Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • Оглядач / Інтерв'ю та коментарі

    Президент МАУ Юрій Мірошников: Ми увійшли у смак регіональних програм польотів

    2016-07-12

    Ексклюзивне інтерв’ю президента авіакомпанії “Міжнародні авіалінії України” Юрія Мірошникова агентству “Інтерфакс-Україна”.

    Як пройшло перше півріччя 2016 року для компанії? Які зміни на ринку в цілому ви можете відзначити?

    — В принципі, результати першого півріччя досить успішні і оптимістичні. Я можу сказати, що МАУ продовжує тенденцію зростання, що випереджає темпи зростання ринку і ми в першому півріччі виросли в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року на 24% – до 2,5 млн пасажирів. По ринку в цілому, за нашими оцінками зростання проданих авіаперельотів в Україні склало трохи більше 11%.

    Безумовно, для того, щоб зрозуміти, чому так, потрібно дивитися не стільки в перше півріччя 2016 року, скільки в те, що робилося протягом другого півріччя 2015 року.

    Серед серйозних віх для компанії – відкриття рейсу до Пекіна в кінці квітня 2015 року, це відкриття ряду середньомагістральних східноєвропейських напрямків, часткова зміна моделі функціонування МАУ, що дозволило нам втиснути по два коротких європейських рейса, таких як Мінськ, Вільнюс, Варшава, Берлін, між традиційними ранковими і вечірніми піками польотів. Завдяки цьому, з меншим флотом нам вдалося навчитися виконувати більшу кількість рейсів, для чого, свого часу, було проведено ряд технологічних змін, зокрема – скорочено простій літаків в базовому і транзитних аеропортах.

    Тим часом, ми бачимо за звітами аеропорту “Бориспіль”та інших аеропортів, що йде процес, який я б назвав пожвавленням і відновленням ринку. Думаю, що МАУ тут теж грає важливу роль, так як ми запустили регіональну програму, зокрема відкрили прямі міжнародні польоти з Вінниці, Івано-Франківська. Це дає результат не тільки по зростанню обсягів МАУ, а й по зростанню ринку в цілому. Аналогічні міжнародні програми ми готові були запускати із Запоріжжя, але через відмову аеропорту в наданні слотів цей проект заморожений.

    Які нові напрямки МАУ відкрила в літню навігацію 2016 року?

    — Дуже великої кількості нових маршрутів я вам не назву, так як в цьому році МАУ, в більшій мірі, сконцентрувалася на нарощуванні частот на існуючих маршрутах. Нові маршрути – Паланга, Венеція і внутрішній рейс до Чернівців.

    В цілому, з Києва, мабуть, все з нових напрямків. Але з Києва ми вийшли на подвійний Париж, подвійний Амстердам, Рим, Вільнюс, Варшаву, Барселону, в Єреван відкриваємо другий рейс в день, Тбілісі давно є у нас в подвійному форматі кожного дня. Ці частоти нам дозволяють набагато ефективніше використовувати транзитний потенціал України.

    Якщо говорити про регіони, ми активно почали розвивати Івано-Франківськ, посилили свої польоти з Одеси, реалізували давно задуманий план програми регулярних польотів з Вінниці. Плануємо Львів-Вільнюс.

    У контексті регіональних польотів, я б хотів зупинитися на сумному прикладі аеропорту “Запоріжжя”, який в силу остраху місцевої авіакомпанії “Мотор Січ” відтоку пасажирів на рейси МАУ, не дає нам слоти, які ми попросили для внутрішніх рейсів. Але рейс, незважаючи на незручні слоти, став набагато привабливіше для транзиту через Бориспіль, і я не думаю, що ми відібрали пасажиропотік у компанії “Мотор Січ”, так як вона літає в Жуляни, і, до того ж, 75% нашого пасажиропотоку на цій лінії – міжнародний транзит.

    Але, через те, що аеропорт “Запоріжжя” штучно скоротив нам час нічної стоянки літака, він унеможливив розвиток програми прямих міжнародних рейсів МАУ із Запоріжжя, які за нашими найскромнішими розрахунками, дали б аеропорту додатковий міжнародний пасажиропотік близько 50-60 тис . пасажирів в рік. Це збитки, який аеропорт сам собі завдав. Ми сподіваємося, що аеропорт вирішить свої інфраструктурні проблеми, і на початку серпня ми отримаємо необхідні слоти, і це дасть нам можливість планування польотів з цього аеропорту в недалекому майбутньому.

    — Чи є плани у компанії подавати заявки на нові маршрути?

    — Ми не прагнемо набирати багато призначень. Є певний цикл підготовки рейсів, коли це необхідно, ми звертаємося за призначеннями, я сподіваюся, що не буде ніяких штучних перешкод цьому. У той же ж час, хочу підкреслити, що МАУ повністю виступає за максимально повну лібералізацію всіх ринків, але не втомлюємося відзначати, що європейський ринок уже досить лібералізовано. Шановні керівники галузі, докладіть ваші лібералізаційних зусилля на Схід. Там є приклади як ліберального підходу, як Грузія, Казастан, так і жорсткого регулювання і перешкоджання – Узбекистан, Туркменістан, частково Іран, Йорданія, Ліван. Без вирішення питань на Сході буде важко використовувати транзитний потенціал України.

    — Наскільки великий, на вашу думку, потенціал аеропортів Чернівців та Вінниці? Яким може бути потік з цих міст?

    — Ті рейси, які ми запустили з Вінниці, наприклад, до Варшави і Тель-Авіва, експлуатуються добре. Вінниця, наприклад, близька до Умані, де знаходиться святиня паломників-хасидів, могила ребе Нахмана. При зустрічах з питання польотів до Варшави ми чули, що завдяки наявності польського консульства у Вінниці, потік пасажирів буде істотним, і такі припущення збуваються.

    Чернівці на рівні бронювання теж виглядають дуже непогано. Варто згадати, що рейс буде виконуватися на 50-крісельному літаку, який ми беремо в мокрий лізинг у компанії “Дніпроавіа”, з тієї причини, що аеропорт “Чернівці” не може прийняти літаки МАУ – ні Boeing, ні Embraer – через технічні обмеження.

    — Раніше неодноразово звучала інформація про те, що МАУ готує собі ще один хаб в Івано-Франківську. Розкажіть про ваші плани щодо роботи там?

    Так, звучали меседжі про хабову модель в Івано-Франківську, але це буде, можливо, регіональний хаб. На даному етапі більш правильно говорити просто про розвиток рейсів з цього аеропорту. Почну відразу з того, що на сьогоднішній день ці плани, на жаль, обмежуються станом ЗПС аеропорту, яка не дозволяє використовувати літаки місткістю більше, ніж Embraer-190, і навіть так, при деяких вильотах, в залежності від дальності польоту, кількості потрібного палива , ми змушені обмежувати завантаження. Але рейси вантажаться добре, що показує перспективність цього регіону. Я впевнений, що розвиток повинен йти по шляху нарощування кількості внутрішніх рейсів, в тому числі в великі міста України, і розширенні географії найбільш затребуваних міжнародних маршрутів.

    Поки це не хаб, це тільки розвиток обсягів. Я не думаю, що хаб буде можливий без серйозної реконструкції смуги і терміналу, і, говорячи про хаб, так як залишаються такі ідеї, ми відзначаємо, що його привабливість, особливо в порівнянні з Львовом, в межах досяжності, яка є унікальною і важкодоступною для Львова. Тому, з огляду на цю зону охоплення, великого значення набувають наземні шляхи підвозу, як мінімум автобусна станція з маршрутами в ключові міста Івано-Франківського регіону, сусідніх областей. Можливо, і залізничне сполучення допомогло б. Тоді можна було б говорити про те, що може бути, всі ці процеси в комбінації з розвитком маршрутів МАУ та інших авіакомпаній приведуть до формування интермодального регіонального хаба.

    — Чому, на вашу думку, Львівський аеропорт з новою інфраструктурою не став перспективним і популярним у авіакомпаній? Справа в межах досяжності?

    — Справа не в межах досяжності, вона інша в порівнянні з Івано-Франківськом. Більш того, Львів набагато більш “розкручений”, але, можливо, там грає іншу роль близькість до кордону, легкість автомобільного досягнення найближчих зарубіжних пунктів і аеропортів, з яких літають лоу-кости, і наші конкуренти LOT. В цілому, думаю, що з урахуванням зони охоплення, аеропорт Івано-Франківська може стати конкурентом аеропорту Львова.

    Однак, на питання чому аеропорт не набуває популярності, основна відповідь одна – ринок. Можна побудувати приголомшливий термінал, шикарні смуги, без цього авіакомпанії погано і пасажирам незручно, але сама по собі наявність всього цього — це тільки обставини, які полегшують процес. Для того, щоб людям захотілося туди летіти, потрібен ринок, і я вважаю що більше потрібен ринок прильоту. Нехай до нас прилітають, у нас зупиняються у львівських готелях, у нас йдуть в ресторани, театри, магазини, залишають у нас гроші. Це набагато краще, ніж наші громадяни будуть відлітати за кордон, і залишати там гроші.

    Що стосується судового розгляду МАУ з приводу сплати держзборів, чому компанія виступає єдиним позивачем, а не намагалася об’єднатися з ринком, якщо вважає ці збори не підлягають сплаті? Адже можна намагатися прийти до єдиного знаменника – всім платити, або всім не платити?

    Ні, таке об’єднання було б некоректне. МАУ досить голосно озвучила свою позицію, і це позиція не самої компанії, вона базується на думці кваліфікованих юристів.

    За держзбір у нас йде кілька судових процесів, ряд вже виграно і підтверджена позиція МАУ. Думаю, кожен гравець на цьому ринку вибирає сам свій сценарій поведінки. Не думаю, що доречно в цьому питанні проводити узгоджені дії.

    — В продовження: чому МАУ вимагає також в суді скасувати ліквідацію норми про необхідність польотів на внутрішніх лініях для можливості отримати призначення на міжнародні?

    — Почну з того, що МАУ постійно отримує незаслужені звинувачення в монополізмі. Якщо говорити про міжнародний ринок, то частка МАУ близько 30%, якщо ми говоримо про внутрішній ринок, то тут частка МАУ дуже велика, але ми не хочемо цього. Ми національний перевізник, і в усьому світі до таких перевізників влада прислухається, крім України.

    Ми говоримо, що ми в цьому сегменті не хочемо бути монополістом, але ми не можемо зараз нічого з цим зробити. Якщо ми сьогодні підемо з цих внутрішніх ринків – ніхто не прийде. Права є у багатьох, літаки є у багатьох, можливості літати є у багатьох, польотів немає, мало хто цим користується. Ми згадали, і не раз, експеримент з відновленням внутрішніх рейсів, який на початку 2000-х жорсткою рукою провів міністр транспорту Георгій Кирпа. Нам самим тоді був неприємний адміністративний тиск, який змушував не просто літати, а ще й продавати квитки за дуже низькими цінами, але система цього експерименту створювала і компенсаторні механізми, знижки в аеропортах, за навігаційне обслуговування для його учасників. Була і прив’язка кількості міжнародних маршрутів до внутрішніх рейсів.

    Не можна увійти в одну воду двічі, і в такому вигляді цей експеримент сьогодні повторити не можна, але коли з’явилася ця норма, яку намагаються вилучити, про польоти на внутрішніх маршрутах, вона б сприяла, з нашої точки зору, тому, щоб на внутрішніх рейсах розвивалася конкуренція . Тому МАУ продовжує наполегливо говорити про те, що це хороша норма, правильна норма, яка буде в інтересах ринку, пасажирів, і з нами хтось стане конкурувати. Давайте конкурувати, давайте адміністративно змушувати авіакомпанії літати на внутрішніх рейсах, щоб провадити їх стимул: якщо ви хочете літати на міжнародних рейсах – здайте кров на внутрішніх. Зрозуміло, що це збитково, але це потрібно для країни, і давайте думати, як зробити їх не збитковими, як розвивати інфраструктуру аеропортів, щоб було більше можливостей для таких польотів.

    — Як ви вважаєте, чи не небезпечна тенденція викиду туроператорами у вільний продаж місць на чартери?

    — Класичний чартер, безумовно, має на увазі, що є замовник, що забезпечує повну систему туристичного відпочинку – приліт літака, автобус до літака, готель, екскурсії і т.п ..

    Але вже давно склалася практика, коли на одному і тому ж літаку співіснують кілька замовників, ділять свої ризики, і навіть реалізують турпакети через дрібних агентів. Склалася і тенденція, коли забезпечені українці купують собі апартаменти і нерухомість в курортних зонах, в які зазвичай не виконуються регулярні рейси, але туди виконуються чартери, цим людям не потрібні готелі і екскурсії. Вони приходять до туроператору, і він просто продає їм квиток. Коли ми розуміємо це, ми говоримо, чому авіакомпанія теж не може продавати ці квитки на своєму сайті. В цілому це нормальна практика на нинішньому етапі розвитку ринку.

    — Поговоримо про плани: на які фінансові показники ви маєте намір вийти за підсумками 2016 роки?

    — Плануємо вийти на прибуток. Напевно все ж рано говорити, наскільки вона буде співвідноситися з нашими планами і минулим роком, так як ситуація в Україні залишається непередбачуваною. Але, плануємо, що цей рік буде на тому ж рівні результату, як і 2015-й.

    — Який зараз флот МАУ? Які плани його розширення і оновлення до кінця 2016 року, на 2017 рік?

    — Зараз флот налічує 36 літаків. Ми в цьому році інтенсивно нарощуємо флот, але все одно не вийдемо ще на той розмір флоту, який у нас був досягнутий в докризовому 2013 році, але вже в 2017 році ми маємо перевищити цей рівень.

    У 2016 році ми отримуємо дев’ять запланованих літаків Boeing-737-800, включаючи один літак з заводу, абсолютно новий. Ми займаємося і віковим і фактичним оновленням парку, і два літаки класичної серії, у яких закінчується термін лізингу, ми повертаємо лизингодавцям. Таким чином, нетто-результат року буде плюс сім літаків, і парк розшириться до 38 бортів.

    У наших планах на 2017 рік – триваюче нарощування середньомагістрального флоту за рахунок літаків Boeing-737-800, буде велика пропорція нових літаків з заводу. Я також дуже сподіваюся, що будуть новини в сегменті далекомагістрального флоту, але про це поки говорити дещо рано.

    — Який ваш прогноз по ринку до кінця поточного року і як буде в майбутньому виглядати стратегія роботи МАУ?

    — Я не цілком готовий дати прогноз по ринку, але дуже хочу сподіватися, що на поточний рік будуть позитивні цифри, але не думаю, що вони будуть вражаючі. Але якщо так буде, на тлі припинивших існування ринків Криму, Донбасу, РФ, якщо українській авіації вдасться досягти невеликих позитивних цифр – це буде фантастичний результат.

    МАУ розраховує вийти на поточний рік на 23-25% зростання і не планує змінювати свою стратегію. Ми залишаємося мережевим перевізником, це наш коник. Буде доречно також сказати про розширення нашої далекомагістральної програми таким туристичним маршрутом як Київ-Коломбо, старт якого запланований на кінець жовтня-початок листопада. Ми будемо додавати і середньомагістральні рейси, буде також запущений рейс Київ-Анкара.

    Безумовно, я можу сказати, що ми увійшли у смак регіональних програм, вони допомагають нам і нашим пасажирам, збільшують ККД нашої діяльності і зменшують питомі витрати, що нам дозволяє знижувати вартість квитків.

    Випереджаючи можливу критику, можу сказати, що ми продовжуємо знижувати тарифи. Хочу звернути увагу: 90% витрат авіакомпанії прив’язана до долара, тарифи зафіксовані в доларах, відбувається конвертація в українську національну валюту. Залежно від того, яким буде курс гривні, так і може змінюватися тариф без зусиль з боку МАУ, при його зниженні, а ми, більш того, знижуємо тариф. Але, якщо гривня буде ослаблена, всі наші зусилля будуть марними. Я б хотів, щоб цей процес розуміли наші пасажири.

    “Інтерфакс-Україна”

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *