Асоціація
Українсько-Китайського
співробітництва
  • Оглядач / Інтерв'ю та коментарі

    Олексій Євченко:туризмом в Україні зацікавився і Китай

    2015-11-12

    Туризм вважається однією з найбільш прибуткових галузей економіки. Але чомусь держава до кінця не усвідомила і не використовує цей ресурс як слід. Відповідальної за нього структури немає, відсутнє і фінансування. Тож у якому стані туризм в Україні, яким він стане через пару років, що для цього потрібно і що ж все таки встигла зробити влада сьогодні для його розвитку? Про це розповів кореспондентові Укрінформу радник міністра з питань туризму Олексій Євченко.

    – Розкажіть, як живеться і працюється туризму без відповідальної за нього з боку держави структури?

    – Як і в усій державі, зараз у нас відбувається певна реорганізація. До 2014 року туризмом займалося Державне агентство з туризму та курортів – орган, який, на думку більшості учасників ринку, виконував свої функції неякісно. Відповідно, з 10 вересня 2014 року було видано розпорядження про його ліквідацію. Частина співробітників агентства зараз доопрацьовує в ліквідаційній комісії, готуючись до закриття структури, і поступово передає функції з туризму Міністерства економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ).

    Найближчим часом у МЕРТі створять окремий структурний підрозділ. Швидше за все, це буде відділ розвитку туризму в Україні, який буде підпорядковуватися безпосередньо Першому заступнику Юлії Ковалів.

    – Я так розумію, до цього часу Координаційна рада з питань туристичної діяльності розпадеться?

    – Не зовсім так. Координаційна рада – це допоміжна структура, міжвідомча координація, а не структурний підрозділ держави. Тобто в ньому повинні бути присутні представники різних відомств та міністерств, щоб вирішувати питання, які стосуються туризму та тих галузей, які він зачіпає. Таким чином, можна швидше досягти результату.

    Наприклад, лібералізація візового режиму в Україні. Ми, як сфера туризму, ініціюємо це питання, тому що ми зацікавлені у збільшенні туристичного потоку в нашу країну. Але для того, щоб реалізувати це, нам необхідно дуже щільно працювати з Міністерством закордонних справ, СБУ, Міністерством внутрішніх справ. Є багато складових, які присутні в цьому процесі. Для цього і створювалася Координаційна рада.

    – Можете дати звітність роботи ради?

    – На сьогодні ще не було проведено жодного засідання Координаційної ради. Є певний алгоритм, який необхідно пройти, перш ніж він зможе почати свою роботу. Наша робоча група, яка ініціює створення окремого відділу у МЕРТі, підготувала програму розвитку туризму для винесення на Національну раду реформ. Після того, як її розглянуть і винесуть вердикт, виникнуть суміжні питання, які нам потрібно буде погодити з різними відомствами. Головне – домогтися визнання і затвердити на державному рівні той факт, що туризм дійсно стає однією з стратегічно і економічно важливих галузей для країни. Ми запустили кілька механізмів паралельно, серед яких створення програми для Нацради, Координаційної ради при Кабміні, а також Експертної ради при Профільному комітеті ВРУ, який зараз розробляє зміни до Закону України «Про туризм».

    – І коли це станеться?

    – На жаль, для багатьох наших державних мужів туризм не в пріоритеті. Вже була одна спроба винесення Програми розвитку туристичної галузі України на Національну раду реформ. Але через наявність більш пріоритетних питань, її не розглянули. Ми сподіваємося, що в найближчі місяць або два нам все-таки вдасться презентувати цю програму і отримати feedback (відгук, – авт.) Президента і членів ради.

    – Що, на Вашу думку, в першу чергу потрібно змінити для розвитку галузі?

    – Насамперед – фінансування. На сьогодні в бюджеті України на фінансування туризму закладений нуль. У Бюджеті 2015 року є 980 тисяч гривень, але це лише зарплата тих людей, які закінчували свою роботу у ліквідованому Агентстві з туризму та курортів. У нас немає ні копійки грошей на промоцію, немає офіційного туристичного сайту країни, немає офіційної програми, стратегії розвитку туризму в Україні, у нас немає координації між регіонами і туристичного продукту, немає ні бачення, ні можливості. Якщо грошей в туризмі не буде, то він так само, як і раніше продовжить животіти на «десятих ролях». Всі країни виділяють на промоцію свого туристичного потенціалу величезні гроші. Наприклад, Грузія, маленька по відношенню до України країна, в 2014 році виділила 10 мільйонів євро на просування свого туристичного потенціалу.

    Також ми зіткнулися з дуже серйозною проблемою – викривленим інформаційним полем навколо України. Туристи сюди не їдуть, тому що для них вся Україна асоціюється з війною. А адже це не так. У нас ведуться військові дії тільки на п’яти відсотках нашої території. Решта 95% можуть спокійно приймати туристів. І цю інформацію просто необхідно просувати! Зараз, наприклад, ми розмістили на офіційному туристичному сайті Києва kyivcity.travel інформацію про те, що місто Київ сьогодні – safe and nice (безпечний і славний, – авт.). На прикладі інфографіки ми показали, що Київ знаходиться від Донецька на відстані 725 км, в той час як Єрусалим від Сектора Газа знаходиться на відстані 78 км, маючи при цьому потік у 2 мільйони іноземних туристів щорічно. Що і приносить величезний дохід Єрусалиму.

    Такою інформаційною політикою, в першу чергу, повинна займатися держава. А у нас сьогодні репутація країни кинута на самоплив.

    – В одному з інтерв’ю Ви згадали про створення тріумвірату «Київ-Одеса-Львів», а як щодо інших міст?

    – Київ, Львів і Одеса сьогодні є найбільш розвиненими туристичними центрами. Тому ми починаємо саме з них, але надалі будемо відкриті і для інших міст України. Для того, щоб рух йшов в правильному напрямку, його насамперед треба сформувати і очолити. Тому ми на всеукраїнському рівні, навіть без допомоги держави, намагаємося створити крос-промоцію між Києвом, Львовом та Одесою. Крім підписання Меморандуму про співробітництво у сфері туризму між цими трьома містами, ми ще плануємо заявити про створення Національної туристичної організації, яка вмістить у себе всі міста і регіони України, по максимуму – всіх гравців ринку та саморегулівної. Для цього ми працюємо зараз над внесенням відповідних поправок в основний туристичний Закон. Це зараз обговорюється у МЕРТі та ВРУ.

    За наявністю такої організації держава зможе передати їй централізовану промоцію країни і якісь контролюючі функції, наприклад, ліцензування, категоризацію, сертифікацію туристичних видів діяльності та продуктів. Це допоможе державі зняти з себе те навантаження, яке воно не може якісно виконувати, тому що не вистачає ні ресурсів, ні бажання. У багатьох країнах світу туристична галузь розвивається саме за такої моделі. Але для її реалізації, знову-таки, потрібні гроші.

    Наприклад, щорічно міською владою Парижа виділяється 7 мільйонів євро на промоцію міста. Бюджети Туреччини, якщо не помиляюся, в 2013 році були за 40 мільйонів доларів. Тому у нас в планах створити Національний туристичний фонд, який буде наповнюватися, у тому числі з бюджетних джерел.

    – Які, наприклад?

    – Ми зараз беремо участь у робочих групах з обговорення легалізації грального бізнесу. Є ідея – частина від оплати ліцензії направляти на розвиток туризму. Таким чином можна компенсувати негативний вплив грального бізнесу, тютюну і алкоголю, направивши їх дохід в корисне русло. Такі ж приклади існують в Англії, Австрії, Іспанії, Італії та багатьох інших країнах.

    Для наших чиновників дуже важливо зрозуміти, що туризм – це галузь, на якій можна заробити. Наприклад, Саакашвілі це дуже добре зрозумів, і саме тому Грузія одним з основних напрямків свого розвитку визначила туризм. У нас же потенціал країни набагато більше. Сам Михайло дивується, чому ми сидимо на «золоті» і цим «золотом» не користуємося. У нас є всі можливості, необхідна лише політична воля керівників нашої країни.

    – А яка на перший час знадобиться сума для старту розвитку туризму в Україні?

    Я вважаю, що суми близько 30 мільйонів доларів буде більш ніж достатньо для того, щоб забезпечити не тільки потреби, але й зробити дуже гарну промо-кампанію для України.

    Що я маю на увазі під промо-кампанією? Ми дуже часто чуємо з екранів телевізорів про те, що Росія поширює пропаганду за кордоном. Отже, їй необхідно якимось чином протистояти. Нам потрібно не виправдовуватися, а показувати те, що у нас є і чим ми пишаємося. Мирним Києвом, самобутнім Львовом, приголомшливим Рівне, дуже красивим Тернополем, Кам’янець-Подільським, Трускавцем та іншими місцями. Іноземці, які приїдуть до нас по цій рекламі, стануть джерелом тієї правдивої інформації, яку вивезуть за кордон. Вони скажуть: «Немає там війни, бандеровців і фашистів, це все казки!».

    Але на одній рекламі все не закінчується. Крім цього потрібно ще зустріти, розмістити, показати, зробити гідну інфраструктуру для туриста. Все необхідно робити у комплексі.

    – Я знаю, що 24 липня у Вас відбулася зустріч з представниками різних турфірм.

    – Основною метою зустрічі було з’ясування необхідності ліцензування туроператора. Існуюча сьогодні процедура ліцензування недієздатна. Ви платите 2000 гривень, у вас є три дуже формальних умови, якщо ви їм відповідаєте, то отримуєте практично довічну туристичну ліцензію. Наша основна задача, щоб ліцензія стала дієвим механізмом захисту туристів від шахраїв.

    Після зустрічі всі 100% учасників, які взяли участь в опитуванні, дали відповідь, що контроль над туристичним ринком необхідний, просто він повинен бути розумним. Ми розуміємо напрям нашої держави на дерегуляцію та зменшення бар’єрів, які заважають працювати бізнесу. Але є поняття розумного регулювання. І ми зараз обговорюємо його форму. Ми виробляємо такий механізм, який не дозволить нечесним гравцям забирати гроші з ринку і псувати імідж чесним компаніям.

    – Давайте поговоримо про туристичний сезон 2015 року. Виникли нові проблеми. Рівень відвідуваності іноземних туристів впав, багато українців не можуть виїхати через проблеми з візами. Наскільки все погано?

    – Я б не говорив, що все погано. Якщо порівнювати з 2014 роком, то у нас зараз приріст іноземних і внутрішніх туристів. Навіть за статистикою Києва, кількість обох груп туристів збільшилася досить серйозно. Львів і Одеса можуть сказати те ж саме. Сезон 2015 року – це відновлення того мінімуму, який був. Далі все в наших руках: промоція країни, зміни в Закон, організація НТО, підписання тріумвірату, створення спільного календаря заходів, в якому не будуть перетинатися події. Створюючи енергію взаємодії, ми тим самим посилюємо потік туристів.

    Я не бачу проблеми. Навпаки – існують можливості об’єднання і укрупнення, створення більш професійного продукту. Ось, що нам необхідно зробити.

    У нас є проблеми в інфраструктурі. У країні дуже погані дороги. Хоча, спілкуючись з Андрієм Пивоварським, Міністром інфраструктури України, я розумію, що вони роблять все можливе. Ми ж бачимо, в якому стані вони отримали Міністерство і всі підпорядковані йому відомства, в якому стані наша держава, у яких боргах. Гроші розікрали ще до нас. Тому в першу чергу країні необхідно реанімувати економіку.

    Нещодавно у нас була зустріч з заступником мера грузинського міста Кутаїсі. Він розповів, що 40% бюджету, які вони планують витратити в 2016 році, піде на розвиток інфраструктури: доріг, підземних переходів, набережних тощо. І нам варто над цим задуматися: прокласти нормальні дороги, з нормальними піт-стопами, побудувати нормальні готелі й хостели, в яких можна отримати недороге, але якісне житло та харчування.

    – Якими діями ви ще збираєтеся залучати іноземних туристів?

    – Активно організовуємо прес-тури. Нещодавно до Києва та Львова приїжджала велика група журналістів з Туреччини. За результатом їх відвідування, зустрічей з Кличком і Садовим ми отримали прекрасні статті в провідних туристичних та економічних ЗМІ. З 6 по 17 вересня я домовився з українським посольством у Китаї про прес-тур для китайців. До нас приїде найвідоміший китайський інформаційно-туристичний портал і журнал «Діп» (Deep), представники інших ЗМІ, а також найбільші туроператори Китаю і, можливо, чиновники, які займаються розвитком туризму в Китаї. Плануємо показати нашим гостям не тільки Київ, але і Львів, Трусковець, Буковель та Одесу. Адже міжнародному туристу цікава не одна локація.

    Це, до речі, ще одна причина, чому ми об’єднуємося в тріумвірат. Він дає можливість розширити наш туристичний продукт. Треба розуміти, що чим більше ми будемо створювати таких туристичних продуктів, тим більше у нас буде туристів.

    – Скільки приблизно років може знадобитися для суттєвого збільшення потоку іноземних туристів в нашу країну?

    Якщо буде хороше фінансування і правильний підхід, то протягом трьох-п’яти років Україна зможе стати однією з найвідоміших туристичних дестинацій. У маркетингу є дві основні позиції при продажу будь-якого продукту – це впізнавання і лояльність по відношенню до продукту. Так от, якщо говорити про перший фактор, то впізнаваність України у світі зараз приголомшлива. Давайте скористаємося цим моментом і зробимо так, щоб впізнаваність перейшла в лояльність. І тоді держава заробить на цьому набагато більше.

    Маленький приклад. Росія в 2014 році зробила безвізовий режим для Китаю. За результатами року, країну відвідав 1,1 мільйон китайців. А в середньому один китаєць за статистикою залишає 3000 доларів. Це зараз найбільш затребуваний і платоспроможний турист у світі. Давайте прикинемо, і отримаємо 3,3 мільярда, які зайшли в економіку країни. До бюджету потрапило з них, скажімо, 10% – 330 мільйонів доларів! А вони всього лише оголосили безвізовий режим китайцям і зробили невелику промоцію. Ми повинні вказувати нашим керівникам держави на неприпустимість зволікання вирішення подібних питань. Поки чиновники мислять старими стереотипами, хтось більш активний підминає цей ринок під себе. І Україна втрачає сотні мільйонів доларів, які могли б пожвавити нашу економіку!

    Я дуже хочу показати цим прикладом, що якщо ми виділимо нарешті гроші на розвиток туризму і правильно їх розподілимо, ми заробимо набагато більше. Туристи – це завжди прихований експорт: валюта та підтримка платіжного балансу. Це дуже важливі речі, які необхідні зараз нашій країні.

    І до речі, за прогнозами World Tourism Organisation, до 2030 року туризм стане найсильнішим сектором експортної економіки. Тому нам необхідно звернути увагу на цей ринок і почати працювати на ньому з усім професіоналізмом.

    “Укрінформ”

    Напишіть відгук

    Your email address will not be published. Required fields are marked *