Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • Оглядач / Інтерв'ю та коментарі

    ВЛАДИСЛАВ КАСЬКІВ: ЖОДЕН НАЦІОНАЛЬНИЙ ПРОЕКТ НЕ МАЄ ФІНАНСУВАТИСЯ З ДЕРЖБЮДЖЕТУ

    2012-05-17

    Джерело: УКРІНФОРМ
    Автор: Ольга Танасійчук

    УЖЕ НАЙБЛИЖЧИМ ЧАСОМ КИТАЙ ВИДІЛИТЬ УКРАЇНІ КОШТИ НА БУДІВНИЦТВО “ПОВІТРЯНОГО ЕКСПРЕСУ” – ШВИДКІСНОЇ ЗАЛІЗНИЦІ МІЖ БОРИСПОЛЕМ І КИЄВОМ. ПРОЕКТ ОЦІНЮЮТЬ У 372 МЛН ДОЛАРІВ. “ПОВІТРЯНИЙ ЕКСПРЕС” – ЦЕ ОДИН ІЗ НАЦІОНАЛЬНИХ ПРОЕКТІВ, ФІНАНСУВАННЯ НА ЯКИЙ ШУКАЮТЬ У ЗАКОРДОННИХ ІНВЕСТОРІВ. 15-17 ТРАВНЯ ДЕЛЕГАЦІЯ ДЕРЖАГЕНТСТВА З ІНВЕСТИЦІЙ І УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМИ ПРОЕКТАМИ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ВІЗИТУ ДО ПЕКІНА ОБГОВОРИЛА УСІ ПИТАННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З ФІНАНСУВАННЯМ ЗАЛІЗНИЦІ ДО БОРИСПОЛЯ. РЕЗУЛЬТАТ ПЕРЕГОВОРІВ – ЖОДНОЇ ПЕРЕПОНИ З КИТАЙСЬКОГО БОКУ ДЛЯ ІНВЕСТУВАННЯ У ЦЕЙ ПРОЕКТ НЕ ЗАЛИШИЛОСЯ. ЗАГАЛОМ ЖЕ УКРАЇНА РОЗРАХОВУЄ, ЩО З КИТАЙСЬКИМИ ІНВЕСТОРАМИ ВДАСТЬСЯ ДОМОВИТИСЯ ПРО ФІНАНСУВАННЯ ШЕСТИ ПРОЕКТІВ.

    Про результати зустрічей у КНР голова Держінвестпроекту Владислав Каськів розповів в інтерв’ю пекінському кореспонденту УКРІНФОРМу.

    – НАПРИКІНЦІ МИНУЛОГО РОКУ ВАШЕ АГЕНТСТВО ПРОВОДИЛО МАСШТАБНЕ ROAD-SHOW – ПРЕЗЕНТАЦІЮ ІНВЕСТИЦІЙНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ УКРАЇНИ В 15 ПРОВІДНИХ ФІНАНСОВИХ ЦЕНТРАХ СВІТУ, В ТОМУ ЧИСЛІ В ШАНХАЇ. ЦЬОГО РАЗУ – РОБОЧА ПОЇЗДКА В СТОЛИЦЮ КНР ПЕКІН. З КИМ ВИ ЗУСТРІЧАЛИСЯ І ЯКИХ ДОМОВЛЕНОСТЕЙ ДОСЯГЛИ?

    – З китайськими компаніями нині можуть бути реалізовані шість проектів. Щоби вони відбулися, ми ведемо конкретні переговори з конкретними компаніями, конкретними органами Держради, з тим, щоби ці проекти просувалися у межах календарного плану, визначеного Президентом (України – ред.).

    У Пекіні ми провели зустрічі у Міністерстві комерції (з профільним заступником міністра), заступником глави Ексімбанку, який курує питання кредитування у нашому регіоні, з віце-президентом компанії Sinosure (офіційне китайське агентство, яке займається страхуванням експортних кредитних операцій – ред.), а також з керівництвом Китайської Державної корпорації машинної індустрії та комплексних підрядів (СМСЕС), нашим генпідрядником по проекту “Повітряний Експрес”.

    – ОТЖЕ, ГОЛОВНИМ ПИТАННЯМ БУЛА ТЕМА “ПОВІТРЯНОГО ЕКСПРЕСУ”, ЯКИЙ ТАК ДО ЦЬОГО ЧАСУ І НЕ СТАРТУВАВ…

    – Першим і найголовнішим нашим завданням тут було завершити всі питання, пов’язані з “Повітряним експресом”, що ми успішно зробили. Цей проект у нас вже на стадії практичної реалізації. Під час поїздки ми повністю завершили всі процедури, провели успішні переговори з останнім контрагентом з китайської сторони – Sinosure, що є необхідною передумовою для початку фінансування проекту з боку Ексімбанку Китаю. Отже, ми завершили структурування домовленостей. Зараз жодної перепони з боку китайської сторони, щоби розпочалося фінансування, немає.

    – ПРО ТЕ, ЩО ВІН ОСЬ-ОСЬ ПОЧНЕ РЕАЛІЗОВУВАТИСЯ, ГОВОРЯТЬ ВЖЕ ОСТАННІ ДЕКІЛЬКА МІСЯЦІВ… ЧОМУ Ж ЦЬОГО ЩЕ НЕ СТАЛОСЯ?

    – Ключовий фактор, не хочу називати це проблемою, який впливав на процес реалізації, був на китайські стороні – це процедура погодження проекту урядом КНР. На жаль, ми на цей процес не впливаємо. Нам повідомили в Мінкомерції буквально напередодні, що вони очікують, що вже до кінця цього місяця всі процедури будуть повністю завершені, особливо враховуючи, що зі страховою компанією ми зараз завершили переговори. Тому всі питання зняті.

    – НА РІЗНИХ ЕТАПАХ НАЗИВАЛАСЯ І РІЗНА СУМА ЦЬОГО ПРОЕКТУ, ЇЇ НЕОДНОРАЗОВО КОРЕГУВАЛИ. МОЖЕТЕ НАЗВАТИ ОСТАТОЧНУ?

    – 372 мільйони доларів. І навіть у межах таких конкретних параметрів наше завдання – створити максимально ефективну формулу реалізації, щоби максимально швидко повернути гроші та ефективно їх реалізувати.

    Ми дещо модернізували цей проект: він складатиметься не лише з будівництва власне швидкісної колії, а включатиме супутні проекти інфраструктури – парковки, офісні центри, об’єкти сфери послуг в кінцевих точках руху. Таким чином ми робимо його більш ефективним для бізнесу і більш ефективним з точки зору організаційної моделі. Все це буде сприяти пришвидшенню періоду окупності.

    – НА ЯКИЙ ТЕРМІН ОКУПНОСТІ ВИ РОЗРАХОВУЄТЕ?

    – Ми вибрали підхід: всі національні проекти є поворотними, жоден не має фінансуватися з держбюджету (окрім перинатальних центрів). Отже, ключовим фактором є період окупності проекту, навіть у випадку, коли застосовуються кредитні кошти, які теж не повинні бути тягарем для платників податків, для бюджету.

    Ми розраховуємо, що номінально період окупності по “Експресу” становитиме 18 років. Але зараз ми бачимо, що цей термін може бути і скороченим. Наприклад, ключовим фактором, який впливає на окупність, є об’єм пасажиропотоку у Борисполі. А він набагато динамічніше зараз росте, ніж прогнозні показники.

    Хочу підкреслити: треба розуміти, що багато залежить від першого, флагманського проекту. А “Повітряний експрес” – це не просто комерційний проект, важливий для України, це фактично ворота до співпраці між Україною і Китаєм і по інших проектах, зокрема в приватному секторі. Є певна специфіка у стосунках: щоби почався активний і ефективний діалог між суб’єктами господарювання, державними структурами, потрібен приклад, успішна інвестиційна історія… Враховуючи те, що документ по “Експресу” підписувався за участю президентів двох держав, він стає ключем до цього.

    – НА ПОЧАТКУ БЕСІДИ ВИ ЗГАДАЛИ ПРО ШІСТЬ ПРОЕКТІВ, ЯКІ МОЖУТЬ БУТИ РЕАЛІЗОВАНИМИ ЗА ДОПОМОГОЮ КИТАЙСЬКОЇ СТОРОНИ. ПРО ЯКІ ЩЕ ЙДЕТЬСЯ?

    – Під час нинішніх зустрічей ми говорили про перспективні проекти, які ми можемо розпочати в партнерстві з Китаєм, щоби скласти “дорожню карту” реалізації інших проектів.

    Передусім, це проекти в сфері енергетики, де Китай має особливі переваги або технологічні, або організаційні. Зокрема, відбулася зустріч з представниками провідної китайської компанії у сфері енергетики China Huanqiu Contracting and Engineering Corporation, яка має більше 60 об’єктів у різних країнах, зокрема побудувала п’ять LNG-терміналів. Ми розраховуємо, що наш проект LNG-терміналу може бути реалізований в партнерстві з китайською компанією.

    У сфері альтернативної енергетики – це застосування водовугільної технології, яка є дуже поширеною в Китаї. Ми в Україні маємо кілька пілотних проектів, які передбачають перехід з газу на цю суміш.

    Щодо проектів в аграрній сфері… Нам у березні передано три проекти – по зелених ринках, по зерну і скотоводству. Ми проговорили їх попередньо, оскільки ще немає документації.

    Дуже великий інтерес у китайських партнерів викликав новий проект індустріальних парків (створення мережі з 10 парків), особливо в контексті приєднання України до ЗВТ з Євросоюзом.

    Існує також проект тепломодернізації житлових будинків і всієї соціальної інфраструктури – садочків, шкіл. Це модернізація труб і котелень у мікрорайоні, що в комплексі дозволяє значно зменшити використання енергоносіїв, передусім газу. В Китаї є серйозний досвід такої роботи. Цей проект ми розпочинаємо вже восени.

    Ще один дуже важливий національний проект – “Відкритий світ”, який передбачає реформу середньої освіти, перехід наших учнів на інтерактивні мультимедійні системи навчання: один учень – один персональний комп’ютер, спеціальний мобільний пристрій, “електронний учитель”. Це допоможе будь-якій дитині, в селі або в місті, мати однаковий доступ до інформації, до інтерактивних уроків. В Китаї є провідні світові компанії, які працюють в сфері IТ-індустрії і комунікацій, передусім Huawei, яка вже направила нам офіційного листа з пропозицією надати 100 млн на участь у реалізації пілотного проекту. Оскільки ми вже досягли домовленості з Huawei, ми проговорили з Ексімбанком питання щодо розвитку цього проекту і отримали запевнення, що вони мають найвищу ступінь зацікавлення в ньому.

    – ВИ СКАЗАЛИ “ПІЛОТНІ ПРОЕКТИ”. В ЯКИХ РЕГІОНАХ ПЛАНУЄТЬСЯ ЇХ РЕАЛІЗУВАТИ?

    – Наш базовий підхід по всіх проектах – це створення “пілотів”, а потім, у разі успішності, по всій Україні. Безглуздо експериментувати в масштабах всієї країни. Що стосується модернізації будинків, то це чотири регіони України – Черкаси, Львівська область, Бердянськ, Луцьк. Щодо освіти, то це “пілот” на рівні 7-их класів, в ідеалі – по 2-3 класи в кожній області.

    Ми очікуємо, що найближчим часом зацікавлені компанії прибудуть в Україну для того, щоби розпочати конкретні переговори.

    – МИ ВЖЕ З ВАМИ ГОВОРИЛИ РАНІШЕ ПРО ТЕ, ЩО КИТАЙСЬКЕ КЕРІВНИЦТВО І КОМПАНІЇ НЕ ДУЖЕ ХОЧУТЬ ПРАЦЮВАТИ БЕЗ ДЕРЖАВНИХ ГАРАНТІЙ. ВИ НАМАГАЛИСЯ ПЕРЕКОНАТИ ЇХ У МОЖЛИВОСТІ СПІВПРАЦІ ПО ІНШИХ МОДЕЛЯХ?

    – Це було ще одним важливим пунктом наших переговорів. Ми обговорили можливість розгортання нових форм співпраці, зокрема прямого інвестування з боку китайських компаній, часткового застосування державних гарантій, інші форми партнерства. Ми отримали запевнення, що ці пропозиції будуть ретельно розглянуті і застосовані.

    – ПО ЗАВЕРШЕННІ МИНУЛОРІЧНОГО ROAD-SHOW ВИ ГОВОРИЛИ, ЩО ПЛАНУЄТЕ ПРОДОВЖИТИ ПРАКТИКУ ТА ЗРОБИТИ ЙОГО ЦЬОГО РОКУ ЦЕ БІЛЬШ МАСШТАБНИМ. КИТАЙ БУДЕ ВКЛЮЧЕНО В НОВИЙ ТУР?

    – Ми готуємося до презентації нацпроектів, яка відбудеться в жовтні в Пекіні. І розраховуємо, за допомогою Мінкомерції та Ексімбанку, на максимально високий рівень участі китайських компаній у ній. Ми можемо зараз на набагато вищому рівні і набагато ефективніше проводити цю роботу, ніж минулого року, коли агентство лише починало діяльність з нуля. Зараз у нас в портфелі є готові проекти, які готувалися в партнерстві з провідними світовими компаніями і підкріплені найкращою експертизою, мають всі необхідні параметри, ТЕО. Ми ведемо вже конкретну розмову. При цьому Китай є ключовим нашим партнером.

    На завершення хочу сказати: ми вчимося комплексно та прагматично працювати в кожній країні, по конкретних проектах. Дещо міняємо підхід – вже не говоримо про широкі підходи, загальні речі. Ми тримаємося без надмірного політичного пафосу, але в межах наших планів, які постійно корегуються. Але ми точно рухаємося в правильному напрямку і цей рух матиме практичний результат.

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *