200000000.

    У своєму дослідженні Niko Partners також призводить показники активності китайських онлайн-ігроманів. Так, в 2009 р 63% геймерів істотно збільшили кількість часу, що витрачається на ігри в Мережі; 88% геймерів воліють грати в соціальних мережах; 65% відвідують заради улюбленої розваги інтернет-кафе.
    “У Китаї практично відсутнє саме поняття” персональний комп’ютер “. Там прийнято грати цілим колективом в комп’ютерних клубах “, – розповідає Володимир Нікольський, віце-президент ігрового спрямування Mail.Ru Group. Для цих потреб до кінця 2010 р, за результатами дослідження China Internet Network Information Center, в країні було відкрито 120000 інтернет-кафе, не рахуючи майже такої ж кількості нелегальних закладів подібного роду.

    І це – одна зі специфічних особливостей китайського ринку онлайн-розваг. Інша – в безлічі обмежень, умов і вимог, які необхідно виконати для запуску проекту. “Державна політика вимагає адаптувати гри у відповідності з культурними та ідеологічними особливостями країни”, – пояснює Нікольський.

    У списку десяти найпопулярніших в Китаї онлайн-ігор, опублікованому ще в 2007 р, дев’ять позицій займають проекти жанру MMORPG (онлайнові рольові ігри). Володимир Нікольський перераховує найбільш ходові проекти для просування на китайський ринок: “Рольові онлайн-ігри з багатою міфологією і яскравими героями, тактичні онлайн-шутери від першої особи – тобто проекти, що потребують командної взаємодії, але дозволяють при цьому змагатися з іншими гравцями і наочно демонструють досягнення героя “.

    У 2009-му, через два роки після офіційного релізу, в Китаї була представлена ​​безкоштовна браузерна гра “Фрагория”, розроблена студією “Русофтваре”. Китайським партнером розробника виступила компанія Shanghai Winzone info & tech Ltd, яка взяла на себе завдання просування та адаптації гри в Піднебесній. І хоча офіційних даних про витрати названо не було, економіст Олександр Котов оцінив їх у кілька мільйонів доларів, а терміном окупності назвав два-три роки. До речі, зараз і “Фрагория”, і “Русофтваре” знаходяться у відомстві Mail.Ru.

    Основною складністю, як розповів співвласник “Русофтваре” Сергій Шолом, стала адаптація гри до місцевих реалій. Китайський ринок дуже специфічний, так само як і психологія китайського користувача, тому виникла необхідність у впровадженні деяких відмінностей щодо оригінальної версії. Так, змінам піддалися анімація, населяють гру істоти (у тому числі й головні персонажі), об’єкти і навіть сюжетна лінія.

    В даний час Mail.Ru Group разом з партнером Giant Interactive готують до запуску на китайському ринку безкоштовну рольову онлайн-гру “Алоди Онлайн”. У 2010 р вона вже була представлена ​​на світовому ринку: Mail.Ru Group запустила її в Японії, США, Франції, Великобританії, Німеччини, Австрії та ряді інших європейських країн, а також на Філіппінах. За даними за минулий рік, загальна кількість гравців склала 3 млн. Керівник PR-служби ігрового спрямування Mail.Ru Катерина Черкасова впевнена, що “Алоди Онлайн» не відлякає китайських гравців незнайомій механікою, а сюжет і подача гри здасться їм цікавою.
    “Статистики поки немає, але ми впевнені в успіху, – говорить Володимир Нікольський. – Хороша гра завжди приймається позитивно. Як, наприклад, World of Warcraft, незважаючи на всі обмеження і перешкоди, або корейські гри “.
    Ціна приживання

    Однак деякі аналітики вважають, що іноземному бізнесу в китайському інтернет-просторі може перешкодити відсутність захисту інтелектуальної власності. Строго кажучи, якщо мова йде про виведення власного продукту в Китай, то слід очікувати швидкого появи клонів. Частково в цьому можна переконатися на прикладі самої популярної соціальної мережі в світі – Facebook. Частково – тому що офіційного представництва Facebook в КНР немає донині, а китайська версія сайту була представлена ​​лише в 2008-му. Але бум популярності подібних ресурсів не обійшов стороною Піднебесну, і в 2005 році була створена мережа під назвою Xiaonei (нині Renren). Сайт не просто скопіював дітище Марка Цукерберга (клонів до того моменту було і так предостатньо) – автори в буквальному сенсі повторили частина програмного коду Facebook. І написали на головній сторінці: “Виробництво Марка Цукерберга”.

    “Китайський Facebook” виявився настільки популярний, що за три роки досяг позначки понад 22 млн активних користувачів. У 2007 році авторитетний американський блог Mashable опублікував статтю під назвою “10 кращих міжнародних клонів Facebook”, в якій приділив увагу самим популярним і прибутковим ресурсам. Мережа Renren зайняла друге місце в списку. Сьогодні на сайті зареєстровано близько 160 млн користувачів – це 35% від загального числа користувачів Інтернету в Китаї. І якщо, за недавньої оцінкою журналу Forbes, мережа Renren вийде на IPO, то її ринкова капіталізація може скласти $ 2-3 млрд. В даний час в числі співвласників Renren навіть знаходиться Accel Partners – один з перших інвесторів Facebook. І далеко не факт, що у разі офіційної появи Facebook в Китаї Цукербергу вдасться обійти власний китайський клон.

    Інший приклад – найбільший у світі пошуковик Google, який так і не зміг завоювати лідируючі позиції на китайському ринку, зіткнувшись, зокрема, з місцевим пошукачем Baidu. За даними за 2010 р, обсяг ринкової частки Google на китайському онлайн-ринку становив близько 30% проти 70% Baidu. Кульмінацією протистояння стала заява про те, що у квітні 2010 року Google залишає Китай. І хоча ключову роль у відступі зіграв не стільки пошуковик Baidu, скільки непрості взаємини Google з китайською системою в цілому, ситуація, безсумнівно, є показовою.

    Специфіка китайського ринку полягає в тому, що він захищає своїх внутрішніх виробників, і це створює додаткові труднощі, вважає Євген Касперський. Саме тому важливим чинником є ​​пошук місцевого партнера, за прикладом “Лабораторії Касперського”, “Наносемантікі” і “Русофтваре”.

    Не варто забувати і про рекламу. “Лабораторія Касперського” вклала в розкрутку свого проекту в Китаї мільйони доларів, завдяки чому інформація про продукт попадалася потенційним клієнтам на очі найбільш ефективним чином. Однією з цільових аудиторій стали інтернет-провайдери, з якими укладалася угода з перевірки листів користувачів на віруси за допомогою “Антивірус Касперського”. Після цього адресатів додатково повідомляли про те, що їх електронна пошта знаходиться під надійним захистом “Касперського”. Реклама в громадському транспорті, на конференціях і телебаченні – стандартний набір. Влітку 2009 р компанія уклала рекламний контракт з культовим китайським актором Джекі Чаном. Згідно з умовами, актор повинен був зніматися в рекламі продуктів “Лабораторії Касперського” протягом року.

    Вихід є

    Незважаючи на складнощі китайського ринку і необхідність чималих інвестицій, російські компанії розуміють, що штурмувати його треба саме зараз. “Ринок росте, і перспективи у нього величезні, -говорить Катерина Черкасова. – У найближчій перспективі очікується більш широке проникнення Інтернету в маси і зростання швидкості доступу “.

    А це, у свою чергу, викличе і зростання обсягів ринку. Наталія Касперська характеризує китайський онлайн-ринок як “більш яскравий, що продає і орієнтований на комерцію”, ніж європейський. “У китайців дещо інший підхід до Інтернету, ніж у Європі, – пояснює вона. – Якщо європейці використовують Інтернет в основному для пошуку інформації, то для китайців Мережа в першу чергу – магазин: вони постійно щось один одному продають “.

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *