aucc.org.uasitemap
aucc.org.uasitemap
aucc.org.uasitemap
Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • Оглядач / Інтерв'ю та коментарі

    Китай на ринку інфраструктури вдарить по українських виробниках

    2018-04-03

    Як показує негативний досвід Польщі, контроль над роботою китайців з будівництва доріг вкрай необхідний, підкреслив експерт з питань інфраструктури Володимир Шульмейстер.

    Китайське судно доставило в Одеський порт 2,5 тисячі тонн вантажу для мобільного асфальтового заводу і велику партію дорожньо-будівельної техніки. Як повідомила прес-служба адміністрації Одеського порту, вантаж різнорідний: від ящиків до спецтехніки – асфальтоукладальники, вантажівки та інше обладнання.

    Раніше повідомлялося, що китайська компанія Sinohydro Corporation стане підрядником об’їзної бетонної траси навколо Житомира, яка обійдеться в € 42 млн. А в 2017 році Укравтодор спільно з китайською компанією домовилися провести реконструкцію траси Одеса-Миколаїв-Херсон.

    У той же час була інформація, що Укравтодор і китайська компанія підписали контракт з капітального ремонту ділянок автодороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка, а також реалізації частини робіт, які не виконані італійською компанією Todini на ділянках дороги Київ-Харків-Довжанський.

    Можливі перспективи співпраці з Китаєм в ефірі радіостанції Голос Столиці прокоментував директор аналітичного центру “Український інститут майбутнього” програми “Інфраструктура” Володимир Шульмейстер.

    Китайці будуватимуть нові дороги або ремонтуватимуть старі?

    – Якщо ми говоримо про окружну Житомира, то вона планується Цементобетонна, відповідно, асфальтний завод буде там не потрібен. Тобто там потрібно інше обладнання, яке теж, сподіваюся, буде завезено.

    Якщо ми говоримо про дорогу Одеса-Миколаїв-Херсон, то Мінінфраструктури із завидною регулярністю говорить про те, що в південних регіонах потрібно переважно будувати дороги цементобетонні теж. Одна з причин це перевантаження зерновозами, іа друга – температурні режими.

    Тому цю дорогу, я теж сподіваюся, все-таки в Автодорі згадають про те, що цементобетон значно краще для економіки України, тому що в цьому випадку використовуються місцеві матеріали. І для ВВП країни це значно цікавіше, ніж імпортувати бітум, який використовує на 56% вартість асфальтобетонної дороги – це імпортований бітум.

    Тому я сподіваюся, про це згадає Автодор і Мінінфраструктури, і передасть це китайцям. Для цього є перевізники спеціальні.

    Скільки часу можуть зайняти відповідні роботи? Чому так довго домовлялися?

    – Проблеми ніякої немає, ніхто довго не домовлявся. У минулому році був тендер по Житомирській трасі, і зараз якраз імпортується обладнання, тобто відбувається мобілізація, і сподіваюся, роботи розпочнуться досить швидко.

    Окружну дорогу Житомира можна зробити,ні те що в один сезон, в один рік можна вкластися, це точно. Не знаю, які були умови тендера, сподіваюся, в один рік все це закінчиться.

    Чи планується дійсно завезення обладнання для бетонного покриття?

    – У разі якщо китайська компанія виграла тендер з будівництва цементобетонної дороги окружної навколо Житомира, то вона змушена буде імпортувати обладнання. В Україні це обладнання є, але його недостатньо. Є спеціальне обладнання, його виробляють в основному в Німеччині і в Америці. Якщо ми говоримо про якісне обладнання.

    Можливо, швидше за все, китайці так часто і роблять в разі, якщо вони будують, то, на відміну від України, вони підтримують свого виробника, тобто вони будуть, швидше за все, імпортувати обладнання з Китаю.

    А якість?

    – Якість, я сподіваюся, буде контролюватися, якість обладнання нас тут не дуже цікавить. Нас більше цікавить якість доріг, які будуватимуться.

    Я сподіваюся, що регулярно буде проводитися незалежний контроль. Так як ця конкретно дорога житомирська фінансується ЄБРР, цей банк в своїх проектах включає обов’язковий контроль незалежних інженерів, які будуть контролювати якість доріг.

    Тобто тут все буде в порядку, і якщо дорога буде не якісна, вона прийнята не буде.

    Чому саме китайці?

    – Це хороший знак – візит Китаю на український ринок. Тут у нас дійсно зараз полувакуум, з точки зору підрядників, на інфраструктурні проекти, у нас мало хто зараз є. Це пов’язано з тим, що мало хто ризикує заходити в Україну через низьку інвестиційну привабливість країни.

    Те, що китайці заходять, це добре. І я сподіваюся, будуть заходити не тільки китайці, а й інші компанії, в тому числі і дорожнього будівництва.

    Можливо, у китайців є особливі умови?

    – По-перше, китайців давно привертає Україна, і з точки зору сільського господарства, і, ми знаємо, був великий кредит виданий на непривабливих для України умовах.

    Зараз – це участь в тендері, тобто всі будівельні компанії, які допускаються до тендеру, а ми говоримо тендер, який проводився міжнародним фінансовим інститутом, там потрібен спеціальний допуск, тобто компанії з репутацією запускаються до участі до цього тендеру. Тому, я сподіваюся, що китайці виконають цей проект якісно і відповідально.

    Раніше китайці були у нас на ринку, або це перша компанія?

    – Якщо ми говоримо про дорожнє будівництво, мені про присутність компаній китайських на ринку України невідомо. Однак є досвід наших сусідів – це і поляки, і білоруси. Білоруси з великою обережністю відгукувалися про досвід роботи з китайцями, поляки мають негативний досвід. Тому контроль буде необхідний.

    Негативний досвід?

    – Так. Про це розповідав Новак, в.о. керівника Автодору про те, що той проект, який робили китайці в Польщі, довелося доробляти іншій компанії.

    Чому до сих пір не було техніки, за допомогою якої можна контролювати якість доріг? Або вона була не тієї якості?

    – Незалежний, якісний контроль дорожніх робіт, на жаль, не цікавий тим, хто просуває свої містечкові компанії, які виграють містечкові тендери і потім ці гроші реалізують, тобто оприбутковують. Тому до тих пір, поки у нас не буде жорстких покарань за низьку якість доріг, у нас, на жаль, доріг нормальних в Україні не буде.

    Що означає цей контроль якості доріг?

    – На практиці є спеціальні інженери, які перевіряють, які спеціалізуються саме в дорожньому будівництві, незалежні інженери, на їх рішення неможливо ніяк вплинути, тобто вони реально роблять контроль те, яким чином укладаються які шари, які матеріали потрапляють на дорогу. Після того як дорога готова, перед здачею спеціально висвердлюють проби, які спеціальним обладнанням перевіряються, перевіряються, що там знаходиться, перевіряється таким чином дорога на міцність, на довговічність.

    Для яких робіт буде використано завезене китайцями обладнання?

    – Я не знаю, в яких проектах буде використовуватися саме це обладнання. Сам факт того, що китайці завозять сюди обладнання – це позитив, тому що таке обладнання в Україні не виробляють, а саме асфальтні заводи, тобто сам факт моделізаціі техніки – це хороший знак. Це означає, що китайці серйозно налаштовані на те, щоб проводити ремонти.

    Можливо, в перспективі ці компанії будуть залучені і до інших проектів в нашій країні?

    -Сам факт того, що китайці зараз роблять перекидання обладнання сюди, означає, що вони налаштовані серйозно, і це не єдиний проект, на якому вони будуть зайняті. Це звичайна стратегія компанії, і якщо вона вже перекидає обладнання, вона сподівається на великий обсяг робіт. Відповідно, китайці будуть заходити зараз на багато тендерів.

    Це дуже добре з точки зору того, що у нас з’являється ще одна альтернатива по підряднику. Це погано, тому що китайці, це їхня політика, вони лобіюють завжди свого виробника, тобто, швидше за все, буде сюди завозиться техніка китайська.

    Вони навряд чи будуть виробляти тут техніку, і я сподіваюся, що сам факт заходу китайців на ринок української інфраструктури дасть сигнал іншим компаніям закордонним в тому, що ринок все-таки змінюється, і привабливість цього ринку виросте сильно для інших підрядників. Тому що завдяки, в тому числі, появі Дорожнього фонду тільки з центрального бюджету 50 мільярдів гривень потрапить на дороги, і без якісних підрядників перетворити ці гроші в якісні дороги буде неможливо.

    Нагадаємо, гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів Олег Назаренко вважає, що Україна не повинна відставати від Європи, тому потрібно ввести плату за проїзд по дорогах.

    “РІА Новини України”

    Напишіть відгук

    Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *