Що Ви можете розповісти про залучення окремих країн ЄАЕС в проект «Пояс і шлях»? Які договори вони уклали з Китаєм?

У Казахстану особливе ставлення до «Поясу і шляху», оскільки сама ідея проекту була вперше висунута під час офіційного візиту голови КНР Сі Цзіньпіна в країну у вересні 2013 р. Лідер КНР запропонував Китаю і Центральній Азії співпрацювати у розбудові сучасної версії Шовкового шляху, яка сформувала стародавній світ. Офіційна назва китайського плану, «Економічний пояс Шовкового шляху» і «Морський Шовковий шлях XXI ст.», дає чітке відношення до цих історичних коренів.

Президент Казахстану Нурсултан Назарбаєв приєднався до інших світових лідерів у Пекіні на першому Форумі міжнародного співробітництва «Один пояс, один шлях» у травні 2017 р. Про китайську ініціативу він висловлювався позитивно, а також зазначив конкретні кроки, які зробить Казахстан, щоб підтримати її. До завершення форуму Казахстан підписав з Пекіном безліч угод, що стосуються китайської ініціативи, зокрема угоди про співпрацю в митній сфері, інспектуванні, а також договори в галузі телекомунікацій, освіти і транспорту.

Білорусь також була визначена як важливий партнер «Поясу і шляху» головою КНР Сі Цзіньпіном на зустрічі з президентом Білорусі Олександром Лукашенком на форумі в Пекіні у 2017 р. Серед документів, підписаних Китаєм і Білоруссю, були договори про економічне і торговельне співробітництво, угоди про співпрацю у сфері стандартів якості і в транспортних проектах.

Вірменія також була присутня на форумі, її представляв міністр економічного розвитку і інвестицій Сурен Караян. На додаток до підписання економічних і торговельних угод з Китаєм, міністр Караян також зустрівся зі своїми колегами з інших країн і з виконавчими директорами різних національних корпорацій для обговорення інвестиційних можливостей Вірменії. Лише через декілька місяців після форуму Китай і Вірменія підписали угоду про наміри і домовилися розширити зв’язки цивільної авіації.

У листопаді китайська дипломатія активно працювала на європейському напрямку. Голова Сі Цзіньпін відвідав Іспанію, а прем’єр-міністр КНР побував у Німеччині. Канцлер Ангела Меркель зазначила, що її країна зацікавлена ​​в участі у китайському проекті і вітає активність китайських інвесторів у Німеччині. Який вплив робить на ініціативу «Пояс і шлях» географічний фактор?

Ініціатива «Пояс і шлях» відкрита і інклюзивна, тому до участі запрошуються всі країни.

Початкові доповіді фокусувалися на стародавньому Шовковому шляху, що проходить через Центральну Азію і на морських маршрутах, за допомогою яких здійснювалася торгівля спеціями. Однак за останні п’ять років стало ясно, що ініціатива «Пояс і шлях» націлена на встановлення зв’язків настільки далеко, що, для того, щоб їх відобразити, не вистачить жодної карти.

З часу першого анонсу ідеї «Поясу і шляху» в Казахстані голова Сі Цзіньпін здійснив безліч державних візитів, які ставили за мету закладення фундаменту для співпраці в рамках ініціативи. Крім візитів до Іспанії, Німеччини та інших країн Європи, він також відвідав країни Азії, Африки і Латинської Америки, підкреслюючи інтерес Пекіна в зміцненні дипломатичних зв’язків і налагоджуючи контакти у великій кількості секторів.

Чому візити до Німеччини та Іспанії важливі для Китаю? Це пошук нових ринків або щось більше?

Офіційні візити голови КНР в країни Європи – це не просто пошук нових ринків. П’ять пріоритетів співпраці ініціативи «Пояс і шлях» (координація політик, взаємопов’язаність об’єктів, безперешкодна торгівля, фінансова інтеграція та зв’язок між людьми) можуть врешті-решт працювати разом на розширення доступу Китаю до світових ринків.

Однак метою «Поясу і шляху» і самого голови Сі Цзіньпіна є взаємовигідне співробітництво, в якому всі сторони виграють, і це означає, що ініціатива повинна брати до уваги не тільки китайські інтереси.

Тому важливо відслідковувати, як вона розгортається в Євразії і чого їй вдається досягати в локальних контекстах.

Наскільки розвинене торгово-економічне співробітництво між Китаєм і Євросоюзом? Які великі проекти Китай реалізує в Європі в рамках проекту «Пояс і шлях»?

Згідно з даними Єврокомісії, Китай сьогодні є другим найбільшим торговим партнером ЄС, поступаючись лише США, а Євросоюз є торговим партнером Пекіна номер один. КНР – найбільше джерело імпорту для Європи і другий за величиною експортний ринок.

Товарообіг між Китаєм і Євросоюзом у середньому становить понад €1 млрд в день.

Один з найбільших проектів «Поясу і шляху» – транзитні залізниці. В ЄС вже існує велика мережа залізниць, і це означає, що більшість таких проектів плануються до здійснення в Східній Європі, щоб поліпшити там залізничну інфраструктуру і далі з’єднати її зі сходом Євразії. Запланована залізниця, яка сполучить Будапешт і Стамбул через Софію, дуже важлива для «Поясу і шляху», оскільки це ключовий маршрут, який з’єднує Китай і Європу.

Які ще проекти Китай реалізує в рамках своєї ініціативи? Наскільки велика конкуренція з європейськими проектами?

Іншим проектам «Поясу і шляху» не уникнути конкуренції.

Нова «стратегія пов’язаності» Єврокомісії, покликана поєднати Європу і Азію, пропонує інший підхід, ніж китайська ініціатива.

Вона також націлена на посилення пов’язаності, але в план ЄС наголошується на раціональності в довгостроковій перспективі, і в ньому заявлено, що інвестиції повинні поважати права трудящих, не створювати політичних і фінансових залежностей, гарантувати однорідне конкурентне середовище для бізнесменів. Важливо стежити за цим починанням і проектами, яке воно породить, і спостерігати, як воно вплине на проекти «Поясу і шляху» в Європі.

 

“Тянься Лінк”